Welke kosten kunnen zelfstandigen nog dit jaar maken om belastingen te drukken?

Welke kosten kunnen zelfstandigen nog voor het jaareinde doen om de belastingen van volgend jaar te drukken? © Getty Images
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

Welke uitgaven kunnen zelfstandigen beter nog dit jaar doen? Welke kosten stellen ze best uit tot volgend jaar? We vroegen het aan Isabel Senden, chief revenue officer van Accountable. “Het einde van het jaar is een mooi moment om het overzicht van de inkomsten en de uitgaven in 2025 op te maken.”

“Accountable is een app die zelfstandigen wil ontzorgen voor belastingen en boekhouding“, legt Isabel Senden uit. “We willen de boekhouding zoveel mogelijk automatiseren en we geven onze klanten tips om de belastingdruk te verlagen. We hebben het dan over de beroepskosten, die je volledig of gedeeltelijk kan aftrekken van je winst.”

Midden december hebben zelfstandigen al een relatief goed zicht op wat de inkomsten voor heel 2025 zullen zijn. Ze weten ook welke uitgaven ze al hebben gedaan. Voor zelfstandigen met een vennootschap geldt ook dat ze weten hoeveel loon ze aan zichzelf hebben uitgekeerd of nog willen uitkeren en hoeveel ze nog via (VVPR-bis) dividenden uit de vennootschap willen halen.

Onnodige kosten zijn nooit interessant

“Het is een goed moment om te kijken hoeveel je winst zal bedragen en hoeveel belastingen je op die winst zult betalen”, vindt Isabel Senden. “Als de belastingdruk aan de hoge kant ligt, omdat je veel winst hebt gemaakt, dan kun je kijken of je die druk kunt verlagen door uitgaven te doen. Onnodige kosten maken, zal nooit interessant zijn. Als je van plan bent om bepaalde aankopen te doen in 2026, dan kan het wel zinvol zijn om die te vervroegen, zodat je die kosten nog van je winst in 2025 kunt aftrekken.”

De beste kosten zijn degene die uw zaak doen groeien. “Denk aan evenementen, zoals conferenties, waar u nu al voor kunt inschrijven, om uw netwerk uit te breiden. Denk aan marketing of opleidingen. Zulke zaken zullen mogelijk uw winst in 2026 een boost kunnen geven.” Nagenoeg alle ondernemingen zijn btw-plichtig, “wat betekent dat ze btw die ze betalen ook weer kunnen terugvorderen”. Voor de uitzonderingen op de regel die niet btw-plichtig zijn: er zijn ook een aantal zaken zoals een verblijf in een hotel waarvoor de btw vanaf 2026 stijgt. Door nog in 2025 dat verblijf te boeken, kunt u die btw-stijging nog voor zijn. “Ook al vindt die zakenreis of die opleiding pas plaats in 2026, als u de kosten in 2025 maakt, kunt u ze van uw winst in 2025 aftrekken.”

Van 0 tot 120% aftrekbaar

De aftrekbaarheid verschilt. Voor een aantal kosten geldt er een verhoogde aftrek van meer dan 100 procent. Bepaalde beveiligingskosten vallen in die categorie. We hebben al een aantal keer geschreven over de verplichting om facturen tussen ondernemingen vanaf 1 januari 2026 via een internationaal digitaal netwerk (Peppol) te versturen. “Als u van plan bent om nieuwe software aan te schaffen om aan alle Peppol-verplichtingen te voldoen, weet dan dat die kosten voor 120 procent aftrekbaar zijn”, zegt Isabel Senden. Die verhoogde aftrek geldt nog tot 31 december 2027. “U kunt dus vandaag nog een abonnement aanschaffen voor 2026 en dat voor 120 procent aftrekken van uw winst in 2025.”

Vanaf 18 december start De Warmste Week, en ook andere goede doelen proberen vaak aan het einde van het jaar nog met de hoed rond te gaan. “Giften zijn aftrekbaar in de personenbelasting voor privépersonen”, weet Isabel Senden. “Maar ze zijn dus niet aftrekbaar als beroepskosten voor zelfstandigen. Sponsoring van een lokale sportclub bijvoorbeeld kan wel aftrekbaar zijn van de beroepsinkomsten. Als de spelers in shirts met uw logo spelen of er staan borden met uw logo aan de rand van het veld, dan kunt u die sponsoring inbrengen als beroepskosten.”

Giften vanaf 40 euro geven recht op een belastingvermindering van 45 procent. Die aftrek daalt vanaf 1 januari 2026 naar 30 procent. Wie zijn giften fiscaal wil optimaliseren doet dus beter in 2025 dan in 2026 een overschrijving naar het goede doel. In dit artikel sommen we nog andere uitgaven op die u als privé-persoon nog deze maand kunt doen om de belastingaanslag in 2026 te verminderen.

Investeren in sfeer en gezelligheid

Het einde van het jaar is misschien ook een goede timing om te investeren in sfeer en gezelligheid. “Alle kosten die u maakt om uw bureau in te richten, zijn voor 100 procent aftrekbaar. Tot de kamerplant of de bureaulamp toe”, zegt Isabel Senden. “Als u bijvoorbeeld uit ergonomische overwegingen toch al van plan was om een nieuwe bureaustoel te kopen of een bureau waaraan u afwisselend kunt staan en zitten, dan is het een goed idee om dat nu te doen als uw winst hoog ligt, of te wachten tot volgend jaar als u een hogere winst in 2026 verwacht. Ook laptops en smartphones zijn aftrekbaar. Het percentage hangt af van het privégebruik. Als u een gsm ongeveer 50 procent van de tijd voor uw werk gebruikt, dan is die 50 procent aftrekbaar. U kunt wel niet elk jaar een nieuwe gsm kopen. Tenzij die kapot gaat of gestolen wordt, kunt u pas na de afschrijvingsperiode een nieuw toestel kopen. Voor een gsm is de afschrijvingsperiode bijvoorbeeld drie jaar, voor een auto vijf jaar en voor meubels geldt een afschrijvingsperiode van tien jaar. “

Het jaareinde is ook de tijd van geschenken. “Als u een geschenk koopt voor een klant, dan kunt u de kostprijs voor 50 procent aftrekken. Als de prijs van het geschenk onder de 50 euro blijft, is de betaalde btw bovendien voor 100 procent aftrekbaar. Let op: tabak en alcohol met een alcoholpercentage boven 22 procent zijn dan weer niet aftrekbaar. Champagne als geschenk is deels aftrekbaar, maar een fles whisky dus niet. Dat is een manier van de overheid om bepaalde zaken al dan niet te stimuleren. Gaat u liever met een klant op restaurant? Dan is de rekening van het restaurantbezoek voor 69 procent aftrekbaar.”

Overzicht

Een overzicht van alle mogelijke beroepskosten vindt u op de website die Accountable samen met de hr-dienstenleverancier Liantis over dit onderwerp lanceerde. Voor wie nog in de opstartfase zit: de kosten die u maakt in de drie maanden voor u daadwerkelijk start als zelfstandige kunt u onder bepaalde voorwaarden ook nog inbrengen als beroepskosten.

Lees verder hoe u echt impact kunt hebben met een eindejaarsgeschenk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise