Amazon biedt koopkans Ahold Delhaize

© belga
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Hoewel Amazon een te duchten concurrent is, zal het de concurrentie in de voedingsdistributie niet platwalsen. Ahold Delhaize staat daar sterk. Het werkt aan een hogere winstgevendheid, Amazon of geen Amazon.

De ochtend dat Amazon aankondigde dat zijn populaire abonnementsformule Prime ook beschikbaar wordt voor klanten in België en Nederland, publiceerde Ahold Delhaize sterke resultaten over het derde kwartaal. Die samenvallende nieuwsstroom is symbolisch. Terwijl beleggers elke zet van Amazon uitvergroten tot het mogelijke einde van de concurrentie, werkt Ahold Delhaize aan een hogere winstgevendheid, Amazon of geen Amazon.

De schrik voor Amazon zit er bij beleggers zo diep in dat ze de bijzonder aantrekkelijke rendementen bij van Ahold Delhaize op het niveau van de vrije cashflow (bijna 10% in 2018) straal negeren, terwijl ze in tijden van lage intrestvoeten een moord zouden begaan voor zulke cashflows. Geduld is in deze een mooie deugd. De aantrekkingskracht van die cashflows zal het op termijn halen van de angst voor Amazon.

Uiteraard is Amazon een te duchten concurrent. Dankzij de schaalvoordelen kan die gigant almaar meer producten en diensten tegen almaar lagere prijzen aanbieden. Toch zal Amazon zeker in de voedingsdistributie niet over de concurrentie heen lopen, terwijl de klassieke spelers, zoals Ahold Delhaize, ook in sneltreinvaart hun e-commerce versterken. Ahold Delhaize bijvoorbeeld zag in het derde kwartaal de onlineverkoop met 20 procent stijgen.

In Nederland introduceerde Ahold een abonnementsformule voor thuislevering. In de Verenigde Staten is die formule via de dochterketen Peapod al langer beschikbaar, en de gebruikers kopen frequenter en in totaal ook meer. Tegen 2020 wil Ahold Delhaize 5 miljard euro omzet puren uit e-commerce. Ter vergelijking, dit jaar zal Ahold een groepsomzet van ongeveer 63 miljard euro boeken.

De resultaten van het derde kwartaal bevestigen dat Ahold Delhaize de zaken onder controle heeft. De omzetevolutie verliep zoals verwacht, maar de onderliggende winstgevendheid verraste in positieve zin. De onderliggende marge op het niveau van de bedrijfswinst steeg van 3,5 naar 3,9 procent, wat vooral te danken is aan de besparingen die het fusieproject genereert en aan het betere winkelklimaat in de VS, veruit de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize.

In de VS stijgen de winkelprijzen opnieuw lichtjes, wat voor de marges een wereld van verschil maakt in vergelijking met de deflatoire omstandigheden van de voorbije jaren. Daarnaast wisten de merken van Ahold Delhaize marktaandeel te winnen in de VS, ondanks de bikkelharde concurrentie en de nieuwe spelers op de markt. Vooral Food Lion ziet de verkochte volumes aantrekken dankzij de geslaagde herpositionering.

Het leverde in het derde kwartaal een onderliggende bedrijfswinst van 595 miljoen euro op en, misschien nog belangrijker, een vrije cashflow van 426 miljoen euro. Dat laat Ahold Delhaize toe de verwachting van een vrije cashflow van 1,6 miljard euro over heel 2017 te bevestigen. In 2018 zou de vrije cashflow zelfs aandikken tot 1,9 miljard euro, wat het bedrijf de ruimte geeft schulden af te bouwen en/of de aandeelhouders extra te vergoeden en/of extra te investeren.

Ahold Delhaize kiest voor een mix, waarbij de aandeelhouder niet vergeten wordt. In 2018 keert het nog eens 2 miljard euro uit aan de aandeelhouders door eigen aandelen in te kopen, boven op het inkoopprogramma van 1 miljard euro dat dit jaar loopt. Het management wil daarmee ook het signaal geven dat de business voldoende solide is om de toenemende concurrentie van Amazon het hoofd te bieden.

Conclusie

De business is solide en de waardering van het aandeel is met een koers-winstverhouding van 11 en een ondernemingswaarde van 7 keer de bedrijfscashflow zonder meer aantrekkelijk. Vooral de royale generatie van vrije cashflow wordt door beleggers niet naar waarde geschat. Koopwaardig.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 16,9 euro

Ticker: AD

ISIN-code: NL0011794037

Markt: Euronext Amsterdam

Beurskapitalisatie: 21,6 miljard euro

K/w 2016: 19

Verwachte K/w 2017: 12

Koersverschil 12 maanden: -17%

Koersverschil sinds jaarbegin: -15%

Dividendrendement: 3,6%

Partner Content