Apple zet volop in op diensten

© Reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Apple pakt uit met Apple+, Apple Arcade en Apple TV+. Toch zal de verkoop van hardware nog een hele tijd dominant blijven.

Twaalf jaar geleden lanceerde Apple de iPhone. Investeerders en analisten kijken al jaren reikhalzend uit naar een nieuw product dat het succes van de smartphone moet herhalen. Die roep klinkt almaar luider naarmate de smartphonemarkt matuurder wordt en de groeivoeten dalen. Apple communiceert sinds vorig jaar niet langer over het aantal verkochte eenheden, maar in het laatste kwartaal van 2018 daalde de omzet uit de verkoop van iPhones op jaarbasis met 15 procent. De smartphonemarkt is een vervangingsmarkt geworden en Apple is nog niet bereid toegevingen te doen op de prijs. Die strategie zet het marktaandeel onder druk.

Apple houdt wel de winstgevendheid op peil. Dat is te danken aan de dienstenafdeling van de groep, die instaat voor 13 procent van de omzet en 21 procent van de brutowinst. Er zijn meer dan 1,4 miljard Apple-toestellen in omloop. Die vormen het ecosysteem van de groep, dat moet dienen als groeipool voor diensten als iCloud, Apple Music, Apple Pay en de toepassingen uit de App Store. Het potentieel is nog lang niet opgebruikt.

De technologiegroep pakte uit met een aantal nieuwigheden die het aandeel van de diensten in de omzet en de winstgevendheid van de groep moeten opkrikken. Het nieuwe aanbod focust op nieuws, streamingdiensten en games. Met Apple+ krijgen abonnees toegang tot de digitale content van meer dan 300 tijdschriften en kranten. Daartoe behoren ronkende titels als The Wall Street Journal, LA Times, Vogue en National Geographic. Apple vraagt maandelijks 9,99 dollar in ruil voor toegang tot Apple+. De dienst wordt eerst uitgerold in de Verenigde Staten en Canada. Later dit jaar komen Europa en Australië aan de beurt.

Apple Arcade is het antwoord van Apple op het Stadia-gameplatform van Google. Arcade geeft toegang tot honderd games die voor het platform worden ontwikkeld. Via de App Store heeft Apple al ongeveer 1 miljard gamingklanten. Apple Arcade wordt in het najaar gelanceerd. De prijs is nog niet bekend.

Apple TV+ ging met de meeste aandacht lopen. De nieuwe streamingdienst moet Netflix en Amazon Prime het vuur aan de schenen leggen. Nieuw is Apple TV niet, maar het kende nooit het verhoopte succes. Het aanbod wordt uitgebreid met kanalen en extra content. Het succes van de nieuwe dienst staat of valt met de kwaliteit en de exclusiviteit van de content. Daar is veel geld voor nodig, maar dat is geen onoverkomelijk probleem. Het bedrijf had eind vorig jaar 130 miljard dollar in kas. Apple TV+ wordt later dit jaar gelanceerd.

De Apple-kredietkaart is een andere innovatie. Volgens topman Tim Cook gaat het om de grootste revolutie in de kredietkaartwereld in een halve eeuw. Zo’n vaart zal het wellicht niet lopen, maar Apple legt slim de nadruk op privacy en beveiliging. De kredietkaart komt er zowel fysiek als digitaal. Die laatste versie zal worden geïntegreerd in het Apple Pay-systeem. De fysieke variant in titanium kan worden gebruikt wanneer betalingen via Apple Pay niet mogelijk zijn. Apple werkt samen met Goldman Sachs en Mastercard om het betaalsysteem te implementeren en hoopt de uitrol deze zomer te starten in de Verenigde Staten.


Conclusie

De strategie om volop in te zetten op diensten komt niet als een verrassing. Toch is dat geen heilige graal voor Apple. Ook in het dienstensegment is de concurrentie talrijk. Bovendien zal de verkoop van hardware nog een hele tijd dominant blijven. De waardering ligt in lijn met het historische gemiddelde. Het aandeel wordt wel ondersteund door de aandeleninkopen. We verwachten dat er dit jaar nog betere kansen komen om Apple te kopen.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 191,24 dollar

Markt: Nasdaq

Ticker: AAPL US

ISIN-code: US0378331005

Beurskapitalisatie: 901,8 miljard dollar

K/w 2018: 16

Verwachte k/w 2019: 16,5

Koersverschil 12 maanden: +16%

Koersverschil sinds jaarbegin: +20%

Dividendrendement: 1,5%

Partner Content