E-commerce biedt niet alleen voordelen voor klanten, die met enkele muisklikken producten en diensten kunnen bestellen. Er zit ook een voordeel in voor de ondernemingen die deze diensten of producten aanbieden. Ze kunnen namelijk een vlotte en makkelijk te beheren betaalstroom krijgen. Terwijl je in traditionele betaalsystemen vaak twee maanden op je geld moet wachten, kan je bij een onlinehandel al meteen je geld ontvangen.

Maar daarvoor moet je een beroep kunnen doen op professionele dienstverleners die dit online betaalverkeer faciliteren. Essentieel daarbij is om drie omgevingen perfect op elkaar te doen aansluiten.

* Front-end: de interface met je klant

* Ruime en betrouwbaar aanbod aan betaalmogelijkheden

* Back-end: de goedkeuring van de betaling

Als deze drie niveaus gesmeerd lopen, minimaliseer je het aantal mensen dat je site verlaat zonder te kopen en te betalen. En dus genereer je meer omzet, met snellere betalingen.

De eerste omgeving is evident: de 'front-end'. Dat is het niveau waar de klanten makkelijk een aankoop moeten kunnen doen, met een makkelijke checkout.

De tweede stap die tot betere online omzet leidt, is al moeilijker: de keuze van de betaalmethode. Hoe ruimer het aanbod, hoe beter.

* Credit- en debitcards

* Zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens invullen

* Een zo veilig en betrouwbaar mogelijke omgeving

Uit de Mercatorstudie blijkt dat veel consumenten hun aankoop stoppen als ze niet kunnen afrekenen met de betaalmethode van hun voorkeur. De 'verlatingskans' neemt, mede afhankelijk van de behoefte van de klant en het imago van de aanbieder met 4 tot 10 procentpunten toe (1). Over het algemeen onderscheiden de populairste betaalmethoden zich op twee onderdelen: ze bieden gemak en ze geven de consument een gevoel van veiligheid.

Ten derde moet ook de back-end goed zitten: het proces om de betaling goed te laten keuren.

Klinkt allemaal evident? In de praktijk is het dat niet altijd. Maar een gesmeerd lopend online betaalproces kan een heel positieve impact hebben op je omzet. Volgens een studie van de 'Mercator Advisory Group' (1) kan een geolied online-betaalproces, zonder wegsurfende klanten en mét een eenvoudige en betrouwbare interface al snel tot een omzetstijging van 2% leiden. Voor bedrijven die online miljoenen euro omzet genereren, is dat meer dan een slok op de borrel.

Betere online-betaalprocessen kunnen 2 % omzetstijging geven (1)!

Volgens de Mercatorstudie is het aanbod van PayPal uitstekend geschikt om bedrijven te helpen bij op de optimalisering van online-betaalprocessen, met:

* Digitale portefeuille PayPal Venmo

* PayPal Credit

* Integrale online betaaldiensten

Waarom PayPal? Eenvoudig: de combinatie van unieke tools en data, uitstekende relaties met globale betaalnetwerken en banken, en een bijzonder goede kennis en expertise in digitaal betalen. Dankzij deze diensten kunnen ondernemingen hun online betalingen gesmeerd, veilig en snel laten verlopen. Dit kan leiden tot een betere omzet en dus een betere cashflow.

Onderzoek naar betaaloptimalisaties

Met ondersteuning van PayPal heeft de Mercator Advisory Group een rapport (1) uitgebracht over betaaloptimalisaties. Het is onder meer gebaseerd op mondiale transactiedata van PayPal en aanvullend eigen onderzoek. De adviesgroep constateert dat er grofweg drie manieren zijn waarop ondernemingen aan hun omzetpotentieel kunnen werken als het op betalingen aankomt. Lees hier het gehele rapport.

(1) A Mercator Group Research Brief - Sponsored by Paypal, December 2020

E-commerce biedt niet alleen voordelen voor klanten, die met enkele muisklikken producten en diensten kunnen bestellen. Er zit ook een voordeel in voor de ondernemingen die deze diensten of producten aanbieden. Ze kunnen namelijk een vlotte en makkelijk te beheren betaalstroom krijgen. Terwijl je in traditionele betaalsystemen vaak twee maanden op je geld moet wachten, kan je bij een onlinehandel al meteen je geld ontvangen.Maar daarvoor moet je een beroep kunnen doen op professionele dienstverleners die dit online betaalverkeer faciliteren. Essentieel daarbij is om drie omgevingen perfect op elkaar te doen aansluiten.* Front-end: de interface met je klant* Ruime en betrouwbaar aanbod aan betaalmogelijkheden* Back-end: de goedkeuring van de betalingAls deze drie niveaus gesmeerd lopen, minimaliseer je het aantal mensen dat je site verlaat zonder te kopen en te betalen. En dus genereer je meer omzet, met snellere betalingen.De eerste omgeving is evident: de 'front-end'. Dat is het niveau waar de klanten makkelijk een aankoop moeten kunnen doen, met een makkelijke checkout.De tweede stap die tot betere online omzet leidt, is al moeilijker: de keuze van de betaalmethode. Hoe ruimer het aanbod, hoe beter.* Credit- en debitcards* Zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens invullen* Een zo veilig en betrouwbaar mogelijke omgevingUit de Mercatorstudie blijkt dat veel consumenten hun aankoop stoppen als ze niet kunnen afrekenen met de betaalmethode van hun voorkeur. De 'verlatingskans' neemt, mede afhankelijk van de behoefte van de klant en het imago van de aanbieder met 4 tot 10 procentpunten toe (1). Over het algemeen onderscheiden de populairste betaalmethoden zich op twee onderdelen: ze bieden gemak en ze geven de consument een gevoel van veiligheid.Ten derde moet ook de back-end goed zitten: het proces om de betaling goed te laten keuren.Klinkt allemaal evident? In de praktijk is het dat niet altijd. Maar een gesmeerd lopend online betaalproces kan een heel positieve impact hebben op je omzet. Volgens een studie van de 'Mercator Advisory Group' (1) kan een geolied online-betaalproces, zonder wegsurfende klanten en mét een eenvoudige en betrouwbare interface al snel tot een omzetstijging van 2% leiden. Voor bedrijven die online miljoenen euro omzet genereren, is dat meer dan een slok op de borrel.Volgens de Mercatorstudie is het aanbod van PayPal uitstekend geschikt om bedrijven te helpen bij op de optimalisering van online-betaalprocessen, met:* Digitale portefeuille PayPal Venmo* PayPal Credit* Integrale online betaaldienstenWaarom PayPal? Eenvoudig: de combinatie van unieke tools en data, uitstekende relaties met globale betaalnetwerken en banken, en een bijzonder goede kennis en expertise in digitaal betalen. Dankzij deze diensten kunnen ondernemingen hun online betalingen gesmeerd, veilig en snel laten verlopen. Dit kan leiden tot een betere omzet en dus een betere cashflow.Met ondersteuning van PayPal heeft de Mercator Advisory Group een rapport (1) uitgebracht over betaaloptimalisaties. Het is onder meer gebaseerd op mondiale transactiedata van PayPal en aanvullend eigen onderzoek. De adviesgroep constateert dat er grofweg drie manieren zijn waarop ondernemingen aan hun omzetpotentieel kunnen werken als het op betalingen aankomt. Lees hier het gehele rapport.(1) A Mercator Group Research Brief - Sponsored by Paypal, December 2020