Hugo Boss ziet omzet weer groeien

Hugo Boss © Reuters

De vergelijkbare winkelomzet van Hugo Boss is in het tweede kwartaal geklommen met 3 procent tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Dat is een doorbraak. Het plan van CEO Mark Langer lijkt te werken.

Bij de publicatie van de tweedekwartaalcijfers van Hugo Boss klonk bevrijdend nieuws. Tegen constante wisselkoersen was de vergelijkbare winkelomzet geklommen met 3 procent tegenover het tweede kwartaal van vorig jaar. Zo’n omzetgroei hadden we al twee jaar lang niet meer gezien bij het Duitse luxemerk. De bekendmaking werd gevolgd door een forse koerswinst en de grootste dagstijging in zowat een halfjaar tijd. Het plan van CEO Mark Langer lijkt te werken. Hij zette de herpositionering van het merk centraal, naast de sluiting van onrendabele winkels. Tegen het eind van het jaar moeten de twintig winkels die slechtst presterend, de deuren sluiten.

Hugo Boss is een van de wereldmarktleiders in het hoogste segment van de modemarkt. De focus ligt volledig op de productie en de verkoop van premiumkleding en accessoires voor mannen en vrouwen. Naast het centrale merk Boss zijn er de nichemerken Boss Orange (casual kleding), Boss Green (vrijetijdskleding) en Hugo (progressieve hedendaagse mode). Vorig jaar zakte het zakencijfer met 2 procent tot 2,69 miljard euro. De winstgevendheid piekte in 2013 nog op 23,2 procent, maar vorig jaar was het rendement van de Duitse luxespeler afgegleden naar 17,3 procent. De afwezigheid van omzetgroei en de dalende winstmarges waren natuurlijk niet te rijmen met de waardering van een groeiwaarde. Tussen het voorjaar van 2015 en de zomer van 2016 kreeg de koers dan ook een dreun van ruim 60 procent.

Intussen is er dus beterschap en keert de modegroep terug naar een duurzame en winstgevende groei. Het tweede kwartaal leverde een omzetstijging van 2 procent op, van 622 naar 636 miljoen euro. Het herstel tekent zich overal af. In Europa daalde de omzet nog altijd met 2 procent (van 378 naar 372 miljoen euro), maar de bedrijfsleiding maakt zich sterk dat het vooral een tijdseffect is en dat de trend in Europa wel degelijk stijgend is. In de Verenigde Staten gaat het zakencijfer wel 2 procent hoger. Maar de sterkste groei boekt Hugo Boss in Azië, met een fors herstel in China voorop. Daar zien we een dubbelcijferige omzettoename van 11 procent, van 88 naar 98 miljoen euro.

De omzet over het eerste halfjaar is ook met 2 procent toegenomen tot 1,287 miljoen euro. De bedrijfskasstroom (ebitda) is vergelijkbaar gestegen tot 205 miljoen euro. Onder meer door een lager werkkapitaal en investeringen steeg de vrije kasstroom wel spectaculair in het eerste halfjaar, van 54 naar 132 miljoen euro. Hugo Boss mikt voor het volledige boekjaar op 250 miljoen euro. Midden februari schreef het Duitse Manager Magazin dat de Belgische holding GBL van Albert Frère een belang van 3 procent zou hebben genomen in het Duitse luxemerk. Maar dat bleek achteraf niet te kloppen.


Conclusie

In het voorjaar begonnen we Hugo Boss te volgen, omdat de modegigant zijn groei- en rendabiliteitsproblemen begon aan te pakken en de waardering nog altijd redelijk was, als ze werd vergeleken met de afgelopen vijf jaar. Dat is nog altijd het geval, tegen ruim 20 keer de verwachte winst van dit jaar, maar vooral tegen minder dan 11 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde en de bedrijfskasstroom (ebitda). Dat blijft een stuk onder het gemiddelde in het luxesegment.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Frankfurt

Beurskapitalisatie: 5,22 miljard euro

K/w 2016: 22

Verwachte k/w 2017: 20,5

Koersverschil 12 maanden: +52%

Koersverschil sinds jaarbegin: +27,5%

Dividendrendement: 3,5%

Partner Content