Michelin zet 2018 haperend in

© EPA

Tegen 2020 wil Michelin het aantal verkochte banden met 20 procent optrekken tegenover 2015. Maar de omzetcijfers van het eerste kwartaal van 2018 tonen aan dat het niet makkelijk wordt.

Michelin, opgericht in 1889, is de grootse bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen en een marktaandeel in de buurt van 15 procent. Vorig jaar heeft de groep met de wereldberoemde mascotte ruim 180 miljoen banden geproduceerd, met Michelin als wereldwijd premiummerk. Voor sportwagens en SUV’s is er het specifieke merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een cruciaal element in de strategie is dat Michelin die merken versterkt door hun betrouwbaarheid te benadrukken en een koploper in technologie en innovatie te zijn. Zo heeft de groep een competitief voordeel verworven en nam de trouw van de consument toe. In het verlengde van die strategie zet de bandenproducent in op zijn leiderschap in gespecialiseerde banden, zoals banden voor mijnbouw-, landbouwvoertuigen en vliegtuigen, waar de operationele marges het dubbele zijn dan die van de klassieke activiteiten.

Nadat Michelin zijn plan had afgewerkt om tussen 2012 en 2016 voor 1,2 miljard euro aan productiviteitsverbeteringen te realiseren, lanceerde het vorig jaar een nieuw plan, om tegen 2020 voor 1,2 miljard euro kostenbesparingen te realiseren (315 miljoen euro in 2017). Michelin beschikt over een zeer solide balans. De nettoschuld bedroeg eind 2017 amper 6 procent ten opzichte van het eigen vermogen. Vorig jaar boekte de groep volgens het management 1,51 miljard euro als structurele vrije kasstroom, een recordcijfer (nog 517 miljoen euro in 2011). Het trok het dividend op van 3,25 naar 3,55 euro per aandeel (+9,2%) voor het boekjaar 2017.

Tegen 2020 wil het management het aantal verkochte banden met 20 procent optrekken tegenover het niveau van 2015. Die ambitie blijft na de bekendmaking van de jaarcijfers over 2017 overeind. Maar de omzetcijfers voor het eerste kwartaal van 2018 tonen al dat het niet makkelijk wordt. De omzet viel terug met 6,3 procent (van 5,57 naar 5,22 miljard euro). De hoofdschuldige is de sterke euro. Wisselkoersschommelingen hebben een negatieve impact van maar liefst 7,7 procent. Maar ook de volumes gingen met 2,3 procent achteruit tegenover de eerste drie maanden van 2017.

Gelukkig was er een positief effect van 3,4 procent in de prijs- en productenmix om de schade toch nog te beperken. Ondanks de lagere omzet nam de omzet uit specialisaties toe met 5,5 procent. Vandaar dat de meeste analisten er toch op rekenen dat de winst in de eerste jaarhelft hoger zal liggen dan in het eerste helft van vorig jaar. Al blijft het ook uitkijken naar de verdere evolutie van de grondstoffenprijzen, waaronder rubber.

Hoewel de omzet steeg met 5 procent, bleef de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige lasten) vorig jaar vrijwel stabiel (van 4,08 naar 4,09 miljard euro) en zakte de recurrente bedrijfswinst (rebit) met 5,7 procent (van 2,79 naar 2,63 miljard euro). Voor het boekjaar 2018 mikt het management nog altijd op een lichte toename van de volumes, een stijgende ebit bij constante wisselkoersen en een vrije kasstroom van minstens 1,1 miljard euro. Tegen 2020 moet dat 1,4 miljard euro worden.


Conclusie

Gezien de stevige vrije kasstroomgeneratie en de sterke marktpositie van Michelin in zijn sector, blijft het aandeel redelijk gewaardeerd tegen 11,5 keer de verwachte winst, 1 keer de omzet en een verwachte ratio tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 5 voor 2018. Maar de grondstoffenprijzen en de lage volumes in het eerste kwartaal doen toch wat vraagtekens rijzen.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers:: 115,8 euro

Ticker: ML FP

ISIN-code: FR0000121261

Markt: Euronext Parijs

Beurskapitalisatie: 20,8 miljard euro

K/w 2017: 12,5

Verwachte k/w 2018: 11,5

Koersverschil 12 maanden: -1%

Koersverschil sinds jaarbegin: -3%

Dividendrendement: 3,1%

Partner Content