Fred Olsen Energy
De markt overdrijft nu wel heel erg in het afstraffen van het aandeel van Fred Olsen Energy.
Fred Olsen Energy is, net zoals Transocean en Seadrill, een specialist in olieboorinstallaties in diepzee (offshore). De Europese sector van de oliediensten ligt duidelijk niet in de bovenste lade van de analisten. Nog voor de bekendmaking van de kwartaalresultaten (gepland op 7 mei) had het Noorse bedrijf nieuws waarvan de aandeelhouders niet vrolijker werden. De koers bereikte een nieuw jaardieptepunt door de melding dat de onderhoudskosten voor de boorinstallatie Blackford Dolphin niet 125 miljoen, maar 195 miljoen USD zullen bedragen, dat het onderhoud voor de Borgholm Dolphin niet drie maar negen weken zal duren en dat het contract met Petrobras voor de Borgny Dolphin in september definitief afloopt. En voorlopig is er nog geen nieuw contract.
Het wordt steeds duidelijker dat de kosten oplopen bij de Noorse speler. Dat drukte ook al de kwartaal- en de jaarresultaten in 2013. Zo bleef Fred Olsen Energy vorig jaar steken op een winst per aandeel van 26,2 NOK per aandeel, tegenover 27,5 NOK in het boekjaar 2012. Heel belangrijk is ook dat zowel het gewone als het speciale dividend van telkens 10 NOK bruto per aandeel (in totaal dus 20 NOK per aandeel) werd herbevestigd en eind mei (ex-coupon 28 mei; betaling op 30 mei) aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd.
De groep beschikte tot voor kort over slechts negen platforms (acht boor- en een accommodatieplatform met 600 bedden). Door stijgende kosten neemt de rendabiliteit af en stagneert de winst al jaren in de buurt van 30 NOK per aandeel, en ze duikt daar steeds meer onder. Fred Olsen liet dan ook twee nieuwe platforms bouwen. Die moeten ervoor zorgen dat de omzet en winst de komende jaren weer stijgen.
Maar de oplevering van het eerste nieuwe platform, de Bolette Dolphin, verliep niet volgens schema. Eerst was de oplevering voorzien voor oktober 2013, maar na twee keer uitstel gebeurde dat pas in de tweede helft van februari 2014. Het vierjarige contract met Anadarko Petroleum ging dan ook pas onlangs van start. Het is duidelijk dat de scheepswerf van Hyundai Heavy Industries in Korea met vertraging kampt. De oplevering van het andere nieuwe platform, de Bollsta Dolphin, dat daar eveneens wordt gebouwd, is ook uitgesteld van het eerste naar het derde kwartaal van volgend jaar. Voor de Bollsta Dolphin zal het vijfjarige contract met Chevron dus ook minstens twee trimesters later beginnen.
Het is echter cruciaal om mee te geven dat er enkel sprake is van uitstel en niet van afstel, en dat de inkomsten alleen maar een aantal kwartalen later worden geboekt. Het is natuurlijk uitkijken naar de resultaten voor het eerste trimester, maar we gaan er nog steeds van uit dat de winst dit jaar in de buurt zal liggen van vorig jaar, en volgend jaar zal evolueren richting 30 EUR en in 2016 richting 35 NOK.
Conclusie
De markt overdrijft nu wel heel erg in het afstraffen van het aandeel, gezien het dividendrendement van 11% (20 NOK per aandeel; ex-coupon 28 mei), minder dan 7 keer de verwachte winst en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de ebitda (bedrijfskasstroom) van 4. Het is niet uitgesloten dat we in aanloop naar de couponuitkering nog wat aandelen bijkopen.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier