De ideale data stack?

Eerst en vooral moet je achterhalen wat de ideale datastack is voor jouw bedrijf om gegevens te gebruiken en om te zetten in een betere klantenervaring en hogere inkomsten. Begin bij het begin. CDP en/of MDM? En waar heb ik nood aan?

Hoe kan een CDP mij helpen?

Voor marketeers ligt de nadruk op het activeren van klantgegevens door middel van analyse, personalisatie , advertentietargeting en optimalisatie van de doelgerichtheid van hun boodschappen en aanbiedingen.

Zij hebben daarom nood aan een Customer Data Platform dat klantendata uit alle mogelijke bronnen - first, second en third party data - verzamelt, beheert en activeert. Met andere woorden: een CDP verzamelt data rond je klanten en hoe ze met je merk interageren, bouwt een holistisch beeld van elke klant en faciliteert de connectie van deze data naar externe systemen. Eens je je profielen en doelgroepen hebt opgebouwd, zet je ze aan het werk in platformen als Google of Facebook, via email marketing en sms tools, personalisatiesoftware, business intelligence tools of customer service applicaties.

Maar vergeet daarbij niet dat hierbij kwaliteitsdata vereist is: schone, nauwkeurige en hoogwaardige gegevens. 'Garbage in is garbage out.' En dat is niet anders in het geval van een CDP.

Nadruk op kwalitatieve master data

En dan komen we op het terrein van Master Data Management, processen en systemen die zorgen voor consistentie, nauwkeurigheid, stewardship en governance van de master data van bedrijven. MDM processen zijn typisch technische processen in de back-end en beheren een wijd scala van data: bijvoorbeeld CRM data, maar ook ERP en productiedata etc. Deze MDM processen verzamelen, cleanen en organiseren data van alle bronnen om één dataset te bekomen, die zo gestructureerd is dat ze verder kan worden gebruikt in de organisatie. Een unieke visie op elke unieke klant.

Vanuit het standpunt van de marketeer is Master Data niet erg bruikbaar, tenzij je de data toegankelijk maakt, kan visualiseren en kan activeren onder de vorm van campagnes. Waardoor je dus opnieuw bij een CDP uitkomt!

Het Master Data platform : je hoeft niet te kiezen!

Black Tiger Belgium ontwikkelde hiervoor het 'Master Data Platform', dat zowel de functionaliteiten van een CDP als die van een MDM combineert. Malcolm Hawker, Senior Director Analyst bij GARTNER, maakte de analyse en concludeerde: "Een platform dat zowel MDM- als CDP-mogelijkheden biedt, is een unieke propositie"

Bogend op 30 jaar internationale ervaring in gegevenskwaliteit, integreert het Master Data Platform bovendien data kwaliteit in modules voor business activatie en een optimale compliance dankzij een optionele GDPR module.

Wil je meer weten over het Master Data Platform van Black Tiger Belgium? Je vindt alle info hier.

Eerst en vooral moet je achterhalen wat de ideale datastack is voor jouw bedrijf om gegevens te gebruiken en om te zetten in een betere klantenervaring en hogere inkomsten. Begin bij het begin. CDP en/of MDM? En waar heb ik nood aan?Voor marketeers ligt de nadruk op het activeren van klantgegevens door middel van analyse, personalisatie , advertentietargeting en optimalisatie van de doelgerichtheid van hun boodschappen en aanbiedingen.Zij hebben daarom nood aan een Customer Data Platform dat klantendata uit alle mogelijke bronnen - first, second en third party data - verzamelt, beheert en activeert. Met andere woorden: een CDP verzamelt data rond je klanten en hoe ze met je merk interageren, bouwt een holistisch beeld van elke klant en faciliteert de connectie van deze data naar externe systemen. Eens je je profielen en doelgroepen hebt opgebouwd, zet je ze aan het werk in platformen als Google of Facebook, via email marketing en sms tools, personalisatiesoftware, business intelligence tools of customer service applicaties.Maar vergeet daarbij niet dat hierbij kwaliteitsdata vereist is: schone, nauwkeurige en hoogwaardige gegevens. 'Garbage in is garbage out.' En dat is niet anders in het geval van een CDP.En dan komen we op het terrein van Master Data Management, processen en systemen die zorgen voor consistentie, nauwkeurigheid, stewardship en governance van de master data van bedrijven. MDM processen zijn typisch technische processen in de back-end en beheren een wijd scala van data: bijvoorbeeld CRM data, maar ook ERP en productiedata etc. Deze MDM processen verzamelen, cleanen en organiseren data van alle bronnen om één dataset te bekomen, die zo gestructureerd is dat ze verder kan worden gebruikt in de organisatie. Een unieke visie op elke unieke klant.Vanuit het standpunt van de marketeer is Master Data niet erg bruikbaar, tenzij je de data toegankelijk maakt, kan visualiseren en kan activeren onder de vorm van campagnes. Waardoor je dus opnieuw bij een CDP uitkomt!Black Tiger Belgium ontwikkelde hiervoor het 'Master Data Platform', dat zowel de functionaliteiten van een CDP als die van een MDM combineert. Malcolm Hawker, Senior Director Analyst bij GARTNER, maakte de analyse en concludeerde: "Een platform dat zowel MDM- als CDP-mogelijkheden biedt, is een unieke propositie"Bogend op 30 jaar internationale ervaring in gegevenskwaliteit, integreert het Master Data Platform bovendien data kwaliteit in modules voor business activatie en een optimale compliance dankzij een optionele GDPR module.