De groeiversnelling vertraagt

139,80 EUR – 2B↑

Louis Vuitton Moet Hennessy, kortweg LVMH, het luxe-imperium van Bernard Arnault, ziet zijn organische omzetgroei al meer dan een jaar terugvallen (zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen). De keten van meer dan 2500 eigen winkels en een 60-tal sterke merken levert een organische omzetgroei van 8% af over de eerste negen maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het organische groeicijfer voor het derde kwartaal bedraagt ook 8%. Daarmee dreigt 2013 het jaar met de laagste organische groei sinds lange tijd te worden. De organische groei voor 2012 bedroeg nog 9%. De wereldwijde omzet van LVMH steeg in de eerste negen maanden van het jaar met 4% tot 20,71 miljard EUR, tegenover +19% tot 28,1 miljard EUR voor het volledige boekjaar 2012, maar daarin zat de integratie van de overname van Bulgari.

Als we naar de verschillende afdelingen kijken, valt meteen de aanhoudend sterke groei op van de afdeling ‘selectieve retailing’, waartoe naast de Sephora-shops vooral de DFS Group behoort. DFS is de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek (ruim 1100 winkels). Deze divisie wist in de eerste negen maanden met 16% te groeien en laat zelfs 19% organische groei optekenen. Selectieve retailing nadert zo met rassen schreden op de grootste divisie ‘mode en lederwaren’, met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo. Daar zien we een omzetdaling van 1%, maar wel 4% organische groei. Toch is dat een ontgoochelend cijfer voor de analisten.

De derde belangrijkste in omzet is de divisie ‘wijnen en sterke dranken’, met topmerken als Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De omzetgroei was met 3% (7% organisch) de tweede hoogste op groepsniveau. Voor de kleinste afdeling ‘juwelen en horloges’, waartoe topmerken behoren als TAG Heuer, Zenith en Hublot, is het een minder jaar, met een omzetdaling van 2%. Organisch is er een beperkte groei van 3%. Tot slot is er de afdeling ‘parfums en cosmetica’ met merken als Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy. De omzetgroei in het eerste kwartaal komt daar uit op 2%. De organische groei bedraagt 5%. Vorig jaar vond een herstructurering plaats in die divisie, waardoor ze in 2012 de laagste omzetgroei van de groep realiseerde.

LVMH kon vorig jaar een stijging van de recurrente winst (zonder eenmalige elementen) met 13% melden (van 5,26 naar 5,92 miljard EUR). De grootste klim was voor ‘juwelen en horloges’ (+26%, tot 334 miljoen EUR). Maar de grootste winstbijdrage blijft komen van ‘mode en lederwaren’ (3,26 miljard EUR of liefst 55% van het totaal); de winsttoename was wel de geringste (+6%). LVMH blijft zijn vertrouwen uitspreken voor de jaarcijfers van 2013, al is de toon al een tijdje gematigder en wordt altijd duidelijk verwezen naar de economische onzekerheid in Europa. Vooral voor de grootste afdeling ‘mode en lederwaren’ is manifest sprake van een lagere groei dan voorheen.

LVMH is een luxeconcern van topkwaliteit, daarover bestaat niet de minste twijfel. Alleen is de (organische) omzetgroei al enkele kwartalen teruggevallen van dubbelcijferig naar enkelcijferig, doordat de Europese middenklasse minder koopt en het groeiritme in Azië minder hoge pieken haalt. We hebben altijd geschreven dat de luxueuze waardering van het aandeel weinig of geen tegenvallend nieuws kon verdragen. Dat verklaart waarom het aandeel dit jaar zo’n 15% achterblijft op de prestatie van de CAC40-index. Tegen 17 keer de verwachte winst voor 2014 en bijna 10 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) mogen we nog altijd niet spreken van een koopje. Maar we blijven dit aantrekkelijke aandeel voor de langere termijn van nabij volgen. We verhogen het advies naar ‘eerste positie’ (rating 2B).

Eerste positie

Partner Content