LVMH beloond voor recordresultaten

© .
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Het luxeconcern Louis Vuitton Moet Hennessy, afgekort LVMH, blijft met bijzonder stevige groeicijfers uitpakken. Deze keer werd het daarvoor wel beloond met een mooie koersstijging, ook en vooral omdat het kon melden dat het jaar begonnen was met een verbeterde vraag vanuit China.

Vorig kwartaal was de koers teruggevallen, ondanks indrukwekkende resultaten. De puike cijfers konden toen analisten en beleggers niet overtuigen hun zorgen over de luxesector aan de kant te zetten. De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China en de daardoor scherp gedaalde Chinese aandelenmarkten deden vrezen dat de welgestelde Chinese consumenten de hand op de knip zouden houden, terwijl de rijk geworden Chinezen o zo belangrijk zijn voor de luxesector.

Dit keer stelden de resultaten en de vooruitzichten wel gerust. De omzet groeide met 10 procent in het boekjaar, van 42,63 naar 46,83 miljard euro. In het vierde kwartaal was er een toename met 9 procent, iets boven de analistenconsensus (+8,7%). De organische groei (zonder rekening te houden met overnames of desinvesteringen) was met 11 procent nog straffer. Verwacht wordt dat LVMH in het boekjaar 2019 de grens van 50 miljard euro omzet doorbreekt.

Ook de winstontwikkeling blijft indrukwekkend, al was er wel een vertraging in de tweede jaarhelft. In de eerste zes maanden steeg de bedrijfswinst (ebit) met een forse 28 procent, tot 4,65 miljard euro. Over het volledige boekjaar vlakte de winstgroei af tot een nog altijd fraaie 21 procent, van 8,29 naar de magische grens van 10 miljard euro. De nettowinst sprong 18 procent hoger, van 5,36 naar 6,35 miljard euro. De aandeelhouders worden dan ook verwend met een dividendverhoging van 20 procent.

Analisten en beleggers focussen steeds meer op de grootste en meest rendabele divisie, mode & lederwaren. Die zette een organische omzetklim van 15 procent neer. De afdeling is bekend van topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy, Kenzo, enzovoort. In 2018 was ze goed voor 39,4 procent van de omzet en voor ruim 59 procent van de recurrente bedrijfswinst (rebit), dankzij een winststijging met 21 procent tot 5,94 miljard euro in het afgelopen boekjaar.

De andere divisie met een hoge winstmarge is wijnen & sterke dranken, met topmerken als Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. Die divisie zette vorig jaar een organische omzetgroei van 5 procent neer, tegenover 7 procent in het eerste halfjaar. De blikvanger was het cognacmerk Hennessy, dat een betere verkoop realiseerde in de VS en China.

De afdeling selectieve retailing omvat naast de Sephorashops vooral de DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek, met ruim 1100 winkels. Die divisie zag de omzet met slechts 3 procent toenemen door de beëindiging van de concessie in Hongkong. Organisch was er wel een groei van 12 procent. Sephora werd geholpen door de uitzonderlijk sterke start van de verkoop van de nieuwe make-up Fenty Beauty van de popster Rihanna, met wie Sephora een exclusieve deal heeft. De cijfers van de resterende divisies horloges & juwelen (met topmerken als TAG Heuer, Zenith, Hublot)en parfums & cosmetica (met merken als Parfum Christian Dior, Guerlain, Parfums Givenchy) lagen met respectievelijk 12 en 14 procent organische groei boven het groepsgemiddelde.


Conclusie

LVMH bewijst met de cijfers van 2018 nog maar eens dat het een luxeconcern van topkwaliteit is. De verbeterde vraag uit China begin 2019 stelde beleggers gerust. Dat maakt dat de waardering tegen 20 keer de verwachte winst voor 2019 en 11 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) weer redelijker is geworden. Nog niet voldoende voor een positief advies, maar we houden de Franse luxegigant in de gaten.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 275,25 euro

Ticker: MC FP

ISIN-code: FR0000121014

Markt: Euronext Parijs

Beurskapitalisatie: 139,1 miljard euro

K/w 2018: 21,5

Verwachte k/w 2019: 20

Koersverschil 12 maanden: +12%

Koersverschil sinds jaarbegin: + 7%

Dividendrendement: 2,0%

Partner Content