Compliment! De e-tron is niet alleen de eerste elektrische SUV van Audi maar ook van de grote Volkswagen Group. De elegante en krachtige nieuwkomer met lichtgrijze Singleframe wordt aangedreven door twee elektromotoren, een nieuwe generatie elektrische vierwielaandrijving garandeert een uitmuntende grip en rijdynamiek. Daar draagt ook zijn laag zwaartepunt toe bij: de hoogspanningsbatterij is in de wagenbodem geïntegreerd. Bij snelheden boven de 120 km/u zorgt de adaptieve luchtvering er bovendien voor dat de vering tot maximaal 26 mm onder de normale rijhoogte wordt verlaagd. Dat resulteert in minder luchtweerstand, minder verbruik en meer kilometers rijplezier.

Wereldprimeur

De e-tron is uitgerust met een elektrohydraulisch geïntegreerd regelsysteem van de remmen dat via de twee elektromotoren de energie recupereert die vrijkomt tijdens 90 procent van alle vertragingen en die tot 30 procent bijdraagt aan het rijbereik van meer dan 400 kilometer (gemeten volgens WLT-rijcyclus). De adaptieve rijhulpondersteuning Efficiency Assist brengt de weg en verkeerssituatie in kaart en zorgt ervoor dat het voertuig vooruitziend vertraagt of versnelt. Audi past als eerste constructeur ter wereld dit systeem toe in een seriemodel.

Sportieve prestaties

De e-tron fascineert niet alleen door zijn efficiëntie maar ook door zijn prestaties: van 0 tot 100 km/u in minder dan 6 seconden en een elektronisch begrensde top van 200 km/u. De twee elektrische motoren halen een systeemvermogen van 265 kW en koppel van 560 Nm dat zij 60 seconden lang kunnen aanhouden. Door de schakelpook van D naar S te schuiven en het gaspedaal helemaal in te trappen, activeert de bestuurder de boostfunctie die gedurende 8 seconden een systeemvermogen van 300 kW en een koppel van 664 Nm levert.

Royale zit- en bagageruimte

Dankzij een lange wielbasis van 2,9 meter en vlakke vloerplaat achteraan biedt de e-tron rijkelijk plaats aan vijf inzittenden en hun bagage. Het Premium-soundsysteem van Bang & Olufsen met 16 luidsprekers en een versterker met een vermogen van 705 Watt zorgen voor een sublieme klankweergave in 3D, te vergelijken met de klankervaring in een concertzaal. Zonder storend motorgeluid op de achtergrond. Voor Audi is met de e-tron de toekomst vandaag al begonnen.

Virtuele buitenspiegels

De e-tron is optioneel uitgerust met virtuele buitenspiegels. Die zijn veel smaller dan standaardspiegels, reduceren de breedte van het voertuig met 15 centimeter en verbeteren de aerodynamica. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 ligt 0,07 lager dan van een vergelijkbaar model met een benzine- of dieselmotor. In normale omstandigheden zorgen de aerodynamische ingrepen voor 35 kilometer extra actieradius per batterijlading. Het beeld van de kleine camera in de slanke drager wordt digitaal omgezet en geprojecteerd op 7 duim grote OLED-displays die zijn ingebouwd in de overgang van het dashboard naar het deurpaneel. Door aanraking kan de bestuurder de juiste gezichtshoek instellen alsook in- en uitzoomen. Het MMI-systeem voorziet drie weergavemogelijkheden: snelweg, afdraaien en parkeren.

Made in Belgium

Dat Audi Brussels de eerste full electric Audi mag bouwen, getuigt van groot vertrouwen van de Duitse directie in de deskundigheid en inzet van haar Belgische medewerkers. De komst van de e-tron luidt een nieuw tijdperk in voor Audi maar ook voor de fabriek in Vorst. Die is dé pilootfabriek voor alle toekomstige e-projecten van het merk en de hele Volkswagen Group. De ombouw van de fabriek heeft 600 miljoen gekost en vergde de aanvoer van hetzelfde volume staal als in de Eiffeltoren zit. De productie is volledig CO2-neutraal: de benodigde energie wordt geleverd door een waterkrachtcentrale en 37.000 m2 zonnepalen op het dak van de fabriek. Hierover Algemeen Directeur van Audi Brussels Patrick Danau: "Van de overstap naar hoogspanningstechnologie hebben we gebruikgemaakt om over te schakelen op duurzame energie. Dat lijkt me de logica zelf. Vanaf nu bewegen we ons in een nieuwe wereld waarin we nog geen referentiekader hebben. Daarom hebben we een eigen vormingsinstituut opgericht waar onze medewerkers hebben geleerd om te gaan met de nieuwe technologie. Werken onder hoogspanning is hier immers letterlijk te nemen. De veiligheidsvoorzieningen en -voorschriften zijn erop gericht om maximale bescherming tegen arbeidsongevallen te bieden. Door gebruik te maken van robots zijn heel wat fases in de productie van de batterij volledig geautomatiseerd. Daar komt geen mensenhand meer aan te pas."

© © AUDI BRUSSELS S.A./N.V.

Audi Brussels bezit inderdaad een eigen batterijfabriek. Dat maakt het mogelijk om de productie van accu's en carrosserieën op één productielijn te laten verlopen, wat de efficiëntie en productiviteit ten goede komt.

Ontdek de nieuwe Audi e-tron hier