Boskalis blijft geduld aandeelhouders op de proef stellen
Ook na de halfjaarcijfers van 2018 is geen einde gekomen aan de koersval van het aandeel. Meer dan ooit krijgt Boskalis het etiket van ‘zware achterblijver’ opgeplakt. Het geduld van de aandeelhouder wordt voort op de proef gesteld.
Wat een contrast met enige tijd geleden. De grootste baggermaatschappij ter wereld kende tussen 2003 en 2013 een gouden decennium. In die periode was het aandeel een beursster. De omzet klom van afgerond 1 miljard naar 3,5 miljard euro, de bedrijfskasstroom (ebitda) verzesvoudigde tussen 2004 en 2014 van circa 150 naar 900 miljoen euro, en tussen 2003 en het voorjaar van 2015 vertienvoudigde de beurskoers van afgerond 5 naar 50 euro.
Maar de jongste jaren zit de klad er serieus in. In de eerste zes maanden van dit jaar herstelde de omzet weliswaar naar 1,17 miljard euro, een toename met 6,6 procent tegenover de 1,09 miljard euro van de eerste helft van 2017. Vorig jaar daalde de groepsomzet nog met 10 procent ten opzichte van 2016, om uit de komen op 2,6 miljard euro.
De ebitda kreeg andermaal een tik van bijna 26 procent en ging van 225,1 naar 167,2 miljoen euro. Dat was min of meer verwacht. De markt schrok vooral van het nettoverlies van 361,4 miljoen euro. In de eerste helft van vorig jaar was er nog een nettowinst van 75,1 miljoen euro. Boskalis boekte een buitengewone last van 397 miljoen euro op de goedkopere transportactiviteiten in Offshore Energy, omdat ze structureel verlieslatend waren geworden door het overaanbod in Azië. Die beslissing moet volgens de bedrijfsleiding de bedrijfswinst (ebit) jaarlijks met 25 miljoen euro opkrikken. Zonder de forse afwaardering was er een nettowinst van 35,6 miljoen euro geboekt, toch ook nog een halvering tegenover het cijfer van de eerste helft van 2017.
De return (koersevolutie + dividend) van het Boskalis-aandeel lag de afgelopen 5 jaar liefst 163 procent lager dan die van zijn Belgische sectorgenoot CFE(zie hiernaast). Dat forse koersverschil is ook een gevolg van de omgekeerde focus bij Boskalis. Daar ligt de klemtoon minder op baggeren en verschoof de aandacht naar diversificatie. Zo waren er de voorbije vijf jaar de overnames van SMIT Internationale (assistentie van binnenkomende en uitgaande zeeschepen met sleepboten, berging en wrakopruiming) en Dockwise, een specialist in het verplaatsen van extreem zware offshoreplatformen.
Precies in die offshore-activiteiten zat het de jongste jaren zwaar tegen door de slechte marktomstandigheden in de olie- en gassector. Het stopzetten van de goedkopere transportactiviteiten legt nog eens de vinger op de zere plek. De baggeractiviteiten doen het al enige tijd wel weer meer dan behoorlijk, en ook voor Offshore Energy klinken voorzichtig optimistische geluiden voor de tweede jaarhelft.
De overname van Fugrois gelukkig niet doorgegaan. Eind juni 2016 had Boskalis 28,6 procent van die Nederlandse oliedienstenspeler in handen. Het Boskalis-management haalde in december van 2016 slagzij door de volledige positie te verkopen.
Een lichtpunt is wel dat het orderboek eind juni was gestegen tot 3,885 miljard euro. Dat is 11,1 procent meer dan eind vorig jaar, en zelfs 19,7 procent hoger dan eind juni 2017.
Conclusie
De halfjaarresultaten 2018 konden andermaal niet overtuigen en de perspectieven blijven te gemengd om voldoende kooplust te ontlokken. Het forse nettoverlies veroorzaakte bovendien even een paniekreactie. Het aandeel blijft zo in de buurt van het laagste koerspeil van de afgelopen vijf jaar. In 2010 werd nog 2,3 keer de boekwaarde betaald, tegenover iets meer dan 1 keer vandaag. Vandaar dat we het positieve advies handhaven, want het aandeel is echt wel goedkoop.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 24,80 euro
Ticker: BOKA NA
ISIN-code: NL0000852580
Markt: Euronext Amsterdam
Beurskapitalisatie: 3,37 miljard euro
K/w 2017: 20,5
Verwachte k/w 2018: 24
Koersverschil 12 maanden: -9%
Koersverschil sinds jaarbegin: -21%
Dividendrendement: 4,2%
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier