Het avontuur begint in 2017. Luminus neemt de samenstelling van zijn wagenpark grondig onder de loep en beslist om de overstap naar 100% elektrische wagens te maken. Een keuze die de elektriciteitsleverancier op het lijf geschreven is, maar uiteindelijk toch niet zonder slag of stoot verloopt ... Luminus heeft namelijk om en bij de 400 auto's 'onder contract'. An Van Waes, Mobility & Benefit Manager bij Luminus, herinnert zich dat het aanbod van 100% elektrische wagens in die tijd nog eerder bescheiden was. "Gelukkig wisten we toen al dat e-rijden in een stroomversnelling zou komen. De autoconstructeurs werden door de Europese Unie gepusht om de CO2-uitstoot van hun nieuwe modellen te verlagen. Dat er toen volop richting 100% elektrische wagens werd gekeken, is geen verrassing. Bij Luminus hebben we graag dat onze medewerkers voeling hebben met onze initiatieven. Om hun enthousiasme een boost te geven, besloten we hen bij ons plan te betrekken."

Stap voor stap

We werkten een vierstappenplan uit waarbij het management als eerste in actie kwam. De bedrijfsleiding maakte het engagement officieel en het elektrificatieproces van de bedrijfswagens kon van start gaan. De eerste resultaten werden al binnen een periode van twee jaar verwacht. Daarna - we schrijven ondertussen 2017 - brachten we het personeel op de hoogte van de keuze en communiceerden we over de eigenschappen en het rijbereik van elektrische auto's. An Van Waes herinnert zich dat het bedrijf toen verschillende elektrische testwagens voor een langere periode in bruikleen kreeg zodat de werknemers de nieuwe manier van rijden konden testen. In 2018 werd dit proefsysteem nog eens overgedaan, dit keer met een pak meer geïnteresseerden. "Daarnaast hield ik me ook bezig met het administratieve luik van het plan. Het werd me al snel duidelijk dat we een veel ruimer aanbod van merken zouden moeten aanspreken. Onze vaste leveranciers stonden minder ver in hun opvattingen over 100% elektrische auto's dan wij. Ik was bijzonder aangenaam verrast over het professionalisme van merken waar wij nooit eerder mee in zee waren gegaan." Als vierde onderdeel van de hele operatie ging An Van Waes in overleg met de leasingpartners. "Eens te meer stelde ik vast dat er nog werk aan de winkel was. Een aantal van hen was blijkbaar niet mee in het elektrificatieverhaal van wagenparken en de gevolgen ervan voor de tarieven." Ook hier moesten we op zoek naar nieuwe partners.

Van 60 tot 110

In 2019 lanceerde Luminus het programma EV60: de eerste 60 medewerkers die zich kandidaat stelden, kregen de kans om elektrisch te rijden. Daarnaast werden infosessies gehouden over de meest prangende onderwerpen: welk type elektrische wagen voor welk functieprofiel, een laadpaal thuis installeren, vergoeding voor de elektriciteitskosten van oplaadbeurten, toekenning van een laadkaart die overal in Europa geldig is enz. Wie het zaakje nog niet helemaal vertrouwde, kon tijdens de vakantie zijn elektrische wagen omruilen tegen een klassiek exemplaar van een collega. "Met de voordelen van e-rijden binnen het loonpakket konden we onze werknemers sneller over de streep trekken. Aan het einde van de rit zouden ze immers niets verliezen. Integendeel, ze merkten dat de voorgestelde elektrische auto's statusverhogend werkten ten opzichte van de klassieke bedrijfswagen waarop ze voordien aanspraak konden maken. Bovendien bleek hun VAA lager uit te vallen. Operatie geslaagd: over een periode van 14 maanden stapten 110 medewerkers over op een 100% elektrische bedrijfswagen."

Gunstige TCO

De elektrificatie van het wagenpark legde Luminus alvast geen windeieren. Naast het uitdragen van een ecologisch en dynamisch imago naar de buitenwereld zijn er de aanzienlijke financiële voordelen. "Nu de Belgische wetgever een steeds strenger beleid voert inzake fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens (gekoppeld aan hun CO2-uitstoot), zou onze fiscale aftrek bij een niet-omschakeling met 20% zijn gedaald. En door elektrisch te rijden daalde de boekhoudpost 'brandstof' met een derde. De TCO van een elektrische wagen valt trouwens gunstiger uit dan bij een auto met een verbrandingsmotor." Luminus wil zich vandaag dan ook profileren als aanbieder van diensten (installatie van laadpalen aan huis en in de openbare ruimte, groenestroomcontracten, beheersystemen voor wagenparkbeheerders, apps enz.). "Overstappen van benzine- en dieselwagens naar een 100% elektrische fleet lijkt voor sommigen onbegonnen werk. Dat is het zeker niet, daar zijn wij het levende bewijs van. Daarom delen wij onze ervaring en expertise maar wat graag met onze klanten."

Interesse in elektrische mobiliteit? Lees dan ook het andere artikel over dit onderwerp.

Ontdek hoe Luminus uw overstap naar elektrisch rijden aanpakt

Het avontuur begint in 2017. Luminus neemt de samenstelling van zijn wagenpark grondig onder de loep en beslist om de overstap naar 100% elektrische wagens te maken. Een keuze die de elektriciteitsleverancier op het lijf geschreven is, maar uiteindelijk toch niet zonder slag of stoot verloopt ... Luminus heeft namelijk om en bij de 400 auto's 'onder contract'. An Van Waes, Mobility & Benefit Manager bij Luminus, herinnert zich dat het aanbod van 100% elektrische wagens in die tijd nog eerder bescheiden was. "Gelukkig wisten we toen al dat e-rijden in een stroomversnelling zou komen. De autoconstructeurs werden door de Europese Unie gepusht om de CO2-uitstoot van hun nieuwe modellen te verlagen. Dat er toen volop richting 100% elektrische wagens werd gekeken, is geen verrassing. Bij Luminus hebben we graag dat onze medewerkers voeling hebben met onze initiatieven. Om hun enthousiasme een boost te geven, besloten we hen bij ons plan te betrekken." We werkten een vierstappenplan uit waarbij het management als eerste in actie kwam. De bedrijfsleiding maakte het engagement officieel en het elektrificatieproces van de bedrijfswagens kon van start gaan. De eerste resultaten werden al binnen een periode van twee jaar verwacht. Daarna - we schrijven ondertussen 2017 - brachten we het personeel op de hoogte van de keuze en communiceerden we over de eigenschappen en het rijbereik van elektrische auto's. An Van Waes herinnert zich dat het bedrijf toen verschillende elektrische testwagens voor een langere periode in bruikleen kreeg zodat de werknemers de nieuwe manier van rijden konden testen. In 2018 werd dit proefsysteem nog eens overgedaan, dit keer met een pak meer geïnteresseerden. "Daarnaast hield ik me ook bezig met het administratieve luik van het plan. Het werd me al snel duidelijk dat we een veel ruimer aanbod van merken zouden moeten aanspreken. Onze vaste leveranciers stonden minder ver in hun opvattingen over 100% elektrische auto's dan wij. Ik was bijzonder aangenaam verrast over het professionalisme van merken waar wij nooit eerder mee in zee waren gegaan." Als vierde onderdeel van de hele operatie ging An Van Waes in overleg met de leasingpartners. "Eens te meer stelde ik vast dat er nog werk aan de winkel was. Een aantal van hen was blijkbaar niet mee in het elektrificatieverhaal van wagenparken en de gevolgen ervan voor de tarieven." Ook hier moesten we op zoek naar nieuwe partners.In 2019 lanceerde Luminus het programma EV60: de eerste 60 medewerkers die zich kandidaat stelden, kregen de kans om elektrisch te rijden. Daarnaast werden infosessies gehouden over de meest prangende onderwerpen: welk type elektrische wagen voor welk functieprofiel, een laadpaal thuis installeren, vergoeding voor de elektriciteitskosten van oplaadbeurten, toekenning van een laadkaart die overal in Europa geldig is enz. Wie het zaakje nog niet helemaal vertrouwde, kon tijdens de vakantie zijn elektrische wagen omruilen tegen een klassiek exemplaar van een collega. "Met de voordelen van e-rijden binnen het loonpakket konden we onze werknemers sneller over de streep trekken. Aan het einde van de rit zouden ze immers niets verliezen. Integendeel, ze merkten dat de voorgestelde elektrische auto's statusverhogend werkten ten opzichte van de klassieke bedrijfswagen waarop ze voordien aanspraak konden maken. Bovendien bleek hun VAA lager uit te vallen. Operatie geslaagd: over een periode van 14 maanden stapten 110 medewerkers over op een 100% elektrische bedrijfswagen." De elektrificatie van het wagenpark legde Luminus alvast geen windeieren. Naast het uitdragen van een ecologisch en dynamisch imago naar de buitenwereld zijn er de aanzienlijke financiële voordelen. "Nu de Belgische wetgever een steeds strenger beleid voert inzake fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens (gekoppeld aan hun CO2-uitstoot), zou onze fiscale aftrek bij een niet-omschakeling met 20% zijn gedaald. En door elektrisch te rijden daalde de boekhoudpost 'brandstof' met een derde. De TCO van een elektrische wagen valt trouwens gunstiger uit dan bij een auto met een verbrandingsmotor." Luminus wil zich vandaag dan ook profileren als aanbieder van diensten (installatie van laadpalen aan huis en in de openbare ruimte, groenestroomcontracten, beheersystemen voor wagenparkbeheerders, apps enz.). "Overstappen van benzine- en dieselwagens naar een 100% elektrische fleet lijkt voor sommigen onbegonnen werk. Dat is het zeker niet, daar zijn wij het levende bewijs van. Daarom delen wij onze ervaring en expertise maar wat graag met onze klanten."