Nog altijd geen kentering bij Boskalis
Boskalis, de grootste baggermaatschappij ter wereld, is er niet in geslaagd het vertrouwen van de beleggers terug te winnen. Ook de jaarresultaten hebben weinig indruk gemaakt.
Het aandeel van Boskalis, de grootste baggermaatschappij ter wereld, blijft het etiket van zware achterblijver meeslepen. Wat een contrast met enige tijd geleden. Boskalis beleefde tussen 2003 en 2013 een gouden decennium. Het was toen een absolute beursster. De omzet klom van afgerond 1 naar 3,5 miljard euro tussen 2004 en 2014, en de bedrijfskasstroom (ebitda) verzesvoudigde van 150 naar 900 miljoen euro. Tussen 2003 en het voorjaar van 2015 vertienvoudigde de beurskoers van afgerond 5 naar 50 euro. Maar de jongste jaren zit de klad erin.
Laten we beginnen met het positieve nieuws uit de jaarcijfers van 2018: er is opnieuw een omzetstijging. In de afgelopen twaalf maanden herstelde de omzet van 2,34 naar 2,57 miljard euro. Zo zit Boskalis weer in de buurt van het cijfer van 2016, maar dat blijft een stuk verwijderd van de piekomzet van 3,2 miljard euro in het boekjaar 2015. De rendabiliteit vertoont nog geen beterschap. De ebitda kreeg nog maar eens een tik van 19 procent, van 436,6 naar 353,6 miljoen euro. Het management verwacht geen fundamenteel beterschap in het boekjaar 2019.
In augustus vorig jaar schrok de markt heel hard van het aangekondigde nettoverlies van 361,4 miljoen euro, tegenover nog een nettowinst van 75,1 miljoen euro in de eerste helft van 2017. Boskalis boekte een buitengewone last van 397 miljoen euro op de goedkopere transportactiviteiten in Offshore Energy, omdat die structureel verlieslatend waren geworden door het overaanbod in Azië. Die beslissing moest de bedrijfswinst (ebit) jaarlijks opkrikken met 25 miljoen euro. Over het volledige boekjaar was er zelfs een totale afschrijving van 520 miljoen euro, waardoor het bedrijfsresultaat (ebit) 400,5 miljoen euro in het rood kleurt en het nettoresultaat 435,9 miljoen euro in het rood. Zonder de afwaarderingen is er een ebit van 119 miljoen euro en een nettowinst van 82,8 miljoen euro. Dat is niet alleen 36 en 45 procent minder dan in het boekjaar 2017, maar ook 4 en 11,5 procent minder dan de gemiddelde schatting van de analisten.
Ook het dividend komt lager uit dan de analistenconsensus: 0,50 euro per aandeel, tegenover de 60 eurocent die de analisten hadden verwacht. De voorgaande twee jaar werd nog 1 euro bruto per aandeel uitgekeerd, en in 2015 en 2016 zelfs 1,60 euro bruto per aandeel. De uitbreiding richting offshore met de overnames van SMIT Internationale (assistentie van binnenkomende en uitgaande zeeschepen met sleepboten, berging en wrakopruiming) en Dockwise (gespecialiseerd in de verplaatsing van extreem zware offshore platformen) pakt niet goed uit. Het stopzetten van de goedkope transportactiviteiten afgelopen jaar legt nog eens de vinger op de wonde. De overname van Fugro in 2016 is gelukkig niet doorgegaan. Een lichtpunt blijft het sterke orderboek, met eind 2018 een 23 procent hoger bedrag: 4,29 miljard euro, tegenover 3,5 miljard euro eind 2017.
Conclusie
De jaarcijfers hebben opnieuw geen kentering gebracht. De verzwakte rendabiliteit en de halvering van het dividend weerhouden heel wat beleggers van een kooporder. De winstverwachting voor 2019 is niet wervend genoeg. Het aandeel blijft dan ook in de buurt van het laagste koerspeil van de afgelopen vijf jaar noteren. Daartegenover staat dat het fundamenteel wel een stuk goedkoper is geworden. In 2010 werd nog 2,3 keer de boekwaarde betaalt, tegenover 1,1 keer vandaag. Maar vanwege de matige vooruitzichten voor 2019 voeren we wel een adviesverlaging door.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Rating: 2A
Koers: 24,58 euro
Ticker: BOKA NA
ISIN-code: NL0000852580
Markt: Euronext Amsterdam
Beurskapitalisatie: 3,33 miljard euro
K/w 2018: 39
Verwachte k/w 2019: 32
Koersverschil 12 maanden: +1%
Koersverschil sinds jaarbegin: +13%
Dividendrendement: 2,0%
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier