Bedrijfsmodel Netflix overtuigt niet
Het streamingsegment heeft veel groeipotentieel, maar de concurrentie zal groeien, wat prijsverhogingen moeilijk maakt.
Het klassieke televisieaanbod wordt al enkele jaren aangevuld met het aanbod van streamingbedrijven die onder meer series en films à la carte aan hun klanten aanbieden. Netflix was een van de eerste bedrijven die op de kar sprong. Intussen is er concurrentie van onder meer Amazon Prime, HBO, ESPN, Hulu en gratis diensten als YouTube. Er zullen nog heel wat aanbieders bij komen. Disney lanceert in november de streamingdienst Disney+. Ook Warner Media (AT&T), NBC Universal (Comcast) en Apple begeven zich in het streamingsegment.
Schaalgrootte is cruciaal, want er moet veel worden geïnvesteerd in content. Die investeringen worden het liefst over zoveel mogelijk gebruikers gedeeld, want een concurrentiële prijszetting is cruciaal. Netflix kreeg er tussen april en juni 2,7 miljoen gebruikers bij. Dat was fors onder de eigen voorspelling van 5 miljoen nieuwkomers. Een mogelijke verklaring is dat het aantal abonnees in het eerste kwartaal al sterker dan verwacht groeide in anticipatie op de aangekondigde prijsverhogingen. Netflix houdt het op een zwakke periode voor nieuwe content. Op de thuismarkt daalde het aantal gebruikers licht (-130.000) maar buiten de Verenigde Staten kwamen er 2,83 miljoen abonnees bij. Netflix telde eind juni wereldwijd 151,56 miljoen abonnees, een stijging met bijna 22 procent op jaarbasis.
De omzet lag wel in lijn met de verwachtingen en klom met 26 procent op jaarbasis naar 4,92 miljard dollar. Onder meer door de prijsverhogingen klom de gemiddelde omzet per gebruiker in het tweede kwartaal met 3 procent in dollar en met 9 procent bij constante wisselkoersen. Daarbij bedroeg de vooruitgang 12 procent op de thuismarkt en 7 procent buiten de Verenigde Staten. De operationele winst klom met ruim de helft naar 706 miljoen dollar. Daardoor klom de operationele winstmarge naar 14,3 procent tegenover 11,8 procent een jaar eerder. De forse stijging is te verklaren door de verschuiving van bepaalde marketinguitgaven naar de tweede jaarhelft. Netflix mikt nog altijd op een operationele marge van 13 procent voor het volledige boekjaar tegenover 10 procent vorig jaar. Door valutaverliezen daalde de nettowinst van 0,85 naar 0,6 dollar per aandeel.
Netflix verwacht er het lopende derde kwartaal 7 miljoen abonnees bij te krijgen. Daarbij zou de thuismarkt weer licht groeien (+0,8 miljoen), maar het leeuwendeel van de nieuwe klanten zou van buiten de Verenigde Staten komen. De achilleshiel van Netflix is de aanhoudend negatieve vrije kasstroom door de hoge investeringen in infrastructuur, vastgoed en content. In 2018 kwam de streamingroep 3 miljard dollar tekort. Netflix had aan het einde van het tweede kwartaal 5 miljard dollar in kas. De groep haalde in april nog 1,2 miljard euro en 900 miljoen dollar op. Daardoor klom de langetermijnschuld naar 12,6 miljard dollar. Na de eerste jaarhelft bedroeg de negatieve vrije kasstroom iets meer dan 1 miljard dollar. Het management verwacht dat het tekort over het volledige boekjaar tot 3,5 miljard zal oplopen. Daardoor zal de schuldpositie in de tweede jaarhelft met 2,5 miljard dollar aandikken.
Conclusie
We zijn niet overtuigd van het kapitaalintensieve bedrijfsmodel van Netflix. Het streamingsegment heeft veel groeipotentieel, maar de concurrentie zal groeien, wat prijsverhogingen moeilijk maakt. Blijven geld ophalen om de negatieve kasstromen te compenseren is evenmin een duurzame strategie. Dat leidt tot hogere rentelasten en schulden. De waardering gaat uit van een onrealistisch positief scenario voor Netflix. We bevestigen het verkoopadvies.
Advies: verkopen
Risico: gemiddeld
Rating: 3B
Koers: 335,78 dollar
Ticker: NFLX US
ISIN-code: US64110L1061
Markt: Nasdaq
Beurskapitalisatie: 147 miljard dollar
K/w 2018: 132
Verwachte k/w 2019: 60
Koersverschil 12 maanden: -5%
Koersverschil sinds jaarbegin: +25%
Dividendrendement: –
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier