Gilead heeft nieuwe topman voor nieuwe groei

. © Yozayo (iStock)
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Daniel O’Day zal in de loop van 2019 moeten duidelijk maken welke strategische keuzes zullen worden gemaakt om de groei na 2020 aan te zwengelen.

Het Amerikaanse biotechbedrijf Gilead Sciences kondigde op 10 december de benoeming aan van Daniel O’Day als nieuwe CEO. Hij start op 1 maart 2019. O’Day was sinds 2012 het hoofd van de farmadivisie van het Zwitserse Roche en wacht de lastige taak de voormalige beurslieveling een nieuw groeiprofiel te bezorgen.

De sterker dan verwachte daling van de inkomsten uit de behandeling van het hepatitis C-virus (HCV) duwde sinds 2016 de groepsomzet en -nettowinst in een neerwaartse spiraal. In 2015 boekte Gilead nog een omzetcijfer van 32,6 miljard dollar, waarvan 19,1 miljard gerelateerd aan HCV, en een nettowinst per aandeel van 11,91 dollar. In 2017 bedroeg de omzet nog 26,1 miljard en de nettowinst per aandeel 7,91 dollar. Na negen maanden in 2018 zakte de omzet uit HCV met 61 procent, van 7,64 miljard naar 2,95 miljard dollar. Gilead wil vanaf 2019 de omzet stabiliseren dankzij de lancering van generische varianten.

De veel belangrijkere hiv-franchise (aids) blijft wel sterk presteren. De omzet uit hiv klom in de eerste negen maanden met 10,4 procent tot 10,56 miljard dollar (+11,9% in het derde kwartaal tot 3,73 miljard), onder impuls van het nieuwste succesmiddel Biktarvy.

De groepsomzet daalde van 20,16 miljard naar 16,33 miljard dollar en de nettowinst van 6,44 dollar naar 4,15 dollar per aandeel. Op jaarbasis mikken de analisten op een omzet van 21,77 miljard dollar en een nettowinst per aandeel van 6,96 dollar. Voor 2019 liggen de verwachtingen op 21,65 miljard dollar omzet en een nettowinst per aandeel van 6,77 dollar.

Daarnaast liggen de uitdagingen voor O’Day vooral in het aanboren van nieuwe groeimotoren. In eerste instantie betekent dat de uitbouw van Kite Pharma, het in 2017 voor 11,9 miljard dollar overgenomen kankerimmunolgiebedrijf. Het eerste product op de markt van Kite Pharma is Yescarta, een CAR-T-celtherapieproduct ter behandeling van zeldzame vormen van lymfeklierkanker. De omzet bedroeg na negen maanden 183 miljoen dollar, waarvan 75 miljoen in het derde kwartaal. De weg is nog lang om van de dure overname een succesverhaal te maken.

Een andere belangrijke groeimotor kan komen van de behandeling van de vetteleverziekte (NASH). Het gaat om de grootste onontgonnen markt in leverziektebehandelingen die kan uitgroeien tot 35 miljard dollar. Gilead heeft daarin eigen moleculen in ontwikkeling, maar zal indien nodig ongetwijfeld via overnames toeslaan om opnieuw een vooraanstaande rol te spelen.

Daarnaast is er de ontstekingsremmer filgotinib die samen met Galapagos wordt ontwikkeld. Wellicht dit jaar zal duidelijk worden of O’Day een overnamebod lanceert om zich de volledige toekomstige inkomsten van filgotinib toe te eigenen. Veel zal afhangen van de inschatting van het commerciële potentieel. De analistenschattingen variëren van 2 tot 6 miljard dollar.

Gilead beschikte eind september 2018 over een kaspositie van 30,8 miljard dollar om via overnames nieuwe groei te kopen. Het nieuwe jaar startte met een overnamebod op het grote Amerikaanse biotechbedrijf Celgene door Bristol-Myers Squibb voor een ondernemingswaarde van 74 miljard dollar.


Conclusie

Het aandeel van Gilead Sciences presteerde zwak in het vierde kwartaal, maar veerde wel op na het overnamebod op Celgene. De lage waardering tegen minder dan 10 keer de verwachte winst 2019 is enkel te verantwoorden door gebrek aan groeiperspectieven op kortere termijn. De nieuwe topman O’Day zal in de loop van 2019 moeten duidelijk maken welke strategische keuzes zullen worden gemaakt om de groei na 2020 aan te zwengelen.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 65,25 dollar

Ticker: GILD US

ISIN-code: US3755581036

Markt: New York

Beurskapitalisatie: 84,4 miljard dollar

K/w 2017: 8

Verwachte k/w 2018: 9

Koersverschil 12 maanden: -12%

Dividendrendement: 3,5%

Partner Content