Doro
Nog steeds lage waardering
=
De markt reageerde opnieuw enthousiast op beter dan verwachte kwartaalresultaten van de Zweedse marktleider in mobiele telefonie voor senioren. De omzet steeg in het derde kwartaal met 18,2%, tot 330,3 miljoen SEK (zonder wisselkoerseffecten +13,8%). Na 9 maanden is er een stijging met 10,4%, tot 840,2 miljoen SEK, te vergelijken met +5,8% na het eerste semester. De bedrijfswinst (ebit) steeg in het derde kwartaal met 44,3%, tot 29,3 miljoen SEK en is na 9 maanden met 7,3% toegenomen, tot 48,7 miljoen SEK, tegenover nog een daling met 22,7% na het eerste semester. Doro laat hiermee een lastige periode van dalende ebitmarges -gedeeltelijk te wijten aan investeringen in nieuwe modellen- achter zich. De ebitmarge in het derde kwartaal was 8,9% (7,3% vorig jaar) en bedraagt na 9 maanden 5,8% (6% vorig jaar). Thuismarkt Scandinavië kon na enkele kwartalen van negatieve groei terug aanknopen met omzetgroei: +14,9%, tot 74 miljoen SEK. De ebitmarge verbeterde naar 31,6% en staat na 9 maanden op 29,5%, tegenover 33,6% in dezelfde periode van 2013. De sterkste groeiregio was DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), met een omzetstijging van 37,2%, tot 87,1 miljoen SEK. Sinds de overname van IVS in 2013 is DACH de grootste markt van Doro. De groei versnelt er bovendien dankzij nieuwe verdeelcontracten met Austria Telekom en vooral Deutsche Telekom (700 winkels in Duitsland). De Europese lancering midden oktober van Doro’s derde smartphone, de Doro Liberto 820, gebeurde via Deutsche Telekom. Doro hoopt hiermee een versnelling te forceren in de omschakeling van de klassieke gsm naar de smartphone, die tot nog toe zeer langzaam verloopt. In het derde kwartaal zorgden de smartphones voor 10% van de Europese omzet (7% in de eerste jaarhelft). De ebitmarge in DACH bedroeg in het derde kwartaal slechts 5,7% (8,6% na 9 maanden, 9,3% vorig jaar), een tijdelijk fenomeen als gevolg van belangrijke marketingcampagnes. Sterke cijfers waren er ook in Noord-Amerika (omzet van 42,6 miljoen SEK, +24,6%; ebitmarge na 9 maanden 21,4% tegenover 19,3%) en in het Verenigd Koninkrijk (omzet van 48,6 miljoen SEK, +23%; ebitmarge 24% tegenover 16,1%). Ook in deze regio’s kondigde Doro in oktober nieuwe verdeelcontracten aan: met retailketen Target (1800 winkels, via distributiepartner Consumer Cellular) in de VS en met Vodafone, voor het verdelen van verschillende modellen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland en Italië (nieuwe afzetmarkt!). In de overige Europese landen haalde Doro een omzet van 82,3 miljoen SEK (+12,9%) en een ebitmarge van 24,5% (23,5% na 9 maanden, 20% vorig jaar). De nettowinst per aandeel steeg van 0,77 SEK naar 1,15 SEK (+49%) en bedraagt na 9 maanden 1,7 SEK (1,79 SEK vorig jaar, -4,7%). Met een orderboek eind september van 157,2 miljoen SEK, tegenover 138,7 miljoen SEK 12 maanden geleden, ligt Doro op schema voor het traditioneel belangrijke vierde kwartaal.
Conclusie
Het aandeel van Doro noteert ondanks de forse koersreactie nog steeds 30% onder de piekkoers van 55 SEK. Het aandeel blijft dan ook in de ‘Inside Selectie’ om de nog steeds lage waardering: een ondernemingswaarde (ev) van 5 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2015 en 10 keer de verwachte winst 2015.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier