Elon Musk gaat opnieuw uit de bocht
De topman van Tesla wilde voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf de kaap van 100.000 geproduceerde wagens per kwartaal ronden. Dat is niet gelukt.
Tijdens de eerste dagen van een nieuw kwartaal presenteert Tesla traditioneel de productie- en verkoopcijfers van de voorbije verslagperiode. Over de omzet, de winst en de kasstromen wordt pas later deze maand gecommuniceerd. Vooraf was een interne mail uitgelekt waaruit bleek dat topman Elon Musk het personeel aanspoorde voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf de kaap van 100.000 geproduceerde wagens per kwartaal te ronden.
Tesla realiseerde met 96.155 geproduceerde en 97.000 verkochte voertuigen een recordkwartaal, maar bleef onder de verhoopte doelstelling. De verkoop van de Model S en de Model X boerde verder achteruit. Beide modellen nemen nog maar 17 procent van de verkoop voor hun rekening. Van de Model 3 werden 2000 exemplaren meer verkocht dan in het tweede kwartaal. Na drie kwartalen in 2019 staat de teller op iets meer dan 255.000 verkochte wagens. Dat betekent dat Tesla in het vierde kwartaal minstens 105.000 wagens moet verkopen om de onderkant van de verkoopdoelstelling voor dit jaar (360.00 tot 400.000 wagens) te halen.
Tesla dook in de eerste jaarhelft voor ruim 1 miljard dollar in de rode cijfers. De handelsoorlog zet druk op de marges. Een ander pijnpunt is de dure dollar. De Amerikaanse munt steeg ook in het derde kwartaal opnieuw tegenover de meeste andere valuta. De prognose voor de omzet bedraagt 6,38 miljard dollar tegenover 6,35 miljard in het tweede kwartaal. Ook de veranderende samenstelling van de omzet drukt op de marges. Op de Model 3 liggen die een stuk lager en Tesla heeft de voorbije maanden ook hogere kortingen toegestaan om de Model S en de Model X de deur uit te krijgen. De omzet per wagen daalde in het tweede kwartaal voor het eerst onder 55.000 dollar. In het tweede jaarhelft van 2018 bedroeg de brutomarge nog 21 procent. Dat cijfer was in het tweede kwartaal geslonken naar 14,5 procent.
Later deze maand wordt de fabriek in Sjanghai opgestart. Aan die eerste fabriek buiten de Verenigde Staten hangt een prijskaartje van 2 miljard dollar. Tesla neemt de komende kwartalen een beslissing over de locatie van een Gigafactory op het Europese continent.
Tesla haalde in mei 2,4 miljard dollar vers geld op door de uitgifte van nieuwe aandelen en converteerbare obligaties. Dat was nodig omdat het bedrijf nog altijd heel wat cash verbrandt en met de Model Y, Semi en Roadster ambitieuze plannen heeft waarvoor heel wat investeringen nodig zullen zijn. De productiestart van de Model Y, een SUV-versie van de Model 3, staat voor het najaar van 2020 op de planning. De nieuwkomer deelt 78 procent van de componenten met de Model 3. Het zal dus niet zo lang duren als bij de Model 3 om de productie op kruissnelheid te krijgen. Tesla hoopt een hogere winstmarge te realiseren op de Model Y.
De autobouwer had na de eerste jaarhelft 4,95 miljard dollar in kas en torste een schuldenlast van 14,3 miljard dollar. De kapitaaluitgaven voor het volledige boekjaar werden op 1,5 tot 2 miljard dollar begroot. In de eerste jaarhelft werd slechts 500 miljoen dollar gespendeerd, wat betekent dat Tesla in de tweede jaarhelft een tandje zal bijsteken.
Conclusie
De markt heeft het moeilijk om Tesla te waarderen en het aandeel kent hevige voor- en tegenstanders. De short ratio (aantal geshorte aandelen in verhouding tot verhandelde aandelen) is met 27,8 procent erg hoog, wat een sterke koersvolatiliteit in de hand werkt. Tegen 23 keer de aangepaste bedrijfswinst (ebitda) van de voorbije vier kwartalen is het aandeel zeker niet goedkoop. Bovendien is de winstevolutie erg onzeker.
Advies: verkopen
Risico: gemiddeld
Rating: 3B
Koers: 240,05 dollar
Markt: New York Stock Exchange
Ticker: TSLA US
ISIN-code: US88160R1014
Beurskapitalisatie: 43 miljard dollar
K/w 2018: –
Verwachte k/w 2019: –
Koersverschil 12 maanden: -9%
Koersverschil sinds jaarbegin: -28%
Dividendrendement: –
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier