Coca-Cola

Het Coca-Cola-concern heeft behoefte aan verfrissende ideeën en een doortastend optreden van het topmanagement.

Al enkele jaren stagneert de groei van de Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola Company, en daarin is ook in het derde trimester geen verandering gekomen. Die vlakke evolutie zien we ook weerspiegeld in de koersontwikkeling van de groep met meer dan 500 merken en zelfs 16 blockbusters – producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard USD, zoals Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea. De koers gaat nu al jaren wat boven en onder 40 USD. Dat maakt ook dat het aandeel van Coca-Cola er weinig sprankelend uitziet als we de prestatie ervan vergelijken met bijvoorbeeld de S&P500-index. De voorbije drie jaar bracht een belegging in Coca-Cola 35% minder op dan een Amerikaans indexfonds op de S&P500.

Nog pijnlijker wordt de prestatievergelijking met bijvoorbeeld AB InBev. Daarmee vergeleken geeft Coca-Cola 79% minder return, waardoor AB inBev intussen een ruim grotere beurskapitalisatie heeft dan Coca-Cola. Zelfs Warren Buffett – de belangrijkste aandeelhouder, die al ruim twintig jaar aan boord is en een fanatieke gebruiker van Cherry Coke is – kan absoluut niet meer tevreden zijn over de performance van Coca-Cola.

De groep is dan ook haar groeiaureool volledig kwijtgespeeld. De door analisten gemiddeld verwachte omzet voor dit jaar van 44,9 miljard USD moeten we vergelijken met de 48,0 miljard USD omzet uit 2012. De winst per aandeel zal 2,00 USD per aandeel bedragen, op basis van de analistenconsensus, tegenover 2,01 USD in 2012, 2,08 USD voor 2013 en 2,04 USD vorig jaar. In het derde kwartaal zakte de omzet met 4,6%, tot 11,4 miljard USD, bovendien onder de analistenconsensus van 11,6 miljard USD. Gelukkig kwam de recurrente (zonder eenmalige elementen) winst per aandeel met 51 dollarcent 1 cent boven de gemiddelde analistenverwachting uit.

Het toenemende gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt op de consumptie van frisdranken met hun hoge suikergehalte. Diet Coke, Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero vangen dat slechts voor een stuk op. Daarnaast is er het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft (Sodastream). Coca-Cola is ook een belangrijke wereldspeler in fruitsappen (onder meer Minute Maid), water (onder meer Chaudfontaine, Viva en BonAqua), thee (onder meer Nestea) en is aandeelhouder van het koffiebedrijf Green Mountain. Het succes van de marktleider Innocent Smoothies (gekocht in 2009) doet het concern ook verder in alternatieve dranken en smaken investeren.

Het concern mist verfrissende ideeën en een doortastend optreden van het topmanagement. Het zou zomaar de ultieme uitdaging van het AB InBev-management en van Jorge Paulo Lemann (mede-stichter 3G Capital) kunnen zijn, zodra de overname van SABMiller verteerd is. De marges bij AB InBev liggen tot 50% hoger dan bij Coca-Cola Company.

Conclusie

Tegen 20 keer de verwachte winst en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 17 is het aandeel nog steeds hoog gewaardeerd. De rendabiliteit kan beter, veel beter. Ook de cijfers in het derde kwartaal gaven nog geen aanleiding tot meer optimisme, ook al is het geen oninneembare vesting meer na de lamlendige prestaties van de jongste jaren. Adviesverlaging.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content