Edmond de Rothschild zoekt expansie bij Vlaamse ondernemers: private bank opent kantoor in Gent
Edmond de Rothschild wil de komende jaren vooral in Vlaanderen groeien. Vanuit een nieuw kantoor in Gent gaat de Zwitserse vermogensbankier ondernemende particulieren en vermogenden uit Oost- en West-Vlaanderen warm maken voor zijn aanbod.
Meer dan 150 genodigden wonen vandaag de officiële inhuldiging van het kantoor van Edmond de Rothschild in Sint-Martens-Latem bij. De opening werd twee jaar geleden aangekondigd, toen topvrouw Ariane de Rothschild een bezoek bracht aan de kantoren in Brussel. Ze legde uit dat België een van de landen is waar Edmond de Rothschild de komende jaren wil uitbreiden. Die groei moet vooral uit Vlaanderen komen. Daar zijn proportioneel meer familiale ondernemers en grote vermogens, en ligt de economische groei boven het landelijke gemiddelde.
Lees verder onder de video
“Vorig jaar was Edmond de Rothschild twintig jaar aanwezig in België”, legt commercieel directeur Kristof Kustermans uit. “In een eerste fase zijn we vooral gegroeid in Brussel en Wallonië. Ook vandaag is onze klantenbasis hoofdzakelijk Franstalig. In een tweede fase hebben we de stap gezet naar Vlaanderen met de opening van een kantoor in Antwerpen. Die expansie zetten we nu kracht bij met deze nieuwe vestiging in Gent.”
Tweehonderd jaar
Het kantoor in Sint-Martens-Latem wordt bemand door een team van vier ervaren private bankers, die de overstap maakten van een grootbank. Zij moeten Vlaamse ondernemers warm maken voor de producten en diensten van Edmond de Rothschild. “Dat wordt pionierswerk”, beseft Hans Valcke, het hoofd van het Gentse kantoor. “De naam Rothschild zegt de meeste mensen wel iets, maar vaak denkt men dan in de eerste plaats aan wijn. Als vermogensbankier, en wat wij daarbij te bieden hebben, zijn we in deze streek nog onbekend. We proberen naambekendheid op te bouwen via lokale netwerken en kleinschalige evenementen.”
Nochtans is Edmond de Rothschild in de wereld van private banking en vermogensbeheer een naam als een klok. De Zwitserse groep werd in 1953 opgericht, maar kan bogen op een historiek van meer dan tweehonderd jaar. Ze is nog altijd in handen van een tak van de familie de Rothschild. De bank beheert wereldwijd 176 miljard euro aan activa. Aansluitend bij haar geloof in de diversificatie van activa bezit de groep ook wijngaarden, een kaasmakerij, hotels en restaurants, en zelfs een parfumhuis.
In België telt Edmond de Rothschild 2.000 klanten die samen een beheerd vermogen van 4 miljard euro vertegenwoordigen. Door de geplande expansie naar Vlaanderen moet dat getal op termijn verdubbelen, luidde het twee jaar geleden. Maar Kustermans zegt dat er geen hard targets zijn: “Onze filosofie is er een van interne groei. Je springt niet in een paar jaar van 4 naar 8 miljard euro, enkel door organisch te groeien. We hebben die extra schaalgrootte ook niet nodig om operationeel rendabel te zijn. Een aantal ondersteunende diensten en kosten worden gedeeld met de hele groep.”
Competitieve markt
Kustermans noemt de expansie naar Vlaanderen een investeringsproject op lange termijn: “De bedoeling is dat we sneller groeien in Vlaanderen dan in de rest van het land, waardoor de regionale spreiding beter wordt. De focus ligt dan ook op de acquisitie van klanten. Als we erin slagen in pakweg vijf à zes jaar twee derde tot drie kwart van de netto klantenaangroei in Vlaanderen te realiseren, kun je spreken van een succes.”
Kustermans wijst erop dat Vlaanderen een heel competitieve markt is in het domein van private banking: “We moeten daar eerlijk in zijn: de gemiddelde Belgische private-bankingklant wordt goed bediend. Bovendien hebben 80 procent van die klanten een belegbaar vermogen onder 10 miljoen euro, dat ze vaak al verdeeld hebben over twee of drie banken. Het is dus een mature en heel competitieve markt, maar tegelijk een markt waar je als nichespeler kunt groeien als je je onderscheidt van de concurrentie.”
‘Je weet dat de familie de Rothschild er haar eigen centen erin steekt, en je krijgt de kans mee in te stappen’
Kristof Kustermans, Edmond de Rothschild
Complementair aanbod
Edmond de Rothschild wil zich dan ook in de eerste plaats profileren met een “complementair aanbod”, zegt Kustermans: “Potentieel nieuwe klanten die wij contacteren, zijn doorgaans al klant bij een private bank. Wij hebben niet de pretentie die klanten af te pakken door te beweren dat we beter zijn. Maar Edmond de Rothschild heeft voldoende troeven waarmee we ondernemers kunnen overtuigen een deel van hun vermogen bij ons onder te brengen. Wij kunnen bepaalde puzzelstukjes aanbieden die andere niet in huis hebben, en vertrekkend daarvan een bredere klantenrelatie uitbouwen.”
Een van die puzzelstukjes is private equity, investeringen in niet-genoteerde bedrijven of projecten zoals vastgoed en infrastructuur. De familie de Rothschild heeft op dat gebied door de jaren een hele reputatie opgebouwd. En klanten van de bank krijgen de mogelijkheid in dezelfde projecten of fondsen als de familie te investeren.
“Dat spreekt ondernemers ongelooflijk aan”, zegt Kustermans. “Je weet dat de familie de Rothschild er haar eigen centen erin steekt, en je krijgt de kans mee in te stappen. In principe neemt de familie 10 tot 15 procent voor haar rekening en staat het saldo open voor geïnteresseerde klanten. Ook de filantropische stichtingen die de familie ondersteunt, spreken klanten op zoek naar een goed doel en naar maatschappelijke impact aan.”
Dat streven naar impact maakt integraal deel uit van het DNA van Edmond de Rotschild. De bank zoekt steevast investeringskansen die de mogelijkheid bieden iets op te bouwen, met een oog voor de meerwaarde voor de samenleving. En in wat ze doet, wil ze uitblinken.
Internationaal netwerk
Een andere troef van Edmond de Rothschild is het internationale netwerk, dat heel wat expertise herbergt. Kustermans: “Klassiek zijn de vragen van klanten over een tweede verblijf in het buitenland of kinderen die in het buitenland gaan wonen. Dankzij onze contacten in de groep kunnen wij dat juridisch en fiscaal volledig voor hen in orde brengen. Die kennis zit in huis.”
Om zulke diensten te kunnen aanbieden, hanteert Edmond de Rothschild een instapdrempel van 2,5 miljoen euro. “Onze propositie is bestemd voor het wealthsegment”, zegt Valcke. “Je spreekt hier over veel meer dan gewone beleggingsfondsen. Je kunt niet alle registers opentrekken voor vermogens van 250.000 euro. Het voordeel is dat onze private bankers veel meer tijd kunnen besteden aan de behoeftes van het cliënteel, omdat ze minder klanten per bankier hebben dan de gemiddelde private bank.” z
Edmond de Rothschild Group
– Zwitsers familiebedrijf gespecialiseerd in private banking en assetmanagement
– 176 miljard euro onder beheer
– Telt wereldwijd 2.600 medewerkers op 28 locaties
– In België is de bank een bijhuis van Luxemburg, maar ze heeft wel een eigen Belgische banklicentie
– 2.000 klanten in België die goed zijn voor meer dan 4 miljard euro activa onder beheer
– Kantoren in Brussel, Antwerpen en nu dus ook Gent
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier