Nieuwe lockdowns beperken herstel Inditex
Het management blijft zonder discussie van topkwaliteit en het businessmodel staat niet ter discussie.
Inditex is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. De groep is gegroeid uit een textielfabrikant van vrouwenkleding, die Amancio Ortega Gaona, intussen een van de rijkste Europeanen, stichtte in 1963. In 1975 ging in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara–winkel open. In 2001 trok de groep naar de beurs van Madrid, waar ze sindsdien een verschil van afgerond 1250 procent opbouwde tegenover de Spaanse beursindex. Inditex omvat naast Zara nog zeven merken: Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home(bed- en badlinnen) en Uterqüe.
Zoals alle retailers, is Inditex zwaar getroffen door de lockdowns, waardoor de winkels moesten sluiten. In april bleven meer dan 6000 van de 7500 verkooppunten dicht. Op 31 oktober telde de groep wereldwijd 7197 verkooppunten, 140 minder dan drie maanden eerder. Inditex kondigde een half jaar geleden aan dat het 1000 tot 1200 minder goed presterende verkooppunten sluit. Het wil veel meer inzetten op onlineverkoop. Tegen 2022 wil de groep 30 procent van haar omzet uit digitale verkoop halen. In het boekjaar 2019-2020 strandde ze op 14 procent. In het derde kwartaal lag de onlineverkoop 76 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (+75% na negen maanden).
Inditex is succesvol omdat het design, de productie, de logistiek en de verkoop perfect op elkaar weet af te stemmen. In het derde kwartaal van het boekjaar 2020-2021 (afsluitdatum 31/1) zakte de nettoverkoop van 7,0 naar 6,1 miljard euro, een terugval met 14 procent (-10% in constante wisselkoersen). Dat is al beter dan in het tweede (-31%) en het eerste kwartaal (-44%). In de eerste helft van oktober lagen de verkoopcijfers zelfs boven die van vorig jaar. In heel wat belangrijke Aziatische markten, zoals China, Japan en Zuid-Korea, ligt de omzet al hoger dan in dezelfde week een jaar voordien. Sinds midden oktober hebben heel wat landen wel nieuwe lockdowns afgekondigd.
De bedrijfskasstroom (ebitda) herstelde van 1 miljard euro in het tweede kwartaal naar 1,8 miljard in het derde kwartaal, dankzij het terugschroeven van de operationele uitgaven met 19 procent in de eerste negen maanden van het boekjaar. De ebitda blijft wel licht onder de analistenconsensus van 1,85 miljard.
Dankzij een nettowinst van 866 miljoen euro in het derde kwartaal staat de groep na negen maanden weer 671 miljoen euro in de plus. Maar dat is wel een flinke duik tegenover de 2,72 miljard euro nettowinst in de eerste negen maanden van het voorgaande boekjaar. In het eerste kwartaal moest Inditex voor het eerst sinds de beursgang een nettoverlies opbiechten van 409 miljoen euro. Wel positief is dat de nettokaspositie, ondanks de moeilijke marktomstandigheden, is opgelopen tot een record van 8,3 miljard euro.
Conclusie
Inditex zal dit boekjaar voor het eerst sinds de beursnotering niet kunnen uitpakken met een hogere omzet en winst. Het management blijft zonder discussie van topkwaliteit en het businessmodel staat niet ter discussie. Na de bekendmaking van de cijfers van het derde kwartaal viel de koers wel wat terug. De voorbije vijf jaar presteerde het aandeel gemiddeld niet meer beter dan het marktgemiddelde. Tegen 12 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) voor volgend boekjaar zitten we zo’n 20 procent onder het gemiddelde van de voorbije vijf jaar. Dat maakt de waardering aantrekkelijk en laat een adviesverhoging toe.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 26,78 euro
Ticker: ITX SM
ISIN-code: ES0148396007
Markt: Madrid
Beurskapitalisatie: 83,5 miljard euro
K/w 2020: 25
Verwachte k/w 2021: 52
Koersverschil 12 maanden: -11%
Dividendrendement: –
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier