Cannabis is een groeimarkt voor Canopy Growth
Cannabisspecialist Canopy Growth heeft groeipotentieel te over. Alleen voor risicobewuste beleggers.
Vorig jaar brak cannabis door als belegging. Velen noemden dat een hype, maar volgens ons kan het een blijver zijn. Cannabis is de Latijnse naam voor hennep. De toppen van de vrouwelijke hennepplant worden gedroogd en verkruimeld tot marihuana of wiet. Cannabis wordt meestal vermengd met tabak en dan tot een joint gerold. In het overgrote deel van de wereld is cannabis nog altijd een illegale drug. Een doorbraak voor de sector was de beslissing van de Canadese overheid vorig najaar om het recreatieve gebruik van cannabis toe te laten. Het medicinale gebruik van cannabis in veel landen wel toegestaan, door de heilzame werking van het middel om pijn te bestrijden of spierspasmen te controleren.
Dat er steeds meer medische toepassingen en toelatingen zijn, is een eerste groeipool voor het cannabisgebruik. Een andere pijler van de groei is dat cannabis een alternatief kan zijn voor alcohol. Een aantal cannabiskwekers werkt aan drankjes die cannabis bevatten. Die hebben hetzelfde effect als alcohol, maar de gebruiker houdt er achteraf geen kater aan over en de drankjes bevatten minder calorieën. Dat ook AB InBev dat niet als fictie ziet, bleek uit een recente deal met Tilray om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van drankjes die cannabisstoffen bevatten.
De voorloper in de drankenindustrie was Constellation Brands, dat midden augustus de grootste deal in de cannabisindustrie aankondigde door over een termijn van drie jaar 14,5 miljard Canadese dollar te investeren in marktleider Canopy Growth. Daarmee zal de drankengigant zijn belang fors optrekken van minder dan 10 naar 38 procent en veruit de grootste aandeelhouder worden. Het biedt de absolute marktleider en het eerste beursgenoteerde bedrijf dat uitsluitend belangen heeft in de cannabissector een prachtkans om zijn verdere groei te financieren en zijn marktleiderschap te consolideren.
Canopy Growth richt zich op de ontwikkeling van merknamen voor vijf marktsegmenten, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de drankenindustrie. Het bekendste merk is Tweed. Canopy Growth beschikt in zijn thuisland Canada over voldoende productiefaciliteiten en het begint volop met de uitbouw van een retailnetwerk van cannabisshops. De komende jaren zijn er twee andere grote uitdagingen: de doorbraak van door de consument geaccepteerde drankjes die cannabis bevatten als alternatief voor alcohol, en de lancering van alternatieve medicijnen, zowel voor mensen als dieren. Er is groeipotentieel te over.
De komende jaren wordt bij Canopy Growth dan ook een spectaculaire omzettoename verwacht: van 77,9 miljoen Canadese dollar voor het boekjaar 2017-2018 (afsluitdatum 31 maart) tot naar verwachting 252 miljoen Canadese dollar voor het weldra afgesloten boekjaar 2018-2019, en tot zelfs 757 miljoen Canadese dollar voor het boekjaar 2019-2020. Dat zou Canopy Growth ook winstgevend moeten maken.
Conclusie
Kort na de deal met Constellation Brands bedroeg de koerswinst 625 procent in twaalf maanden tijd. Daarna volgde een koershalvering, die onlangs opnieuw werd gevolgd door een flinke opstoot. Het blijft een bedrijf met een enorm groeipotentieel, maar ook met een navenant risicoprofiel. We starten de individuele opvolging met een positief advies, maar waarschuwen meteen dat dit aandeel uitsluitend voor actieve, risicobewuste beleggers weggelegd is en dat forse koersbewegingen eigen zijn aan dit soort aandelen.
Advies: koopwaardig
Risico: hoog
Rating: 1C
Koers: 50,78 dollar
Ticker: WEED CN
ISIN-code: CA138035100
Markt: Toronto
Beurskapitalisatie: 17,4 miljard Canadese dollar
K/w 2018: –
Verwachte k/w 2019: –
Koersverschil 12 maanden: +57%
Koersverschil sinds jaarbegin: +39%
Dividendrendement: –
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier