Doro AB

Doro is marktleider in de mobiele telefonie voor senioren, maar er is nog heel wat groeipotentieel.

We waarschuwden na de publicatie van de jaarresultaten over 2013 al voor een minder eerste kwartaal bij Doro, de marktleider in mobiele telefonie voor senioren. En dat bleek terecht. De omzet steeg weliswaar met 11,5%, tot 233 miljoen SEK, organisch (exclusief overnames en wisselkoerseffecten) was er een omzetdaling met 15,5%. De bedrijfskasstroom (ebitda) nam toe van 14,2 naar 16 miljoen SEK, waardoor de ebitda-marge steeg van 6,8 naar 6,9%. Maar dankzij flink gestegen afschrijvingen (van 6,5 naar 11,3 miljoen SEK), een gevolg van het op de markt brengen van de eerste smartphones, zakte de bedrijfswinst (ebit) van 7,7 naar 4,7 miljoen SEK. De ebitmarge bedroeg slechts 2%, tegenover 3,7% vorig jaar en 6,9% over heel 2013. De nettowinst verschrompelde tot 0,10 SEK per aandeel, tegenover nog 0,38 SEK in 2013.

De verkoop in Scandinavië ontgoochelde opnieuw (-25%), terwijl die in Duitsland vervijfvoudigde dankzij de succesvolle overname van IVS in mei 2013. Het Verenigd Koninkrijk blijft sterk presteren (+5,8%, tot 38,6 miljoen SEK) en ook de overige Europese landen deden het goed met 6,9% omzetstijging, tot 62 miljoen SEK. De Verenigde Staten en Canada lieten het, na een sterk vierde kwartaal, afweten: de omzet daalde met 40%, tot 24,7 miljoen SEK.

Het eerste kwartaal vorig jaar was sterk, maar de cijfers ontgoochelden duidelijk en werden door de markt afgestraft met een koersdaling van ruim 10%. De daling werd verder in de hand gewerkt door het feit dat het management de groei in 2014 nu vooral in de tweede jaarhelft ziet. Het tweede kwartaal wordt wellicht dus ook geen hoogvlieger. De omschakeling naar de meer winstgevende smartphones verloopt duidelijk trager dan verhoopt. Momenteel heeft minder dan 40% van de senioren een smartphone, terwijl meer dan 50% van hen die een nieuwe telefoon wil kopen een smartphone verkiest.

Doro is dan wel marktleider in de mobiele telefonie voor senioren (42% marktaandeel in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland), er is nog heel wat groeipotentieel. In Scandinavië bedraagt de marktpenetratie 17%, maar in de andere Europese landen schommelt die gemiddeld tussen 2 tot 3% en in de Verenigde Staten en Canada 1%.

Doro zal de komende jaren vooral de klemtoon leggen op het vergroten van de marktpenetratie – minder op verdere geografische diversificatie – en daarbij vooral inzetten op het smartphonesegment. De Zweden zijn volop bezig met het uitrollen van de tweede smartphone, de Doro Liberto 810, en in het derde kwartaal volgt de Doro Liberto 820. In navolging van het succesvolle concept bij Apple opende Doro in april in Parijs de eerste Doro Experience Store, waar het volledige producten- en dienstengamma wordt aangeboden. Doro blijft ook investeren in nieuwe modellen mobiele telefoons, waarmee het in de tweede jaarhelft marktaandeel verwacht te winnen. Het dividend stijgt van 1,25 naar 1,50 SEK per aandeel (4,1% bruto).

Conclusie

Het tweede opeenvolgende mindere kwartaal weegt zwaar door op het Doro-aandeel. Het bedrijf zal in de tweede jaarhelft de doorbraak in de smartphones moeten bewerkstelligen om marge- en koersherstel te forceren. De langetermijnperspectieven blijven zeer gunstig en het aandeel noteert tegen 10 keer de verwachte winst 2014 goedkoop. Opname in Inside Selectie.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content