Na enkele moeilijke jaren heeft CFAO weer uitzicht op groei. Het aandeel blijft stabiel presteren en is nog altijd een aanrader voor de geduldige langetermijnbelegger.

CFAO is actief in 34 Afrikaanse landen, in de Franse overzeese gebieden (zeven landen), Vietnam en Cambodja. Eind 2012 betaalde het Japanse conglomeraat Toyota Tsusho Corporation (TTC) 37,5 EUR per aandeel voor het verwerven van 97,59% van de uitstaande aandelen van CFAO, dat evenwel apart beursgenoteerd bleef. De instap van TTC ging niet onopgemerkt voorbij, want concurrenten van Toyota zoals Nissan en Renault wilden niet langer samenwerken met CFAO. Daardoor zakte de voorbije jaren de omzet van de traditioneel grootste divisie -uitrustingen en diensten (s’équiper) – stelselmatig: van 2,39 miljard EUR in 2012 naar 1,83 miljard EUR vorig jaar (-23% tegenover 2012). Gelukkig was er wel constante groei in de andere twee divisies – gezondheidszorg (se soigner), met Eurapharma als verdeler van geneesmiddelen in Afrika, en consumentengoederen (consommer) – waardoor de groepsomzet over dezelfde periode slechts met 4,2% terugviel: van 3,59 miljard EUR in 2012 tot 3,44 miljard EUR vorig jaar.

In het eerste semester van 2016 daalde de groepsomzet met 0,1%, tot 1,67 miljard EUR, na een beter tweede kwartaal waarin de omzet met 2,5% toenam, tot 852 miljoen EUR. De divisie uitrustingen en diensten boekte in het tweede kwartaal eindelijk waer groei, met een omzetstijging met 3,7%, tot 459 miljoen EUR. Na zes maanden is er nog een beperkte daling met 0,3%, tot 876,3 miljoen EUR (52,3% van de groepsomzet). De recurrente bedrijfswinst (rebit, zonder eenmalige elementen) daalde met 7,9%, tot 55,6 miljoen EUR, waardoor de rebit-marge terugviel van 6,9 naar 6,3%. De divisie gezondheidszorg presteerde opnieuw goed, en boekte in de eerste jaarhelft 1,5% extra omzet (637,7 miljoen EUR of 38,1% van de groepsomzet), met een toename van de rebit met 1,7%, tot 49,5 miljoen EUR en een stijging van de rebit-marge van 7,7% naar 7,8%.

Minder goed verging het de divisie consumentengoederen, die de omzet in de eerste jaarhelft met 4,8% zag terugvallen, tot 160,2 miljoen EUR. Na jaren van sterke groei was er een terugval van de drankactiviteiten in Congo, en daarnaast werkte de lastige economische situatie in Nigeria tegen. Na de opening op 18 december 2015 van het eerste moderne commercieel centrum (PlaYce) op het Afrikaanse continent in Abidjan (Ivoorkust), leverde de retailactiviteit een bijdrage van 17,2 miljoen EUR. De rebit van consumentengoederen dook 69% lager, tot 8,2 miljoen EUR, en de rebit-marge kromp van 15,7 naar 5,1%.

Op groepsniveau daalde de ebit met 16,6%, tot 100 miljoen EUR (rebit-marge van 7,2% naar 6%) en de nettowinst met 14,3%, tot 36,9 miljoen EUR, of 0,59 EUR per aandeel. CFAO koestert de steile ambitie om het komende decennium een twintigtal vergelijkbare commerciële centra als PlaYce te bouwen, met een omzetdoel van 1 miljard EUR. De totale investering bedraagt 500 miljoen EUR, en ter financiering haalde CFAO in mei met Wendel en FFC twee mooie investeerders binnen voor SGI Africa, de vennootschap die de retailactiviteit overkoepelt.


Conclusie

Na enkele moeilijke jaren heeft CFAO weer uitzicht op groei. Het aandeel blijft stabiel presteren en is nog altijd een aanrader voor de geduldige langetermijnbelegger, vanwege de unieke blootstelling aan het enorme groeipotentieel in Afrika.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content