Michelin vangt tegenwind goed op
Michelin bewijst tot de betere cyclische aandelen van Europa te behoren en blijft een uitblinker in de bandensector.
Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen en met een wereldmarktaandeel in de buurt van 15 procent. Michelin, opgericht in 1889, is een ronkende naam in de automobielindustrie met een wereldberoemde mascotte, met het merk Michelin als wereldwijd premiummerk. Voor sportwagens en SUV’s is er het merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleberin Europa, Uniroyalin Noord-Amerika en Warriorin China.
Michelin wil die merken versterken door betrouwbaarheid aan te bieden en een koploper in technologie en innovatie te zijn. Het grote aandachtspunt in de strategie ligt op het leiderschap in gespecialiseerde banden. Michelin zet in op banden voor mijnbouw- en landbouwvoertuigen en vliegtuigen, waar de operationele marges substantieel hoger liggen dan in de klassieke activiteiten (eerste halfjaar ebit-marge van 19,3% versus 12,2% op groepsniveau).
In 2017 heeft Michelin een plan gelanceerd om voor 1,2 miljard euro verbeteringen van de productiviteit te realiseren door kostenbesparingen (317 miljoen euro in 2018, vergelijkbaar met 2017). Vorig jaar werd 1,27 miljard euro als structurele vrije kasstroom gerealiseerd (was nog 517 miljoen euro in 2011). Ondanks de moeilijke omstandigheden – de vertragende wereldeconomie – had de bandengigant geen enkel probleem het dividend voort op te trekken van 3,55 naar 3,70 euro per aandeel (+4,2%) voor boekjaar 2018. De pay-outratio (het aandeel van de winst dat wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders) ligt met 36,4 procent nog altijd relatief laag.
Het omzetcijfer in het eerste halfjaar van 2019 laat een toename zien van 11,1 procent tegenover de eerste zes maanden van vorig jaar (11,78 miljard versus 10,60 miljard euro). Maar daar zitten wel de overnames van CamsoenFenner plc in verwerkt. Halen we die eruit, dan is er een stijging met 2,6 procent of + 274 miljoen euro. De volumes gingen er met 0,9 procent op achteruit (-2% in personenwagens, -1% in vrachtwagens, deels gecompenseerd door +2% in gespecialiseerde banden), maar vooral de sterke dollar zorgde voor een gunstig wisselkoerseffect van 196 miljoen euro of 1,9 procent op de omzet.
Het bedrijfsresultaat (ebit) klom 8 procent van 1,33 naar 1,44 miljard euro, waarbij de twee overnames een positief effect van 101 miljoen euro hadden. Zonder de overnames was de ebit dus min of meer stabiel. De ebit-marge daalde dan ook 300 basispunten (0,3%) van 12,5 naar 12,2 procent. Door enkele uitzonderlijke uitgaven zakte de nettowinst van 917 naar 844 miljoen euro of van 5,12 naar 4,74 euro per aandeel. Door nog twee overnames (Multistrada en Masternaut) is de nettoschuld opgelopen van 3,75 naar 6,66 miljard euro, maar ze blijft tegen 1,5 keer verwachte bedrijfskasstroom redelijk.
Ondanks de verslechterende marktomstandigheden, blijft het management voor boekjaar 2019 mikken op een toename van de volumes in lijn met de markt, een stijgende ebit bij constante wisselkoersen en een vrije kasstroom van minstens 1,45 miljard euro.
Conclusie
Michelin bewijst tot de betere cyclische aandelen van Europa te behoren en blijft een uitblinker in de bandensector, mee dankzij de stevige vrijekasstroomgeneratie en de sterke marktpositie. De waardering is bijzonder redelijk of zelfs laag voor zoveel kwaliteit tegen 1,3 keer de boekwaarde, 9,5 keer de verwachte winst 2019, 0,75 keer de verwachte omzet en een verwachte ratio ondernemingswaarde(ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) van 5,5 voor 2019. Michelin is rijp voor de voorbeeldportefeuille. Vandaar de adviesverhoging.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers:: 100,5 euro
Ticker: ML FP
ISIN-code: FR0000121261
Markt: Euronext Parijs
Beurskapitalisatie: 18,1 miljard euro
K/w 2018: 11,5
Verwachte k/w 2019: 9,5
Koersverschil 12 maanden: -3%
Koersverschil sinds jaarbegin: +16%
Dividendrendement: 3,7%
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier