Coca-Cola blijft de marktverwachtingen kloppen

De drankenreus wist voor het zesde kwartaal op rij de analistenconsensus in winst per aandeel te kloppen.

In het tweede kwartaal van vorig jaar was er de grootste omzetdaling in dertig jaar voor de Amerikaanse drankengigant door de haast wereldwijde lockdown als gevolg van de covid-19-pandemie. De buitenhuisconsumptie kreeg een enorme dreun, die maar deels werd gecompenseerd door een hoger verbruik binnenshuis. Zo ernstig was de impact van de tweede en de derde lockdown niet meer, maar geweldig was eerste kwartaal van 2021 niet. Al lagen de resultaten toch boven de analistenverwachtingen. De beursreactie was dan ook positief.

Met suikervrije dranken had de groep zich de jongste jaren onder leiding van CEO James Quincey weer op het groeipad gehesen. In het tweede kwartaal van 2020, het coronakwartaal, kreeg de omzet een dreun van 28 procent en in het laatste kwartaal van vorig jaar verloor de omzet 5 procent terrein: van 9,07 naar 8,61 miljard dollar. Het was een hele opluchting dat er in de eerste drie maanden van 2021 opnieuw sprake was van een omzetgroei met 5 procent, van 8,60 naar 9,02 miljard dollar. Dat is een stuk beter dan de gemiddelde analistenverwachting van 8,63 miljard dollar (verwachte groei van amper 0,5%). De organische omzettoename – zonder overnames, desinvesteringen en wisselkoersschommelingen – bedroeg zelfs 6 procent. Het omzetherstel wordt haast uitsluitend gestuwd door Azië (+24%), terwijl de vele restricties in Europa en Zuid-Amerika voor het bezoek aan cafés en restaurants en de afwezigheid van evenementen daar nog altijd voor lagere omzetcijfers zorgen. De buitenhuisconsumptie staat voor zowat de helft van de groepsomzet.

Beter dan de omzetevolutie was de stijging van de aangepaste bedrijfswinst (ebit) met 10 procent tot 55 dollarcent per aandeel. De analistenconsensus kwam uit op slechts 50 dollarcent per aandeel. De drankenreus kan voor het zesde kwartaal op rij de gemiddelde verwachting van de analisten voor de winst per aandeel overtreffen.

Quincey belooft een terugkeer naar organische omzetgroei in 2021 (+7 à 9%) en een nog iets hogere winstgroei. Hij hamert meer dan ooit op de aanpak richting nog meer gezondere dranken. Die aanpak rendeert volgens hem en heeft geleid tot een herstel van het marktaandeel. De focus ligt op minder suiker (Coca-Cola Zero Sugar) en de expansie van drankjes met weinig of geen suiker: water, water met een smaakje, fruit- en groentesappen, plantaardige en biologische drankjes, sport- en energiedrankjes en (ijs)koffie en -thee. Die alternatieven staat voor ruim 25 procent van de groepsomzet. Enkele jaren was dat nog maar 15 procent.

Een dure overname in dat kader was die van de Britse koffieproducent Costa. Met Coca-Cola Plus Coffee biedt het bedrijf nu ‘ready to drink‘-koffie aan. Al mag de snelheid van innovatie volgens de topman nog wat worden opgedreven. Een ander stokpaardje is het reduceren van het aantal producten. Het globale aanbod moet slinken van 300 tot zo’n 200 producten.


Conclusie

Coca-Cola wist zich in het eerste kwartaal te herpakken van het omzetverlies door de covid-19-pandemie in 2020. Maar nieuwe lockdowns in heel wat regio’s hebben een fors herstel onmogelijk gemaakt. Gelukkig blijft de frisdrankengigant wel scoren in winstgevendheid. De koersdaling begin dit jaar deed ons besluiten het aandeel opnieuw een positief advies te geven. Maar na het koersherstel van de voorbije weken betalen we opnieuw meer dan 21 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). Vandaar opnieuw een adviesverlaging.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 54,54 dollar

Ticker: KO US

ISIN-code: US1912161007

Markt: NYSE

Beurskapitalisatie: 234,9 miljard dollar

K/w 2020: 27

Verwachte k/w 2021: 25

Koersverschil 12 maanden: +24%

Koersverschil sinds jaarbegin: -1%

Dividendrendement: 3,1%

Partner Content