Van kok naar elektricien: het verhaal van Yannick bij EREA

Agoria
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

17 oktober 2019, 11:34 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Yannick Bellon (27) werkt op de dienst customer support en de technische binnendienst bij transformatorfabrikant EREA. Voordien was hij tien jaar aan de slag in een heel ander beroep, nl. als kok. “Bij EREA word ik aangemoedigd om bij te leren en kansen te grijpen.”

Een carrièreswitch van kookpotten naar transformatoren is niet min. “Ik ben opgeleid en afgestudeerd als kok en heb de voorbije jaren in verschillende keukens gestaan”, vertelt Yannick. “Maar ik ben altijd geïnteresseerd geweest in computers en administraties.”

Dit interview behoort tot een 5-delige reeks over de impact van de digitalisering op de arbeidsmarkt. De uitdagingen zijn enorm, maar gelukkig zijn er minstens evenveel kansen voor wie zich goed voorbereidt. Agoria, de organisatie die de technologisch geïnspireerde bedrijven in België verbindt, geeft met zijn ‘Be the Change’-programma het startschot voor actie. Want Be the Change is een zaak van iedereen. In deze contentreeks leest u inspirerende getuigenissen, recht uit de praktijk.

En zo maakt Yannick vandaag offertes en helpt hij klanten met technische vragen. EREA hield doelbewust een brede zoektocht voor het invullen van deze functie. “Een goede vriend van me werkt voor EREA, hij liet me weten dat er een vacature was. Na verschillende succesvolle tests en assessments heb ik de kans gekregen om hier aan de slag te gaan.”

Om deze functie ingevuld te krijgen heeft EREA bewust zijn rekruteringsbasis uitgebreid.

Interne en externe opleidingen

Yannick bleek zeer snel een geïnteresseerde, gemotiveerde en enthousiaste medewerker. Voor EREA was dat van groter belang voor zijn aanwerving dan competenties die hij nog niet bezat. “Natuurlijk ben ik van nul moeten starten”, zegt Yannick. “Van mijn collega’s kreeg ik hands-on hulp. Zulke interne opleidingen zijn de beste manier om alle details op de werkvloer te leren kennen.”

Daarnaast volgde Yannick ook een externe opleiding. “Zo heb ik een cursus gevolgd om de commerciële zijde meer onder de knie te krijgen. En onlangs haalde ik mijn rijbewijs voor de heftruck, zo kan ik een handje toesteken in het magazijn.” De begeleiding en opleiding van werknemers is opgenomen in de ISO9001:2015-standaard die EREA haalde. Daarnaast werkt EREA met een ‘competentiematrix’ zodat de talenten en vaardigheden van de werknemers met elkaar in balans zijn.

Yannick ontpopte zich al vlug tot een bijzonder geïnteresseerde, gemotiveerde en enthousiaste medewerker. Bij zijn aanwerving was voor EREA die positieve attitude veel belangrijker dan de nodige vaardigheden.

Naast zijn werk voor customer support en de technische binnendienst helpt Yannick ook met de sociale media van EREA. “Je wordt hier aangemoedigd om bij te leren. Die kans grijp ik dan ook graag. Het is mijn ambitie om zo ver als ik kan en mag door te groeien in dit bedrijf. Ik moet nog veel bijleren maar het doet deugd om te horen dat men tevreden is over mijn werk.”

De studie ‘Shaping the future of work’ van Agoria ontwikkelde vier strategieën voor een duurzame arbeidsmarkt. Download de studie hier.

Van kok naar elektricien: het verhaal van Yannick bij EREA