CFAO zit nog altijd in een overgangsperiode door het omzetverval in de autodivisie.

Het Franse CFAO bleef erg rustig onder het recente beurstumult. Het is een rechtstreekse belegging in het gigantische groeipotentieel van Afrika, aangezien het bedrijf er ruim 70% van de omzet realiseert uit activiteiten in 34 landen. Eind 2012 betaalde het Japanse conglomeraat Toyota Tsusho Corporation (TTC) 37,5 EUR per aandeel voor het verwerven van 97,6% van de uitstaande aandelen van CFAO, dat evenwel apart beursgenoteerd bleef. CFAO hanteert voor zijn Afrikaanse activiteiten de slogan s’équiper, se soigner et consommer.

De intrede van TTC leidde tot een belangrijke omzetdaling in de grootste divisie: uitrustingen en diensten, met als belangrijkste activiteit de import en de verkoop van auto’s (s’équiper). Concurrenten van Toyota, zoals Nissan en Renault, zetten al heel wat distributiecontracten stop, met als gevolg een omzetdaling in 2013 met 6,4% en in 2014 met 12,4% (1,98 miljard EUR). In het eerste semester dit jaar zakte de omzet met 10,5%, tot 879,4 miljoen EUR (52,5% van de groepsomzet). De bedrijfswinst (ebit) daalde naar 60,4 miljoen EUR (slechts -3,7%), waardoor de ebit-marge verbeterde van 6,4 naar 6,9%. CFAO richtte eerder dit jaar een joint venture op met Porsche Holding Salzburg, voor de verdeling van Volkswagen in zes Oost-Afrikaanse landen. In juni openden twee moderne, grote concessies – in Abidjan (Ivoorkust) en Kinshasa (Congo) – voor Toyota, Peugeot en Suzuki.

Eurapharma, de verdeler van geneesmiddelen in Afrika (se soigner), realiseerde een omzetstijging in de eerste jaarhelft met 6,8%, tot 628,4 miljoen EUR (+3,1% organisch, zonder overnames; 37,5% van de groepsomzet). De ebit steeg met 3,8%, tot 48,7 miljoen EUR, de ebit-marge zakte van 8 naar 7,7%. De omzet in de derde divisie, consumentengoederen (consommer), daalde met 7,2%, tot 168,3 miljoen EUR (10% van de groepsomzet) door de politieke onrust in Nigeria. De ebit-marge daalde van 17,4% naar 15,7%.

In maart tekende CFAO een contract met L’Oréal voor het lokaal produceren en verdelen van producten van het bekende Franse cosmeticabedrijf in Ivoorkust. Vorige week volgde een nieuwe belangrijke stap in Ivoorkust, met het oprichten van een joint venture met Heineken (51% Heineken, 49% CFAO). Begin 2017 wordt een brouwerij met een jaarlijkse capaciteit van 1,6 miljoen hectoliter in gebruik genomen. Het is duidelijk dat de consumentengoederendivisie de komende jaren een sterke groeipool wordt, niet het minst vanwege de ambitieuze plannen voor een nieuwe retailafdeling. CFAO werkt daarvoor samen met Carrefour en een club van merken, met de ambitie het komende decennium tientallen commerciële centra uit te bouwen in acht Afrikaanse landen. Het eerste centrum in Ivoorkust opent nog dit jaar en op termijn mikt de retailafdeling op 1 miljard EUR omzet. Op groepsniveau resulteerde een omzetdaling van 4,3% naar 1,68 miljard EUR in een 2,4% hogere nettowinst van 43,1 miljoen EUR, of 0,7 EUR per aandeel.

Conclusie

CFAO zit nog altijd in een overgangsperiode door het omzetverval in de autodivisie. Voor de uitstekende langetermijnvoorzichten betalen we 19 keer de verwachte winst 2015 en een onderemingswaarde (ev) van 8 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda). Een aanrader voor de geduldige langetermijnbelegger.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content