Elke bedrijfsleider is zich bewust van de vele veranderingen waar zijn organisatie door moet. Maar een beslissing omzetten in een succesvol operationeel resultaat, is geen sinecure. Katleen Coppens, management consultant bij BDO: "Middelgrote ondernemingen ondervinden veel moeite om vandaag de juiste profielen aan te trekken. Terwijl ze door de digitale transformatie net nood hebben aan bijkomend talent of specifieke expertise. De energiecrisis en inflatie nopen bedrijven tot meer efficiëntiewinsten. Maar daarvoor moet je nieuwe processen en veranderingen kunnen doorvoeren. En daar loopt het vaak fout."

Katleen Coppens, management consultant BDO

Een drieledige aanpak

Grote transformatieprojecten vergen een drieledige aanpak. "Alles start bij een vertaling van de strategische doelstellingen naar een concrete programma roadmap, ondersteund door een duidelijke governance", stelt management consultant Celine De Graeve. "Vervolgens is een project management structuur nodig waarbij medewerkers de nodige verantwoordelijkheden en voldoende middelen krijgen. Alleen zo kan je projecten binnen de deadline en binnen het voorziene budget opleveren. Tot slot, en dat lijkt men vaak te vergeten, moet het change management aandacht krijgen. De nieuwe aanpak moet gedragen worden door de betrokken teams en voldoende gesteund door de eigenaars. Dat is een sleutelfactor om het resultaat te halen."

Celine De Graeve, management consultant BDO

BDO heeft ruime ervaring met zulke projecten in grote, multinationale organisaties. Die expertise is ook perfect inzetbaar bij middelgrote bedrijven. "We werken daarbij steeds op maat en spreken de taal van onze klant. Wij kunnen de rol van trekker opnemen om het traject te begeleiden, of tijdelijk als project of change manager de organisatie versterken. En indien gewenst, stellen we zelfs een multidisciplinair BDO-team samen om de transformatie(s) waar een klant voor staat, aan te pakken", besluiten Katleen Coppens en Celine De Graeve.

Meer weten over business transformation?

Katleen Coppens - BDO Strategy & Transformation

katleen.coppens@bdo.be - Tel. +32 3 230 58 40

Elke bedrijfsleider is zich bewust van de vele veranderingen waar zijn organisatie door moet. Maar een beslissing omzetten in een succesvol operationeel resultaat, is geen sinecure. Katleen Coppens, management consultant bij BDO: "Middelgrote ondernemingen ondervinden veel moeite om vandaag de juiste profielen aan te trekken. Terwijl ze door de digitale transformatie net nood hebben aan bijkomend talent of specifieke expertise. De energiecrisis en inflatie nopen bedrijven tot meer efficiëntiewinsten. Maar daarvoor moet je nieuwe processen en veranderingen kunnen doorvoeren. En daar loopt het vaak fout."Grote transformatieprojecten vergen een drieledige aanpak. "Alles start bij een vertaling van de strategische doelstellingen naar een concrete programma roadmap, ondersteund door een duidelijke governance", stelt management consultant Celine De Graeve. "Vervolgens is een project management structuur nodig waarbij medewerkers de nodige verantwoordelijkheden en voldoende middelen krijgen. Alleen zo kan je projecten binnen de deadline en binnen het voorziene budget opleveren. Tot slot, en dat lijkt men vaak te vergeten, moet het change management aandacht krijgen. De nieuwe aanpak moet gedragen worden door de betrokken teams en voldoende gesteund door de eigenaars. Dat is een sleutelfactor om het resultaat te halen."BDO heeft ruime ervaring met zulke projecten in grote, multinationale organisaties. Die expertise is ook perfect inzetbaar bij middelgrote bedrijven. "We werken daarbij steeds op maat en spreken de taal van onze klant. Wij kunnen de rol van trekker opnemen om het traject te begeleiden, of tijdelijk als project of change manager de organisatie versterken. En indien gewenst, stellen we zelfs een multidisciplinair BDO-team samen om de transformatie(s) waar een klant voor staat, aan te pakken", besluiten Katleen Coppens en Celine De Graeve.