Intel gelooft in zelfrijdende auto
Intel is nog altijd voor meer dan de helft van zijn omzet afhankelijk van de klassieke pc-markt. In het lopende boekjaar zullen de omzet en de winst stabiliseren. De sleutel voor nieuwe groei is diversificatie.
Intel is nog altijd voor meer dan de helft van zijn omzet afhankelijk van de klassieke pc-markt (Client Computing-afdeling). De Amerikaanse halfgeleiderproducent is dan wel de onbetwiste marktleider in het segment van de microprocessors, maar daar zit al geruime tijd geen groei meer in. Intel zag zijn groepsomzet vorig jaar nog wel met 7 procent aangroeien tot 59,4 miljard dollar, maar een deel daarvan was te danken aan overnames. In het lopende boekjaar zullen de omzet en de winst stabiliseren. Intel moet dus uit een ander vaatje tappen. De sleutel daarvoor is diversificatie.
Intel wil inzetten op segmenten zoals het internet der dingen, programmeerbare halfgeleiders, autonome (zelfrijdende) voertuigen en artificiële intelligentie. In het segment van de halfgeleiders voor draadloze toepassingen heeft de groep zich onder meer de kaas van haar brood laten eten door Qualcomm. Die les indachtig koos Intel ervoor zelf het initiatief te nemen en zijn marktaandeel in beloftevolle groeisegmenten uit te breiden door overnames. In de niche van de programmeerbare halfgeleiders kocht het vorig jaar Altera.
Eerder deze maand verbaasde Intel met de aankoop van Mobileye. Dat Israëlische bedrijf is gespecialiseerd in software en visualisatiesystemen voor autonome auto’s. Intel integreert zijn eigen afdeling die zich daarmee bezighoudt met de overgenomen activiteiten. Mobileye werd opgericht in 1999 en noteert sinds 2014 op de Nasdaq. Het bedrijf heeft allianties met vrijwel alle grote autoconstructeurs. Tot vorig jaar werkte Mobileye ook samen met Tesla Motors, maar beide partijen kwamen met elkaar in conflict. De EyeQ-productlijn omvat sensoren en camera’s om obstakels te detecteren, botsingen te vermijden, en automatisch te remmen en te parkeren.
Intel verwacht dat auto’s zich de komende jaren tot zelfrijdende datacentra zullen ontwikkelen. De rekenkracht van Intels halfgeleiders moet de gegevens die de sensoren van Mobileye verzamelen sneller verwerken. Mobileye haalde vorig jaar een omzet van 358 miljoen dollar en zal dit jaar met 40 procent groeien. Intel betaalt 15,3 miljard dollar, of iets meer dan 30 keer de verwachte omzet voor 2017. Intel hoopt de overname nog dit jaar af te ronden en het schat de totale markt voor systemen en dienstverlening voor zelfrijdende voertuigen op 70 miljard dollar tegen 2030. Het segment wordt wel steeds drukker en Intel voelt opnieuw de adem van Qualcomm in de nek, dat met NXP de grootste producent van halfgeleiders voor de autosector heeft overgenomen.
Intel had eind vorig jaar 17,1 miljard dollar aan liquiditeiten op zijn balans staan. Daar stond een schuld van 25,3 miljard dollar tegenover. De aankoop van Mobileye wordt in liquiditeiten betaald, waardoor de nettoschuld (8,2 miljard dollar) verder zal toenemen. Vorig jaar stegen de kapitaaluitgaven met ruim 30 procent naar 9,6 miljard dollar. Intel keerde vorig jaar voor bijna 5 miljard dollar aan dividenden uit en kocht voor 2,6 miljard dollar aan eigen aandelen.
Conclusie
De dure overname van Mobileye past in de diversificatiestrategie van Intel en zal zich pas op lange termijn terugverdienen. Op groepsniveau hoeft dit jaar opnieuw geen groei te worden verwacht. De omzet en de winst zullen stabiel blijven of licht toenemen. Door de overname en de hogere investeringen is er wellicht ook geen ruimte voor bijkomende vergoedingen aan de aandeelhouders. Intel is correct gewaardeerd.
Advies: houden/afwachten
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Munt: Amerikaanse dollar
Markt: Nasdaq
Beurskapitalisatie: 168 miljard dollar
K/w 2016: 15
Verwachte k/w 2017: 13
Koersverschil 12 maanden: +13%
Koersverschil sinds jaarbegin: -2%
Dividendrendement: 3%
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier