‘2.000 euro meer belastingen voor kersverse dieselchauffeurs’
Wie vanaf volgend jaar een nieuwe dieselwagen koopt, zal tot 2.000 euro meer belastingen moeten betalen als hij acht jaar met zijn wagen rijdt. Dat heeft de mobiliteitsorganisatie VAB berekend.
Vanaf 1 januari verhoogt de regering de verkeersbelastingen en belasting op inverkeerstelling ( BIV) voor vervuilende wagens. Wie een minder vervuilende wagen koopt, geniet een korting. Maar volgens de mobiliteitsorganisatie schiet de belastingverhoging aan haar doel voorbij. “Hogere belastingen voor de meer vervuilende Dieselwagens zal de mensen niet sneller in de richting sturen van een groenere wagen”, zegt VAB op basis van een bevraging.
Meer belastingen
Volgens berekeningen van de mobiliteitsorganisatie zal een dieselrijder in acht jaar gemiddeld 2.000 euro meer belastingen moeten betalen. Een benzinerijder daarentegen krijgt een korting van 1.000 euro. Dat schrijft deredactie.be.
Bovendien zitten er ook tegenstrijdigheden in de hervorming. Terwijl de hervormde BIV mensen ontmoedigt om te investeren in recente, minder vervuilende dieselwagens uit een hogere Euroklasse, beloont de jaarlijkse verkeersbelasting de kopers van jonge dieselwagens.
Volgens VAB zal het dus niet de hervorming van de BIV en de verkeersbelasting zijn die de consument in de richting van een groenere wagen zal sturen. Vooral de prijs aan de pomp zal de doorslag geven. In die zin zal de geplande accijnsverhoging, waarbij de dieselprijzen tegen 2018 geleidelijk worden opgetrokken tot het niveau van de benzineprijzen, een veel grotere impact hebben. Die accijnsverhoging zal voor dieselrijders 60 tot 90 procent van de verwachte meerkost uitmaken. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier