ArcelorMittal
Een belegging in ArcelorMittal vergde de afgelopen jaren stalen zenuwen.
Na de bekendmaking van de tweedekwartaalcijfers daalde de koers van de grootste staalproducent ter wereld nog maar eens, met 6%. De markt reageerde ontgoocheld op de verlaging van de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2014 van 8 naar minstens 7 miljard USD. In 2013 bedroeg de ebitda 6,89 miljard USD. De ebitda steeg in het tweede kwartaal met 3,7% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2013, tot 1,76 miljard USD. Onderliggend, zonder een eenmalige betaling van 90 miljoen USD in een Amerikaans antitrustzaak, bedroeg de stijging 9%. De toename dankt Arcelor aan een hogere hoeveelheid verscheept staal (21,5 miljoen ton; +2,5%), een recordkwartaal in de mijnbouwafdeling (hoeveelheid verscheept ijzererts tegen marktprijs +29%) en kostenbesparingen.
De strenge winter in Noord-Amerika bezorgde Arcelor in de eerste jaarhelft 350 miljoen USD extra kosten. De ebitda per ton daalde van 84 USD in het eerste naar 82 USD in het tweede kwartaal (81 USD vorig jaar). Na zes maanden bedraagt de ebitda per ton 83 USD, tegenover 79 USD vorig jaar. De verlaging van de verwachte ebitda voor 2014 is een gevolg van de sterke daling van de ijzerertsprijs. Arcelor rekende tot nu toe op een gemiddelde prijs van 120 USD per ton, maar stelt die verwachting nu bij naar 105 USD per ton. De ijzerertsprijs noteerde begin 2014 nog 130 USD per ton, maar zakte daarna door overcapaciteit fors, tot een dieptepunt van 86 USD per ton in juni. Momenteel bedraagt de prijs 93 USD per ton.
Arcelor investeerde de voorbije jaren in een stevige uitbreiding van de ijzerertsproductiecapaciteit op jaarbasis, van 56 miljoen naar 84 miljoen ton (tegen eind 2015). Een snel prijsherstel is wellicht niet realistisch, maar op langere termijn ziet de vraag- en aanbodsituatie er beter uit. In de staalafdeling is de overname afgerond – via een fiftfifty joint venture met Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation – van een ultramoderne Amerikaanse staalfabriek van ThyssenKrupp. Met de overname mikt Arcelor op de verwachte groei met 15% het komende decennium van de Noord-Amerikaanse automarkt. Daarnaast startte een nieuwe fabriek op in China – ook via een joint venture – met een jaarlijkse capaciteit van 1,5 miljoen ton, voldoende om 10% van de automarkt in China te bedienen.
Het nettoresultaat kleurde voor het eerst sinds 2012 nog eens groen: 52 miljoen USD (0,03 USD per aandeel) tegenover een nettoverlies van 780 miljoen USD vorig jaar. Voor het eerste semester is er wel nog een nettoverlies van 153 miljoen USD (0.09 USD per aandeel), tegenover een nettoverlies van 1,12 miljard USD (0.65 USD per aandeel) in 2013. Na een toename van de nettoschuld met 2,4 miljard USD in het eerste kwartaal daalt de nettoschuldpositie in het tweede kwartaal met 1,1 miljard USD, tot 17,4 miljard USD eind juni. De doelstelling blijft behouden op 15 miljard USD. Het management verwacht een wereldwijde toename van de vraag naar staal aan de onderkant van de voorziene vork van 3 à 3,5%.
Conclusie
Het herstel op de staalmarkt in de Verenigde Staten en Europa zet zich door. We zijn er, vanwege de zeer lage waardering, nog altijd van overtuigd dat het aandeel daarvan vroeg of laat zal profiteren. Geduld is een mooie deugd.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier