Technologie staat geen seconde stil en ook marketing mag slimme ontwikkelingen niet meer naast zich neerleggen. Zeker in een bedrijf als Proximus waar op elk moment meerdere digitale campagnes lopen. De optimalisatie van die advertenties is de verantwoordelijkheid van de Media Performance Experts: een team van experten bij zowel het mediabureau als Proximus, die campagnes opvolgen en advies geven.

"Vroeger waren we druk bezig met het verzamelen, aggregeren en consolideren van data. Ieder kanaal heeft immers eigen campagneplatformen met aparte metrics die we moeten samenbrengen en interpreteren", zegt Alex Van de Wal, Media Performance Manager bij Proximus. "De tijd die we aan het interpreteren van data zelf konden besteden, ging zo dus grotendeels verloren. Die manier van werken beantwoordt niet meer aan de vereisten van een modern marketingteam. Om campagnes te verbeteren, moeten we zoveel mogelijk tijd investeren in het vergaren van inzichten."

Alex Van de Wal, Media Performance Manager bij Proximus

Data toegankelijk en interpreteerbaar maken

Alex en zijn collega's beseften dat ze een oplossing nodig hadden om op een slimmere manier met data te kunnen werken. Dankzij hun samenwerking met een gespecialiseerd mediabureau hadden ze al eerder kennisgemaakt met het potentieel van Datorama. Dit door Artificiële Intelligentie (AI) aangedreven Salesforce-platform maakt het via handige dashboards mogelijk om maximale inzichten te halen uit marketingdata. Omdat Proximus z'n rapporteringstools graag zelf wil beheren, besloten ze hun eigen Datorama-licentie aan te schaffen.

"We hebben samen met onze partner veel tijd gestoken in het configureren van het platform en het categoriseren van de inkomende data. Nu komt informatie over al onze kanalen en campagnes heen op de juiste plaats binnen", zegt Van de Wal. "De gewonnen tijd gebruiken we om informatie te interpreteren en aanbevelingen te doen over het versterken van zowel huidige als toekomstige campagnes."

Bij Proximus werken veel mensen uit verschillende afdelingen samen op advertentiecampagnes. Dankzij de zorgvuldig ontwikkelde dashboards hebben zij snel toegang tot inzichten en gebruikt iedereen altijd dezelfde databronnen. "Er is geen ambiguïteit meer met rapporten die van allerlei platformen afkomstig zijn. We vertrekken van een gemeenschappelijke basis en gebruiken dezelfde informatie om conclusies te vormen. Bovendien is het Datorama-platform toegankelijk voor iedereen die met marketing bezig is. Op die manier kunnen collega's vanuit hun specifieke expertise data koppelen aan businessinformatie."

AI vindt speld in hooiberg

Proximus werkt dankzij Datorama een stuk efficiënter en sneller dan vroeger, maar een slimme marketingtool biedt nog meer potentieel voor de toekomst. Het telecommunicatiebedrijf is dan ook volop aan het experimenteren met nieuwe toepassingen. Van de Wal denkt hierbij aan AI-opties zoals Salesforce Einstein, een slimme assistent die medewerkers zo snel mogelijk toegang geeft tot de antwoorden en informatie die ze nodig hebben. "Op termijn hopen we dat AI ons zal helpen om sneller de spreekwoordelijke speld in de hooiberg te vinden. Denk hierbij aan waarden zoals de kostprijs per klik of acquisitie. Stel dat een klein detail ergens voor veel betere resultaten zorgt, dan moeten onze mensen dat weten. Nu vergt het veel tijd om campagnes te analyseren. We kunnen dus zowel op het vlak van tijd als performance nog veel winst boeken met AI."

Op dit moment test Proximus dat soort toepassingen op kleine schaal uit, maar uiteindelijk moeten de AI-mogelijkheden van Datorama alle marketingmedewerkers en campagnes van het bedrijf nog efficiënter maken. "Het moet ons in staat stellen om sneller te reageren. Vroeger hadden we pas op het einde van de campagne transparantie, nu hopen we onmiddellijk een melding te krijgen als iets niet geheel volgens het mediaplan verloopt. Natuurlijk moeten we er ook voor zorgen dat het systeem ons enkel waardevolle meldingen stuurt, zodat onze mensen ermee aan de slag kunnen."

Het gezichtsveld verbreden

De waarde van Datorama heeft Alex Van de Wal en z'n team alvast overtuigd. "Vandaag kunnen we ons bezighouden met projecten waar we vroeger gewoon geen tijd voor hadden. Ook de kwaliteit van ons werk zal daardoor ongetwijfeld nog verbeteren met betere en transparantere inzichten voor onze collega's en wellicht ook relevantere campagnes voor de eindklanten van Proximus. In de toekomst willen we behalve AI-toepassingen ons gezichtsveld verbreden over alle marketingactiviteiten. Zo kunnen we in één oogopslag een zicht krijgen op alles wat we doen", besluit Van de Wal.

Meer weten over hoe marketing analytics bedrijven helpt groeien? Je ontdekt er alles over in ons Marketing Intelligence Report dat je hier kunt downloaden.

Technologie staat geen seconde stil en ook marketing mag slimme ontwikkelingen niet meer naast zich neerleggen. Zeker in een bedrijf als Proximus waar op elk moment meerdere digitale campagnes lopen. De optimalisatie van die advertenties is de verantwoordelijkheid van de Media Performance Experts: een team van experten bij zowel het mediabureau als Proximus, die campagnes opvolgen en advies geven."Vroeger waren we druk bezig met het verzamelen, aggregeren en consolideren van data. Ieder kanaal heeft immers eigen campagneplatformen met aparte metrics die we moeten samenbrengen en interpreteren", zegt Alex Van de Wal, Media Performance Manager bij Proximus. "De tijd die we aan het interpreteren van data zelf konden besteden, ging zo dus grotendeels verloren. Die manier van werken beantwoordt niet meer aan de vereisten van een modern marketingteam. Om campagnes te verbeteren, moeten we zoveel mogelijk tijd investeren in het vergaren van inzichten."Alex en zijn collega's beseften dat ze een oplossing nodig hadden om op een slimmere manier met data te kunnen werken. Dankzij hun samenwerking met een gespecialiseerd mediabureau hadden ze al eerder kennisgemaakt met het potentieel van Datorama. Dit door Artificiële Intelligentie (AI) aangedreven Salesforce-platform maakt het via handige dashboards mogelijk om maximale inzichten te halen uit marketingdata. Omdat Proximus z'n rapporteringstools graag zelf wil beheren, besloten ze hun eigen Datorama-licentie aan te schaffen."We hebben samen met onze partner veel tijd gestoken in het configureren van het platform en het categoriseren van de inkomende data. Nu komt informatie over al onze kanalen en campagnes heen op de juiste plaats binnen", zegt Van de Wal. "De gewonnen tijd gebruiken we om informatie te interpreteren en aanbevelingen te doen over het versterken van zowel huidige als toekomstige campagnes."Bij Proximus werken veel mensen uit verschillende afdelingen samen op advertentiecampagnes. Dankzij de zorgvuldig ontwikkelde dashboards hebben zij snel toegang tot inzichten en gebruikt iedereen altijd dezelfde databronnen. "Er is geen ambiguïteit meer met rapporten die van allerlei platformen afkomstig zijn. We vertrekken van een gemeenschappelijke basis en gebruiken dezelfde informatie om conclusies te vormen. Bovendien is het Datorama-platform toegankelijk voor iedereen die met marketing bezig is. Op die manier kunnen collega's vanuit hun specifieke expertise data koppelen aan businessinformatie."Proximus werkt dankzij Datorama een stuk efficiënter en sneller dan vroeger, maar een slimme marketingtool biedt nog meer potentieel voor de toekomst. Het telecommunicatiebedrijf is dan ook volop aan het experimenteren met nieuwe toepassingen. Van de Wal denkt hierbij aan AI-opties zoals Salesforce Einstein, een slimme assistent die medewerkers zo snel mogelijk toegang geeft tot de antwoorden en informatie die ze nodig hebben. "Op termijn hopen we dat AI ons zal helpen om sneller de spreekwoordelijke speld in de hooiberg te vinden. Denk hierbij aan waarden zoals de kostprijs per klik of acquisitie. Stel dat een klein detail ergens voor veel betere resultaten zorgt, dan moeten onze mensen dat weten. Nu vergt het veel tijd om campagnes te analyseren. We kunnen dus zowel op het vlak van tijd als performance nog veel winst boeken met AI."Op dit moment test Proximus dat soort toepassingen op kleine schaal uit, maar uiteindelijk moeten de AI-mogelijkheden van Datorama alle marketingmedewerkers en campagnes van het bedrijf nog efficiënter maken. "Het moet ons in staat stellen om sneller te reageren. Vroeger hadden we pas op het einde van de campagne transparantie, nu hopen we onmiddellijk een melding te krijgen als iets niet geheel volgens het mediaplan verloopt. Natuurlijk moeten we er ook voor zorgen dat het systeem ons enkel waardevolle meldingen stuurt, zodat onze mensen ermee aan de slag kunnen."De waarde van Datorama heeft Alex Van de Wal en z'n team alvast overtuigd. "Vandaag kunnen we ons bezighouden met projecten waar we vroeger gewoon geen tijd voor hadden. Ook de kwaliteit van ons werk zal daardoor ongetwijfeld nog verbeteren met betere en transparantere inzichten voor onze collega's en wellicht ook relevantere campagnes voor de eindklanten van Proximus. In de toekomst willen we behalve AI-toepassingen ons gezichtsveld verbreden over alle marketingactiviteiten. Zo kunnen we in één oogopslag een zicht krijgen op alles wat we doen", besluit Van de Wal.