Meer dan ooit geven bestuurders de voorkeur aan SUV's. In de eerste helft van 2022 was ruim een op de twee nieuw ingeschreven wagens in ons land een SUV (50,8 procent), blijkt uit cijfers van sectorfederatie FEBIAC. Thomas Ingenlath, CEO van Polestar, is niet verbaasd dat autokopers kiezen voor dit koetswerktype. "Iedereen houdt van SUV's. Je kunt er gemakkelijk in- en uitstappen, je hebt een goed overzicht vanuit het interieur en je voelt je cool als je ermee rijdt. Maar SUV's kunnen ook slecht zijn. Ze drinken te veel brandstof. Mensen geloven dat ze gevaarlijk zijn. En sommige SUV's zien er agressief uit. Er was dus werk aan de winkel. Met de Polestar 3 hebben we het goede behouden en het slechte geschrapt", vertelde Thomas Ingenlath tijdens de onthulling in Kopenhagen (Denemarken).

"We vertrokken van een luxueuze SUV. Die hebben we elektrisch gemaakt met een batterijpakket (111 kWh) zoals een sandwich tussen de wielen. Om veel interieurruimte te creëren en een grote batterij in te passen, kozen we voor een lange wielbasis. Door een derde zitrij achterwege te laten, konden we de twee zitrijen ver uit elkaar plaatsen. De Polestar 3 is geen people mover maar een luxueuze en ruime SUV met veel beenruimte. We plaatsten de stoelen zoals in een sportwagen en verlaagden het dashboard. Zo maakten we het mogelijk om een aerodynamisch silhouet te tekenen", aldus Thomas Ingenlath.

Radiatorrooster wordt SmartZone

"De Polestar 3 is van bij de start ontworpen als een Polestar en heeft stijlkenmerken die helemaal nieuw zijn voor ons, zoals de 'dual blade'-koplampen, de SmartZone en de aerodynamische voorvleugel", zegt Thomas Ingenlath. Hij verwijst hiermee naar de typische vorm van de koplampen. De SmartZone is dan weer een verzameling van camera's, radars en sensoren in de neus, waar je normaliter het radiatorrooster vindt. "Het symbool van inefficiënte verbrandingsmotoren die radiatoren nodig hebben", vindt Thomas Ingenlath. De aerodynamische voorvleugel is geïntegreerd in de motorkap en verbetert de luchtstroom boven de auto voor een betere efficiëntie.

Frisse lucht

In het interieur worden vijf inzittenden in de watten gelegd. Voor muziekliefhebbers is er een audiosysteem van Bowers & Wilkins met maar liefst 25 luidsprekers. Het centrale scherm toont Google Maps en widgets die je kunt configureren met je favoriete apps. Ook aan de luchtkwaliteit heeft Polestar gedacht. "Samen met CabinAir en Volvo Cars ontwikkelden we de Advanced Air Cleaner (AAC), een filtersysteem met drie lagen. Er zit 3.000 liter lucht in het interieur van de Polestar 3. Die wordt elke minuut ververst om zeker te zijn dat je frisse en zuurstofrijke lucht inademt. De lucht is gezuiverd van 95 procent fijne partikels, 97 procent virussen en 99,9 procent pollen en allergenen", legt Thomas Ingenlath uit.

Kinderen en dieren redden

De Polestar 3 introduceert enkele bijzondere veiligheidssystemen. Radarsensoren detecteren bewegingen van minder dan een millimeter in het interieur en kunnen zo vermijden dat kinderen of huisdieren per ongeluk achterblijven in de auto. Het systeem is gekoppeld aan de klimaatregeling om een hitteberoerte of onderkoeling te voorkomen. Ook goed gevonden: twee camera's houden in de gaten of de bestuurder wel alert genoeg is, wat kan leiden tot een waarschuwing of een automatische noodstop.

Première in Brussel

De Polestar 3 kun je nu al online bestellen voor 89.900 euro. Dat is de prijs van de 'Long range Dual motor' met een flink rijbereik tot 610 km (voorlopige WLTP-waarde). Kies je voor het optionele Performance Pack (6.600 euro), dan stijgt het vermogen van 489 pk naar 517 pk (met een rijbereik tot 560 km). Standaard is de Polestar 3 uitgerust met een luchtvering met actieve dempers die elke twee milliseconden kunnen switchen tussen een comfortabele en dynamische ophanging. De productie start medio 2023 en Polestar levert de eerste exemplaren eind 2023. Ben je nu al heel benieuwd? Ga dan zeker de nieuwe Polestar 3 bewonderen op het salon van Brussel in januari.

Meer dan ooit geven bestuurders de voorkeur aan SUV's. In de eerste helft van 2022 was ruim een op de twee nieuw ingeschreven wagens in ons land een SUV (50,8 procent), blijkt uit cijfers van sectorfederatie FEBIAC. Thomas Ingenlath, CEO van Polestar, is niet verbaasd dat autokopers kiezen voor dit koetswerktype. "Iedereen houdt van SUV's. Je kunt er gemakkelijk in- en uitstappen, je hebt een goed overzicht vanuit het interieur en je voelt je cool als je ermee rijdt. Maar SUV's kunnen ook slecht zijn. Ze drinken te veel brandstof. Mensen geloven dat ze gevaarlijk zijn. En sommige SUV's zien er agressief uit. Er was dus werk aan de winkel. Met de Polestar 3 hebben we het goede behouden en het slechte geschrapt", vertelde Thomas Ingenlath tijdens de onthulling in Kopenhagen (Denemarken). "We vertrokken van een luxueuze SUV. Die hebben we elektrisch gemaakt met een batterijpakket (111 kWh) zoals een sandwich tussen de wielen. Om veel interieurruimte te creëren en een grote batterij in te passen, kozen we voor een lange wielbasis. Door een derde zitrij achterwege te laten, konden we de twee zitrijen ver uit elkaar plaatsen. De Polestar 3 is geen people mover maar een luxueuze en ruime SUV met veel beenruimte. We plaatsten de stoelen zoals in een sportwagen en verlaagden het dashboard. Zo maakten we het mogelijk om een aerodynamisch silhouet te tekenen", aldus Thomas Ingenlath."De Polestar 3 is van bij de start ontworpen als een Polestar en heeft stijlkenmerken die helemaal nieuw zijn voor ons, zoals de 'dual blade'-koplampen, de SmartZone en de aerodynamische voorvleugel", zegt Thomas Ingenlath. Hij verwijst hiermee naar de typische vorm van de koplampen. De SmartZone is dan weer een verzameling van camera's, radars en sensoren in de neus, waar je normaliter het radiatorrooster vindt. "Het symbool van inefficiënte verbrandingsmotoren die radiatoren nodig hebben", vindt Thomas Ingenlath. De aerodynamische voorvleugel is geïntegreerd in de motorkap en verbetert de luchtstroom boven de auto voor een betere efficiëntie.In het interieur worden vijf inzittenden in de watten gelegd. Voor muziekliefhebbers is er een audiosysteem van Bowers & Wilkins met maar liefst 25 luidsprekers. Het centrale scherm toont Google Maps en widgets die je kunt configureren met je favoriete apps. Ook aan de luchtkwaliteit heeft Polestar gedacht. "Samen met CabinAir en Volvo Cars ontwikkelden we de Advanced Air Cleaner (AAC), een filtersysteem met drie lagen. Er zit 3.000 liter lucht in het interieur van de Polestar 3. Die wordt elke minuut ververst om zeker te zijn dat je frisse en zuurstofrijke lucht inademt. De lucht is gezuiverd van 95 procent fijne partikels, 97 procent virussen en 99,9 procent pollen en allergenen", legt Thomas Ingenlath uit.De Polestar 3 introduceert enkele bijzondere veiligheidssystemen. Radarsensoren detecteren bewegingen van minder dan een millimeter in het interieur en kunnen zo vermijden dat kinderen of huisdieren per ongeluk achterblijven in de auto. Het systeem is gekoppeld aan de klimaatregeling om een hitteberoerte of onderkoeling te voorkomen. Ook goed gevonden: twee camera's houden in de gaten of de bestuurder wel alert genoeg is, wat kan leiden tot een waarschuwing of een automatische noodstop.De Polestar 3 kun je nu al online bestellen voor 89.900 euro. Dat is de prijs van de 'Long range Dual motor' met een flink rijbereik tot 610 km (voorlopige WLTP-waarde). Kies je voor het optionele Performance Pack (6.600 euro), dan stijgt het vermogen van 489 pk naar 517 pk (met een rijbereik tot 560 km). Standaard is de Polestar 3 uitgerust met een luchtvering met actieve dempers die elke twee milliseconden kunnen switchen tussen een comfortabele en dynamische ophanging. De productie start medio 2023 en Polestar levert de eerste exemplaren eind 2023. Ben je nu al heel benieuwd? Ga dan zeker de nieuwe Polestar 3 bewonderen op het salon van Brussel in januari.