Facebook is wereldkampioen in advertentiegroei

Facebookoprichter Mark Zuckerberg. © REUTERS
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Facebook blijft snel groeien. 98 procent van de omzetgroei is te danken aan advertenties.

Het bedrijfsmodel van Facebook bestaat erin geld te verdienen aan de uitgebreide gebruikersbasis. Het Facebook-universum bestaat uit verschillende applicaties die dat mogelijk moeten maken. Om succesvol te zijn, moet zowel het aantal gebruikers als de inkomsten uit advertenties blijven groeien. Tegelijk moet Facebook voldoende innovatief uit de hoek blijven komen om de groei te bestendigen.

Het scepticisme na de moeilijke beursgang in 2012 heeft plaats gemaakt voor bewondering. Facebook is uitgegroeid tot een van de beurslievelingen op Wall Street. De groepsomzet steeg afgelopen kwartaal met liefst 47,4 procent naar 10,33 miljard dollar. Dat is hoger dan de omzetgroei in het kwartaal daarvoor (45%).

Het overgrote deel (10,14 miljard dollar of 98%) was afkomstig uit advertenties. De advertentieprijzen stegen met 35 procent op jaarbasis. Facebook kan die tarieven verhogen omdat de vraag naar advertenties in bepaalde segmenten groter is dan het aanbod. De beschikbare ruimte is beperkt en Facebook hoedt er zich voor de gebruikers niet te overspoelen met advertenties. Dat is zeker bij mobiele toestellen, die voor 88 procent van de inkomsten instaan, een factor om rekening mee te houden. Sinds begin 2017 groeiden de advertentie-inkomsten met de helft.

Ook aan de andere applicaties wil Facebook meer geld verdienen. Met Instagram is die oefening al een eind gevorderd. Een verdere uitbouw van de foto-app en inkomsten uit WhatsApp en de berichtendienst Messenger moeten de toekomstige groei garanderen.

De nettowinst klom met 79 procent naar 4,7 miljard dollar, onder meer door een lagere belastingfactuur. Uitgedrukt per aandeel (1,59 dollar) bedroeg de klim 77 procent. De operationele uitgaven stegen in het derde kwartaal met 34 procent. Dat is minder hard dan de omzet, waardoor de operationele marge van 44 naar 50 procent klom.

Facebook plant voor 2018 een stijging van de operationele uitgaven met 45 tot 60 procent. Dat ligt een stuk boven de verwachte omzetgroei, wat op de marges zou kunnen wegen. Facebook wil de uitgaven voor beveiliging en controle van de berichten fors verhogen. Dat is nodig omdat de integriteit van de groep onlangs onder vuur kwam na onthullingen dat het platform in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen werd misbruikt voor Russische propaganda.

Zowel het aantal dagelijks als maandelijks actieve gebruikers steeg het voorbije kwartaal met 16 procent naar respectievelijk 1,37 en 2,07 miljard. Facebook verdiende ook meer aan die gebruikers. De gemiddelde omzet per gebruiker steeg met 7 procent op kwartaalbasis en zelfs met 26 procent op jaarbasis naar 5,07 dollar.

Noord-Amerika en Europa zitten boven dat gemiddelde maar de inkomsten uit Azië en de rest van de wereld liggen daar flink onder. Facebook realiseerde over het derde kwartaal een vrij kasstroom van 4,37 miljard dollar. Daardoor dikte de balanspost liquiditeiten en investeringen op korte termijn eind september aan tot 38,3 miljard dollar. Dat komt overeen met 16 dollar per aandeel.

Conclusie

Facebook blijft er voorlopig in slagen het snelle groeiritme aan te houden, zowel voor de omzet als de winst. Instagram, WhatsApp en Messenger hebben nog heel wat groeipotentieel in advertentie-inkomsten. De investeringen in beveiliging zullen op de winstmarge wegen. Voorlopig afwachten.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 177,89 dollar

Ticker: FB US

ISIN-code: US30303M1027

Markt: Nasdaq

Beurskapitalisatie: 519,1 miljard dollar

K/w 2016: 34,5

Verwachte k/w 2017: 30,5

Koersverschil 12 maanden: +44%

Koersverschil sinds jaarbegin: +55%

Dividendrendement:

Partner Content