De operationele prestatie van Alcoa mag de jongste kwartalen zeker gezien worden.

De waarde van het aandeel van Alcoa is dit jaar al gestegen met de helft, waarmee de Amerikaanse aluminiumgroep een stuk beter presteert dan de brede markt. Het bedrijf heeft een succesvolle herstructurering achter de rug, waarbij het evolueerde naar een hogere bijdrage van producten met een hoge toegevoegde waarde in de omzet. Alcoa bestaat uit een upstreamafdeling die de mijn- en smeltactiviteit omvat en Primary Metals wordt genoemd. Downstream gaat het om afgeleide producten en legeringen met aluminium voor verschillende industrieën. De aluminiumprijs evolueerde gunstig tijdens het grootste deel van het derde kwartaal.

Aluminium klom op de London Metal Exchange (LME) in juli en augustus gezwind hoger, maar moest in september 6,5% inleveren. Alcoa zelf heeft van de recente correctie nog maar weinig gemerkt, want de verkoopprijzen volgen met enkele weken vertraging op de LME-prijs. Daarbij komt dat de premies voor fysieke levering nooit eerder zo hoog waren. Voor financiële partijen die geen fysieke levering vragen en enkel in termijncontracten op aluminium handelen, is deze premie niet van toepassing. Ondanks de overcapaciteit op de mondiale aluminiummarkt wordt er door de uitbaters van geregistreerde opslagplaatsen kunstmatige schaarste gecreëerd. Een groot deel van het opgeslagen aluminium zit vast in financieringscontracten en komt dus niet in aanmerking voor fysieke levering. De premies verschillen per regio en lopen uiteen van 420 tot 490 USD per ton.

Voorlopig speelt dat in de kaart van Alcoa en andere aluminiumproducenten. De gemiddelde ontvangen aluminiumprijs steeg zo naar 2538 USD/ton, tegenover 2180 USD een jaar eerder en 2291 USD in het tweede kwartaal. Die hoge premies zijn op termijn niet houdbaar. Toch zouden we Alcoa onrecht aandoen als we de goede prestatie volledig op de premies zouden afschuiven. Primary Metals profiteerde in het pas afgelopen, derde kwartaal van een hogere productiviteit dankzij fabriekssluitingen en kostenbesparingen. Zo werd de smeltfabriek in Saoedi-Arabië de voorbije zomer operationeel. Het smelten van aluminium is een energie-intensieve activiteit en in het Midden-Oosten kan Alcoa genieten van erg lage elektriciteitstarieven.

De afdeling Engineered Products zette een recordkwartaal neer dankzij de hoge vraag uit de luchtvaart- en auto-industrie. Recentelijk sloot Alcoa contracten af met Boeing en motorenbouwer Pratt & Whitney met een gezamenlijke waarde van 2 miljard USD. Op groepsniveau klom de omzet met 8%, tot 6,24 miljard USD, bijna 400 miljoen USD boven de consensusverwachting. De bedrijfskasstroom steeg met 53%, tot 1,04 miljard USD.

Exclusief de herstructureringskosten en andere eenmalige lasten kwam de aangepaste nettowinst uit op 370 miljoen USD, tegenover 216 miljoen USD in het tweede kwartaal. De overname van het Britse Firth Rixson (2,5 miljard USD), een toeleverancier aan de luchtvaartsector, wordt in principe nog dit jaar afgerond. Tenzij er tegenkanting komt van de mededingingsautoriteiten in Europa en/of China. Alcoa sloot het kwartaal af met een nettoschuld van 5,72 miljard USD.

Conclusie

De operationele prestatie van Alcoa mag de jongste kwartalen zeker gezien worden. Dit geldt echter ook voor de beursprestatie, in die mate zelfs dat we vinden dat het aandeel te sterk is vooruitgelopen. Er zijn namelijk nog tal van negatieve elementen.

Advies: verkopen

Risico: gemiddeld

Rating: 3B

Partner Content