Ook de argumenten dat een benzinewagen steeds zuiniger geworden is, goedkoper is bij aankoop en dat het prijsverschil aan de pomp tussen diesel en bezine kleiner geworden is, spelen een rol. Een andere vaststelling van Febiac is dat de gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark blijft toenemen. "Enerzijds zijn wagens meer en meer betrouwbaar en anderzijds zetten de huidige fiscale regels eigenaars van oude en vervuilende auto's niet echt aan om ze in te ruilen voor recentere en milieuvriendelijkere exemplaren." Febiac roept de overheden daarom op om mensen aan te moedigen oude wagens te vervangen, door de jaarlijkse verkeersbelasting "groener" te maken en het voorbijgestreefde criterium van fiscale pk (op basis van cilinderinhoud) te vervangen door milieugerelateerde criteria CO2 en euronormen. Het aandeel alternatieve brandstoffen en aandrijfsystemen blijft immers heel beperkt. Zo telde het Belgische wagenpark vorig jaar 1.202 elektrische wagens, 18.850 hybride en 344 wagens op aardgas. (Belga)

Ook de argumenten dat een benzinewagen steeds zuiniger geworden is, goedkoper is bij aankoop en dat het prijsverschil aan de pomp tussen diesel en bezine kleiner geworden is, spelen een rol. Een andere vaststelling van Febiac is dat de gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark blijft toenemen. "Enerzijds zijn wagens meer en meer betrouwbaar en anderzijds zetten de huidige fiscale regels eigenaars van oude en vervuilende auto's niet echt aan om ze in te ruilen voor recentere en milieuvriendelijkere exemplaren." Febiac roept de overheden daarom op om mensen aan te moedigen oude wagens te vervangen, door de jaarlijkse verkeersbelasting "groener" te maken en het voorbijgestreefde criterium van fiscale pk (op basis van cilinderinhoud) te vervangen door milieugerelateerde criteria CO2 en euronormen. Het aandeel alternatieve brandstoffen en aandrijfsystemen blijft immers heel beperkt. Zo telde het Belgische wagenpark vorig jaar 1.202 elektrische wagens, 18.850 hybride en 344 wagens op aardgas. (Belga)