9 zaken die vanaf 1 juli veranderen voor uw portemonnee
Op 1 juli gaan een aantal nieuwe maatregelen van kracht, die een impact op uw portemonnee kunnen hebben. We bundelen ze voor u in dit overzicht.
Periode voor opbouw pensioenbonus van start
Op 1 juli start de periode waarin de pensioenbonus opgebouwd kan worden. Enkel wie vanaf 1 januari 2025 met pensioen kan gaan en toch langer aan het werk blijft, heeft recht op de bonus. De pensioenbonus die de regering volgend jaar invoert, moet mensen aanmoedigen om langer aan het werk te blijven. Concreet kan een werknemer, zelfstandige of ambtenaar die verder blijft werken na de vroegste datum waarop hij of zij met pensioen kan gaan, gedurende maximaal drie jaar een pensioenbonus opbouwen. Voorwaarde is dat het rustpensioen ten vroegste vanaf 1 januari 2025 ingaat. De pensioenbonus opbouwen kan van de vroegste pensioendatum, maar niet eerder dan 1 juli 2024. De pensioenbonus is een nettobedrag, vrijgesteld van personenbelasting en sociale bijdragen. De nettobonus wordt progressief opgebouwd: 3.928 euro voor het eerste jaar; 7.855 euro voor het tweede jaar en 11.783 euro voor het derde jaar. De bonus moet niet worden aangevraagd. Wie er recht op heeft, zal het geld automatisch krijgen.
Meer over de pensioenbonus:
Hoeveel pensioenbonus kunt u krijgen? Bereken het hier
Pensioenbonus versus flexi-job: wat is het voordeligst?
Aanvragen voor loopbaanonderbreking alleen nog elektronisch
Wie een uitkering voor loopbaanonderbreking, tijdskrediet of thematisch verlof wil aanvragen bij de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA), moet dat vanaf 1 juli elektronisch doen. Volgens de RVA “zijn de voordelen enorm”: er zullen minder fouten gebeuren en de behandeling kan sneller, luidt het onder andere. De RVA voorziet wel in een overgangsperiode van drie maanden voor alle werknemers: nog tot 1 oktober worden aanvragen op papier aanvaard van wie problemen ondervindt met de online toepassing Break@work. Voor werknemers in het onderwijs geldt zelfs nog een langere overgangsperiode tot en met december.
Gratis zichtrekening bij KBC verdwijnt op 1 juli
Vanaf 1 juli is er voor de klanten van KBC geen gratis zichtrekening meer. Met uitzondering van jongeren tot en met 24 jaar betalen de klanten voortaan 2 euro per maand voor de KBC-Basisrekening. De meeste mensen betalen zonder nadenken elke maand de sluipende kosten voor hun betaalrekening. Nochtans zijn er nog steeds gratis zichtrekeningen te vinden. Lees hier meer.
Meeste wagens moeten maar om de twee jaar naar de keuring
Wie een wagen heeft die ouder is dan vier jaar, moest in de meeste gevallen jaarlijks naar de autokeuring. Met de nieuwe maatregel wijzigt de periodiciteit en moet het voertuig maar om de twee jaar gekeurd worden vanaf de dag dat het voertuig vier jaar oud is, tot het voertuig 160.000 kilometer op de teller heeft staan of tien jaar oud is. Vanaf dan moet het voertuig jaarlijks gekeurd worden.
Personenwagens, lichte vracht en lichte aanhangwagens mogen bovendien voortaan ook buiten een erkend keuringscentrum gekeurd worden, zoals bij een garage die hiervoor een keuringslijn installeert. De keuring moet dan wel gebeuren door controleurs die werken bij de erkende keuringsinstellingen. De ingrepen moeten de druk bij de keuringscentra wegnemen, de wachttijden verminderen en de dienstverlening verbeteren.
Kilometerheffing voor vrachtwagens wordt duurder in Vlaanderen en Brussel
Het gaat om een indexering, zegt Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. De tarieven stijgen grosso modo met zowat 3 procent, zo blijkt uit tabellen op de website van Viapass. In Wallonië werden de tarieven op 1 januari geïndexeerd. De software van de toestellen aan boord van de vrachtwagens (OBU’s) zal automatisch een update krijgen met de nieuwe tarieven. Viapass geeft nog mee dat er op 1 juli geen nieuwe wegen worden toegevoegd aan het kilometerheffingnet in Vlaanderen of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In het Waals Gewest zal op een deel van de N246 in Tubeke dan weer geen kilometerheffing voor vrachtwagens meer verschuldigd zijn. De kilometerheffing geldt voor alle binnen- en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton. Het tarief hangt af van de MTM en de euro-emissienorm van het voertuig, en van het gewest.
Emissievrije vrachtwagens moeten vanaf juli niet langer kilometerheffing betalen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ze worden van de heffing vrijgesteld, om de vergroening van het logistiek transport aan te moedigen. In Vlaanderen moeten zero-emissievrachtwagens sinds begin 2024 geen kilometerheffing meer betalen. In Wallonië geldt er wel nog een kilometerheffing; de emissievrije vrachtwagens zitten er in de goedkoopste categorie. Viapass benadrukt wel dat ook de emissievrije vrachtwagens een OBU – het toestel dat in de vrachtwagens de gereden kilometers registreert – aan boord moeten hebben.
Twee nieuwe maatregelen moeten de sociale en financiële gevolgen voor mensen met kanker verlichten
Zo komt er een betere terugbetaling van tandzorg voor mensen met kanker, en betaalt de overheid tot 120 euro terug voor de aankoop van hoofdaccessoires bij haarverlies na een chemokuur of radiotherapie. Vandaag bestaat al een gedeeltelijke tegemoetkoming voor de aankoop van een pruik na chemotherapie of bestraling, maar vanaf 1 juli kunnen patiënten ook kiezen voor een sjaal of hoofddeksel. Concreet zal iemand die kaal is door een kankerbehandeling tot 120 euro kunnen terugkrijgen van het ziekenfonds, voor de aankoop van accessoires die bestemd zijn om het hoofd te bedekken. Op jaarbasis wordt 447.000 euro voorzien.
De tweede maatregel komt er voor wie, ten gevolge van kanker en/of anodontie of oligodontie (de volledige of gedeeltelijke afwezigheid van tanden, red.), een complexe tandherstelling nodig heeft. Sinds 1 januari vorig jaar worden al nieuwe verstrekkingen terugbetaald, en de voorwaarden voor terugbetaling worden verder uitgebreid zodat een nieuw gebit vanaf 1 juli voor een grotere groep patiënten betaalbaar wordt. Het gaat dan om moeilijke tandherstellingen zoals metalen frame, osteogeïntegreerd implantaat, steeg, brug of kroon. Daarvoor wordt een budget van 3,9 miljoen uitgetrokken.
Door RSZ vrijgestelde bedrag van mobiliteitspremie stijgt
Het maximale bedrag van de mobiliteitspremie dat wordt vrijgesteld door de RSZ stijgt op 1 juli, tot 0,1929 euro per kilometer. De mobiliteitspremie is een forfaitaire vergoeding voor werknemers die zich moeten verplaatsen naar werkplaatsen die niet vast zijn bepaald, zoals werven. Sinds 2020 is de premie vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen indien het bedrag niet hoger is dan 0,1579 euro per kilometer. Vanaf juli zal het maximumbedrag worden opgetrokken tot 0,1929 euro. De verhoging van het plafond betekent niet dat het bedrag op sectoraal niveau automatisch stijgt, aangezien het niet verplicht is om het maximumbedrag toe te kennen. Het minimumbedrag is wel vastgelegd in sectorale cao’s.
Extra bijdrage maakt (jeugd)voetbal duurder
Voetbal Vlaanderen trekt de zogenaamde bondsbijdragen per speler vanaf 1 juli flink op. “We hadden geen andere keuze. Ook wij worden geconfronteerd met stijgende kosten ten gevolge van de inflatie en bijhorende indexeringen”, zegt de federatie, die verder beklemtoont dat de individuele bijdragen voor voetballers lager liggen dan die voor de meeste andere sporten.
De bondsbijdrage is het bedrag dat clubs per speler moeten betalen aan de federatie. Concreet gaat het, voor een 9-jarige voetballer, om een verhoging van 4,3 naar 12,4 euro. Een 18-jarige betaalde vorig seizoen 10,10 euro, komend seizoen wordt dat 16,5 euro. De maatregel geldt al vanaf 1 juli, en de clubs werden op 10 juni op de hoogte gesteld.
Brusselse BIV-tarieven gaan met een vijfde omhoog
Brusselaars die vanaf 1 juli een nieuwe auto inschrijven, zullen een hogere BIV (belasting op inverkeersstelling) moeten betalen. De Brusselse regering kwam overeen die tarieven met 20,79 procent te laten stijgen. Het kabinet van ontslagnemend Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld) wijst erop dat de niet-indexering sinds het begin van de vorige legislatuur wordt opgehaald.
De Brusselse regering verwacht dat deze stijging de komende zes maanden zowat 3,5 miljoen euro in het laatje zal brengen. De BIV is enkel verschuldigd bij de inschrijving van het voertuig, de verkeersbelasting moet elk jaar betaald worden. Die laatste belasting werd al langer jaarlijks geïndexeerd. De beslissing werd genomen in het begrotingsconclaaf vorig najaar. Het hoofdstedelijk gewest moest de voorbije jaren afrekenen met een aantal crisissen die belangrijke gevolgen hadden voor de begroting, en daarom kwam de regering overeen een aantal indexeringen door te voeren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier