Advertentie-inkomsten Facebook blijven groeien
Facebook ziet zijn bezoekersaantallen minder snel stijgen, maar de advertentie-inkomsten houden stand. Beleggers moeten wennen aan tragere groei bij het sociaal netwerk.
Facebook lag de voorbije maanden herhaaldelijk onder vuur wegens de kwaliteit van de nieuwsberichten op het sociaal netwerk. Het platform werd volgens critici gebruikt voor oneerlijke verkiezingspropaganda en ‘fake news’. Daarom voerde Facebook eind vorig jaar wijzigingen door aan het algoritme dat bepaalt welke berichten de gebruikers te zien krijgen.
Het internetbedrijf zet naar eigen zeggen in op de kwaliteit van de berichten. Facebook waarschuwde al dat dat een (bescheiden) impact zal hebben op de tijd die de gebruikers op de platformen (Facebook zelf, Instagram, Messenger, WhatsApp) doorbrengen. Dat is in principe ongunstig voor adverteerders, tenzij Facebook daar een betere kwaliteit van de besteedde tijd tegenover kan zetten. De impact van de nieuwe maatregelen zal pas vanaf dit boekjaar voelbaar zijn.
De groei van het aantal gebruikers was nooit eerder zo laag dan in het afgelopen kwartaal, terwijl Facebook-gebruikers ook minder tijd op het platform spendeerden. Dat wordt nog gecompenseerd door hogere advertentietarieven. Bovendien handhaaft het management de prognoses voor 2018, wat de investeerders geruststelde.
De groepsomzet klom met 47 procent op jaarbasis naar net geen 13 miljard dollar. Tegenover het derde kwartaal bedroeg de vooruitgang 27 procent. Het was weliswaar het zesde opeenvolgende kwartaal met lagere groeicijfers, maar al met al blijven ze toch indrukwekkend gezien de omvang van het bedrijf.
De bedrijfswinst (ebit) klom met 61 procent op jaarbasis naar 7,35 miljard dollar. Dat bracht de operationele marge op 57 procent, het hoogste cijfer ooit. Door de geplande investeringen zal dat cijfer in 2018 dalen. De consensusverwachting gaat uit van een winstmarge van gemiddeld 42 procent. Een daling van de winstgevendheid is dus al zeker geen verrassing meer.
Facebook beschikt naar eigen zeggen over 1,4 miljard leden. Dat zijn er 14 procent meer dan een jaar eerder, maar amper 2 procent meer dan na het derde kwartaal. In Noord-Amerika daalde het aantal gebruikers in het vierde kwartaal voor het eerst. Ook in Europa blijft de vooruitgang beperkt.
Azië en de rest van de wereld zijn wel groeimarkten. De gemiddelde omzet per gebruiker ligt er wel een stuk onder het groepsgemiddelde. Dat bedroeg in het vierde kwartaal 6,18 dollar. Noord-Amerika steekt daar ver bovenuit met een gemiddelde omzet van 26,76 dollar per gebruiker. De regio staat in voor slechts 13 procent van het aantal gebruikers, maar die nemen gezamenlijk wel 49 procent van de omzet voor hun rekening.
De Europese gebruikers blijven ver achter op de Amerikaanse, maar scoren met 8,86 dollar wel boven het groepsgemiddelde. In Azië en de rest van de wereld (respectievelijk 2,54 en 1,86 dollar per gebruiker) is er dus nog veel groeipotentieel. Facebook is schuldenvrij en realiseerde een vrije kasstroom van 5,4 miljard dollar, 46 procent meer dan een jaar eerder.
Conclusie
Voor wie het aandeel al langer volgt, is de daling van de groei bij het aantal gebruikers al lang geen verrassing meer. Wat telt, zijn de advertentie-inkomsten en die houden voorlopig stand. Maar een toename van de investeringen zal de winstmarges dit jaar wel lager doen uitkomen. Op korte termijn is er weinig aan de hand voor Facebook, maar investeerders zullen wel stilaan aan lagere groeivoeten moeten wennen. Wat de waardering betreft, is de recente correctie welgekomen.
Advies: houden/afwachten
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 185,31 dollar
ISIN-code: US30303M1027
Ticker: FB US
Markt: Nasdaq
Beurskapitalisatie: 538,3 miljard dollar
K/w 2017: 30,1
Verwachte k/w 2018: 20,4
Koersverschil 12 maanden: +40,6%
Koersverschil sinds jaarbegin: +1,5%
Dividendrendement: –
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier