Minister van Financiën, Jan Jambon (N-VA), maakte vrijdag bekend dat er een verlenging komt van de fiscale aftrek voor hybride wagens, maar enkel voor zelfstandigen zonder vennootschap. Dat is een streep door de rekening van bedrijfsleiders en werknemers die liever nog wat langer met benzine in de tank als back-up voor de elektrische batterij rondrijden.
In het regeerakkoord stond dat de regering-De Wever “in een ruimere overgangsperiode voor hybride wagens” zou voorzien. Want, zo luidde de redenering in het regeerakkoord, “een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in een stedelijke context, aan appartementsgebouwen, in afgelegen landelijk gebied en voor lage inkomens is een elektrisch model nog steeds geen optie.”
In april lekten allerlei details over de nieuwe, soepelere regeling, waar het kabinet van de minister van Financiën aan werkte. Het bleef de voorbije maanden opvallend lang stil en we zaten al een tijd te wachten op het wetsontwerp. Vrijdag kondigde minister Jambon aan dat de fiscale spelregels uiteindelijk enkel voor zelfstandigen en vrije beroepers worden versoepeld. Bedrijven die voor hun werknemers in een bedrijfswagen voorzien of bedrijfsleiders met een vennootschap kunnen er geen beroep op doen. Daar blijft de oude regeling van kracht.
De crux lag bij Europa. Blijkbaar heeft het kabinet van Jambon zo lang met de Europese Commissie onderhandeld. Een week geleden kaartte EV Belgium, een federatie die zich naar eigen zeggen inzet voor de transitie naar zero-emissiemobiliteit in België, nog aan dat België 282 miljoen euro aan Europese subsidies dreigde te verliezen. De regering-De Wever zou terugkeren op haar stappen richting de elektrificatie van ons wagenpark die de vorige regering had gezet.
De impact van de fiscaliteit
We merken het iedere keer weer, als de belastingen voor een bepaald spaar- of beleggingsproduct verhogen, dan komen er geldstromen op gang. De fiscaliteit heeft een grote impact op het gedrag van de Belgen. De hr-dienstenleverancier Acerta kwam donderdag nog met een studie naar buiten, waaruit blijkt dat in twee jaar tijd de gemiddelde uitstoot van de bedrijfswagens in ons land met een derde gedaald is. Sinds de zomer van 2023 zijn plug-inhybride wagens vanuit fiscaal oogpunt minder interessant, omdat de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven daalt. Vlak voor die beslissing van de regering-De Croo van kracht werd, bestelden werknemers nog massaal plug-inhybrides. Ook daaruit blijkt hoe sturend de fiscaliteit kan zijn.
Bijna drie op de tien bedrijfswagens zijn nu volledig elektrisch (27,9%). In tien jaar tijd is de uitstoot bijna gehalveerd. De uitstoot van een bedrijfswagen heeft ook een invloed op het voordeel van alle aard, dat bepaalt hoeveel belastingen werknemers moeten betalen voor het gratis privégebruik.
Een andere hindernis
Overal in Vlaanderen zijn er laadpalen op publieke parkings of op parkings van supermarkten en shoppingcentra, langs de straatkanten en hier en daar zijn er ook particulieren of zelfstandigen die hun laadpaal hebben opengezet voor publiek gebruik. Wie op een appartement woont, kan moeilijk een eigen laadstation thuis hebben. Maar een stuk van het probleem is wellicht ook dat een deel van de publieke laadinfrastructuur bezet wordt door auto’s die ook thuis zouden kunnen opladen.
MobilityPlus, een bedrijf dat laadoplossingen voor particulieren en bedrijven aanbiedt, kwam tot de vaststelling dat 26 procent van de thuislaadpunten minder dan drie keer per maand wordt gebruikt. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste wordt sinds 1 januari 2023 een deel van uw elektriciteitsfactuur bepaald door uw piekverbruik. Daarom is het verstandig niet te veel energieslurpers tegelijk te laten draaien. Wanneer u de auto laadt, draait er beter geen was- of droogmachine. Ten tweede zijn werknemers bang dat de werkgever minder dan de werkelijke kosten van het thuisladen terugbetaalt.
Eerder deze maand is een tijdelijke regeling met een forfaitaire terugbetaling permanent geworden. De basis van dat forfait is “de gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in op de kleinhandelsmarkt voor residentiële klanten met een huishouden met een digitale teller, elektrisch voertuig, verbruik van 8.000 kWh per jaar en een gemiddelde maandpiek van 7,36 kW” in het gewest waar u woont. Voor het derde kwartaal kijkt de energiewaakhond CREG naar de tarieven van februari, maart en april. Dat heeft tot gevolg dat de maximumprijs voor de terugbetaling achterloopt op de evolutie van de werkelijke energieprijzen. Dat heeft ook tot gevolg dat mensen met een duurder dan gemiddeld energiecontract geld verliezen aan thuisladen. Mensen met zonnepanelen kunnen daarentegen geld verdienen aan thuisladen, als ze het een beetje slim aanpakken.