1. Durf jezelf compleet in vraag te stellen

Jarenlang was Stijn Jans IT-securityconsultant. Hij werd ingehuurd door bedrijven, op projectbasis, om te checken of hun IT-omgeving waterdicht was. Tot hij op een dag de beperkingen van die aanpak zag. "Als je je digitale security laat testen door consultants, betaal je hen per dag om naar fouten te zoeken", vertelt Stijn Jans. "Hoe meer budget je dus hebt, hoe langer ze kunnen zoeken. Maar vinden ze dan ook meer? En sowieso is het resultaat van de zoektocht een momentopname."

De les? Misschien zit je businessmodel op zich logisch in elkaar. En misschien past je hele sector dat model zo toe. Maar dan nog moet jij durven kritisch te kijken of dit de beste aanpak is voor de klant en uiteindelijk ook jezelf. En een andere zoeken, als dat in alle eerlijkheid het geval niet is. Want anders komen anderen tot die conclusie en volgt disruptie als een donderslag bij heldere hemel.

2. Zet vernieuwende businessmodellen in

In zijn zoektocht naar hoe het dan anders kon, botste Stijn op 99designs. Een onlineplatform waarop je grafische ontwerpers inhuurt en hen niet per uur betaalt, maar per resultaat. Wat als hij nu eens zo'n platform zou bouwen voor securitytesten? Er bestonden al soortgelijke platformen in de VS... Dat moest Stijn ook lukken. Zo begon Intigriti.

Vandaag groepeert ons platform een community van 50 à 60.000 ethische hackers, die we IT-omgevingen of delen ervan laten testen. Betaald per gevonden fout

De les? Muziek, films en series, games, de tekstverwerker waarin we dit schrijven, maar ook onze dagelijkse maaltijd... We hoeven het jou niet te vertellen. Alles wordt XaaS. 'Anything as a service.' Misschien kan ook jij zo je aanbod herdenken? Of misschien kan ook jij de kracht van de massa inzetten, via het internet, en betalen per resultaat? Droom het, werk het uit en maak het waar.

3. Maar word ook tijdig volwassen als bedrijf

De unieke werkwijze van Intigriti sloeg aan. Het bedrijf begon intern mensen aan te nemen. De tijd leek rijp voor een eerste investeringsronde. Maar dat mislukte.

Mensen wilden in ons investeren, maar we konden onvoldoende bewijslast voorleggen om te tonen dat ons bedrijf goed in orde stond

Intigriti had enkele cruciale to do's waar te maken. Waarop het bedrijf wél in de roos schoot. Bij de eerste geslaagde investeringsronde haalden Stijn & co. 4.133.000 euro op. De voorbode van nog veel meer.

De les? Om verder te groeien, moet je als bedrijf matuur worden. "Extern moesten we dus onze klanten overtuigen en begeleiden, stap voor stap, want dit was een heel nieuw concept. Tegelijk moesten we intern een gezonde bedrijfsstructuur en -organisatie uitbouwen." Sta jij op hetzelfde kantelpunt, maar heb je dit in alle eerlijkheid nog niet op orde? Dan weet je wat je te doen staat.

Start van overdonderend succes

Na de eerste succesvolle investeringsronde kwam het er voor Intigriti op aan te internationaliseren. "Ons bedrijf groeide met 650%, waardoor we Europese marktleider werden. En zo groeiden ook de klanten, met internationale namen zoals Red Bull, Intel en Yahoo. Wie had ooit gedacht dat zij klant bij mij zouden zijn? Dat is een ongelooflijk gevoel."

April 2022 haalden we liefst 21 miljoen euro aan kapitaal binnen. Daarmee willen we verder doorgroeien, onder meer door ons aanbod te verbreden, met dezelfde community

Digital Gamechangers samen met Telenet Business

In samenwerking met Trends selecteerde Telenet Business een reeks van sterke en lokale digitale gamechangers. In deze reeks gaan we op zoek naar digitale durvers en de verandering die deze ondernemers in verschillende geledingen van de maatschappij in gang hebben gezet. Deze week: hoe Intigriti de wereld van securitytesten compleet veranderde.

"Cybersecurity zou nog meer een permanente mindset moeten zijn, waaraan elke verandering in de onderneming zou moeten getoetst worden", volgens Nico Poelmans, Portfolio Strategy Manager bij Telenet Business. "Daarnaast is het belangrijk om cybersecurity in zijn totaliteit te bekijken, ruimer dan enkel het beschermingsaspect, we moeten ook voorbereid zijn voor wanneer het fout loopt. De vraag 'Wat als ik gehackt word?' is vandaag immers meer dan ooit relevant."

Meer inspirerende verhalen van innoverende ondernemers lees je hier.

Jarenlang was Stijn Jans IT-securityconsultant. Hij werd ingehuurd door bedrijven, op projectbasis, om te checken of hun IT-omgeving waterdicht was. Tot hij op een dag de beperkingen van die aanpak zag. "Als je je digitale security laat testen door consultants, betaal je hen per dag om naar fouten te zoeken", vertelt Stijn Jans. "Hoe meer budget je dus hebt, hoe langer ze kunnen zoeken. Maar vinden ze dan ook meer? En sowieso is het resultaat van de zoektocht een momentopname."De les? Misschien zit je businessmodel op zich logisch in elkaar. En misschien past je hele sector dat model zo toe. Maar dan nog moet jij durven kritisch te kijken of dit de beste aanpak is voor de klant en uiteindelijk ook jezelf. En een andere zoeken, als dat in alle eerlijkheid het geval niet is. Want anders komen anderen tot die conclusie en volgt disruptie als een donderslag bij heldere hemel.In zijn zoektocht naar hoe het dan anders kon, botste Stijn op 99designs. Een onlineplatform waarop je grafische ontwerpers inhuurt en hen niet per uur betaalt, maar per resultaat. Wat als hij nu eens zo'n platform zou bouwen voor securitytesten? Er bestonden al soortgelijke platformen in de VS... Dat moest Stijn ook lukken. Zo begon Intigriti.De les? Muziek, films en series, games, de tekstverwerker waarin we dit schrijven, maar ook onze dagelijkse maaltijd... We hoeven het jou niet te vertellen. Alles wordt XaaS. 'Anything as a service.' Misschien kan ook jij zo je aanbod herdenken? Of misschien kan ook jij de kracht van de massa inzetten, via het internet, en betalen per resultaat? Droom het, werk het uit en maak het waar.De unieke werkwijze van Intigriti sloeg aan. Het bedrijf begon intern mensen aan te nemen. De tijd leek rijp voor een eerste investeringsronde. Maar dat mislukte.Intigriti had enkele cruciale to do's waar te maken. Waarop het bedrijf wél in de roos schoot. Bij de eerste geslaagde investeringsronde haalden Stijn & co. 4.133.000 euro op. De voorbode van nog veel meer.De les? Om verder te groeien, moet je als bedrijf matuur worden. "Extern moesten we dus onze klanten overtuigen en begeleiden, stap voor stap, want dit was een heel nieuw concept. Tegelijk moesten we intern een gezonde bedrijfsstructuur en -organisatie uitbouwen." Sta jij op hetzelfde kantelpunt, maar heb je dit in alle eerlijkheid nog niet op orde? Dan weet je wat je te doen staat.Na de eerste succesvolle investeringsronde kwam het er voor Intigriti op aan te internationaliseren. "Ons bedrijf groeide met 650%, waardoor we Europese marktleider werden. En zo groeiden ook de klanten, met internationale namen zoals Red Bull, Intel en Yahoo. Wie had ooit gedacht dat zij klant bij mij zouden zijn? Dat is een ongelooflijk gevoel."