Kraft Heinz blijft voorliggen op het herstelplan
In de voorbije vijf kwartalen lag zowel de omzet als de winst per aandeel boven de analistenconsensus.
Voor de voedingsreus is de pandemie veeleer een zegen dan een vloek. Hamsterende consumenten duwden in maart en april 2020 de cijfers van het eerste kwartaal al naar boven. De lockdown krikte de omzetcijfers verder op: er werd meer thuis geconsumeerd. De donkere wolken boven Kraft Heinz drijven dan ook almaar verder weg. De gigantische waardevermindering van 15,4 miljard dollar op de merkenportefeuille, die de vijfde grootste voedingsgroep begin 2019 doorvoerde met een koersduik van 27,5 procent tot gevolg, verdwijnt naar de achtergrond.
Miguel Patricio, de topman van Kraft Heinz sinds 1 juli 2019, was in zijn nopjes met de cijfers over de periode januari-maart. Volgens de CEO was er groei in alle afdelingen en zit vooruitgang in de succesvolle transformatie van het bedrijf. Het is de komende weken uitkijken naar het afronden van de verkoop van de nootjesbusiness onder de merknaam Plantersaan Hormel Foods voor 3,35 miljard dollar. Patricio stelt dat de verkoop de groep helpt om van haar schuldenlast af te geraken en om de focus te verleggen naar producten met een groter groeipotentieel.
Zowel de omzet- als de winsttoename in het eerste kwartaal overtroffen de schattingen, net zoals dat in de jongste vijf kwartalen het geval was. De omzet steeg het eerste kwartaal met 3,9 procent, naar 6,394 miljard dollar (was 6,157 miljard dollar). De analistenconsensus was 6,254 miljard. De organische groei (zonder overnames en desinvesteringen) bedroeg 2,5 procent, fors hoger dan de gemiddelde verwachting van 0,4 procent.
Nog beter nieuws was de toename van de winstgevendheid, wat de jongste jaren een heikel punt was. Net zoals enkele concurrenten trok Kraft Heinz nu wel de prijzen van sommige producten op. De vorige topman, Bernard Hees, liet de prijzen zakken, om de organische omzetgroei te bewaren.
De aangepaste winst per aandeel steeg met 24,1 procent: van 58 naar 72 dollarcent per aandeel. Dat was veel beter dan de analistenconsensus van 0,598 dollar per aandeel (vork: 50 tot 67 dollarcent). Ook de winst per aandeel ligt dus voor het vijf kwartaal op rij boven de analistenconsensus, gemiddeld zelfs ruim 11 procent erboven.
De twee prestigieuze aandeelhouders Berkshire Hathaway van Warren Buffett en 3G Global Food Holding van de Braziliaanse aandeelhouders van onder meer AB InBev zullen opnieuw met een positief gevoel naar de cijfers gekeken hebben. Het kwartaaldividend blijft op 40 dollarcent per aandeel. Dat maakt van Kraft Heinz – zeker naar Amerikaanse normen – een zeldzaam, aantrekkelijk dividendaandeel. Voor het tweede kwartaal wordt een beperkte omzetdaling verwacht tegenover het topkwartaal door de harde lockdown van vorig jaar.
Conclusie
Kraft Heinz blijft het beter doen dan verwacht. De CEO, Miguel Patricio, heeft weten orde op zaken te stellen en heeft voorsprong op zijn eigen herstelplan. Dat vindt ook rijkste Belg Alexandre Van Damme (AB InBev) een goede zaak, want hij kocht vorig najaar nog voor 350 miljoen euro aandelen en bezit intussen >1 procent van de fusiegroep. Het aandeel van Kraft Heinz blijft redelijk gewaardeerd voor een vooraanstaande voedingsgigant met een hoog dividendrendement, een notering in de buurt van de boekwaarde keer) en tegen een redelijke 15 keer de verwachte winst voor 2021. Dit aandeel moet binnen zijn sector een uitblinker kunnen blijven de eerstvolgende jaren.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 40,69 dollar
Ticker: KHC US
ISIN-code: US500751064
Markt: Nasdaq
Beurskapitalisatie: 49,7 miljard dollar
K/w 2020: 14
Verwachte k/w 2021: 15
Koersverschil 12 maanden: +29%
Koersverschil sinds jaarbegin: +19%
Dividendrendement: 3,8%
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier