1. Heb je een sterk ondernemingsidee? Ga ervoor, vanuit je visie en kennis!

Vincent De Dobbeleer bouwde al kennis op over de energiesector. Eerst bij Nuon, later bij Eneco België. "Ik wou blijven leren," vertelt Vincent, "en energie is een sector waarover je veel kunt leren. Zeker nu de energiesector een cruciale rol speelt in de strijd tegen de klimaatverandering, als iedereen kan overstappen naar hernieuwbare energie."

De overstap naar groene energie voor iedereen mogelijk maken, dat werd dé missie van June.

De les? Vincent De Dobbeleer was Strategy en Marketing Director bij Eneco. En dat had hij kunnen blijven. Maar Vincent en Georges zagen een cruciale nood én een digitale oplossing. Dus gingen ze ervoor, puttend uit hun kennis. Zie jij die zaken ook? Ga er dan ook voor, doordacht.

2. Moet je een cruciaal risico nemen? Doe de berekende gok!

June gaat maandelijks automatisch na of er geen goedkoper energietarief voor jou te vinden is. Tegelijk adviseert het platform hoe jij in jouw situatie het best investeert om zelf 'gratis' energie te maken. Voor dat alles moet June wel je energieverbruik kunnen opvolgen. En daar knelde hem lang het schoentje.

Vandaag kan je het energieverbruik volgen via digitale meters. Maar toen wij startten, bestonden die nog niet. Dus besloten we zelf de nodige hardware te bouwen, die je op analoge meters kon monteren.

Wat een gedurfde zet. Want wat als de digitale meters, waarover al lang sprake was, er dan plots toch zouden komen? Zou June dan niet ingehaald worden door de realiteit? Het kwam er voor June op aan snel te zijn: snel het nodige kapitaal vinden, snel de hardware ontwikkelen en daarmee snel genoeg klanten overtuigen. Spoileralert: het lukte hen.

De les? Het is zoals Steve Winwood zong: 'While you see a chance, take it.' Maar dan wel na het nodige rekenwerk. Als je becijfert dat de kans op succes groot genoeg is en als dat succes cruciaal is voor je plan, grijp dan die kans.

3. Wil je succesvol innoveren? Innoveer dan doordacht!

June automatiseert elke overstap naar een goedkoper energietarief en geeft gebruikers onafhankelijke advies op maat. Waardoor klanten makkelijker bereiken wat ze willen bereiken: minder betalen voor hun energie en mee strijden tegen de klimaatverandering. Dat alles dankzij digitalisering, door een digitale gamechanger.

Geloof je niet dat het klimaat door de mens verandert? Kies dan louter voor June om te besparen. Ondertussen red je stiekem toch mee de planeet.

De les? Innoveer én digitaliseer doordacht. Om je gebruikers te helpen makkelijker hun doelen te bereiken. Waarbij ze, in dit geval, zelfs het algemeen belang dienen. Win-win-win, noemen we dat.

De oplossing die iedereen zocht

"Vandaag hebben we een kleine 10.000 betalende gebruikers," vertelt Vincent, "naast zo'n 10.000 gebruikers met op z'n minst een profiel. Tegelijk hebben we een totaaloplossing, waarmee we klaar zijn om sneller en harder te groeien. Daarvoor vonden we nieuw kapitaal bij Telenet. De komende drie jaar willen we meer dan 100.000 abonnementen bekomen. En we lonken naar Europa. Word vervolgd!"

DIGITAL GAMECHANGERS SAMEN MET TELENET BUSINESS

Trends en Telenet Business kozen vijf lokale digitale gamechangers. In deze reeks gaan we op zoek naar de verandering die deze ondernemers in verschillende geledingen van de maatschappij in gang hebben gezet. Deze week: hoe June bespaart op de energiefactuur én de planeet.

"Voor Telenet paste de samenwerking met June helemaal in zijn strategie van consumenten gidsen in meer complexe en toch dagdagelijkse onderwerpen, die door digitale toepassingen versimpeld kunnen worden", licht Isabelle Demarbaix toe, new venture manager bij Telenet. "De energiemarkt is tegenwoordig ingewikkeld: consumenten beginnen zelf steeds meer energie te produceren, te injecteren of op te slaan. Digitale toepassingen kunnen hier een meerwaarde brengen in het vereenvoudigen van alle gegevens en sturing bieden aan klanten."

Meer inspirerende verhalen van innoverende ondernemers lees je hier.

Vincent De Dobbeleer bouwde al kennis op over de energiesector. Eerst bij Nuon, later bij Eneco België. "Ik wou blijven leren," vertelt Vincent, "en energie is een sector waarover je veel kunt leren. Zeker nu de energiesector een cruciale rol speelt in de strijd tegen de klimaatverandering, als iedereen kan overstappen naar hernieuwbare energie."De les? Vincent De Dobbeleer was Strategy en Marketing Director bij Eneco. En dat had hij kunnen blijven. Maar Vincent en Georges zagen een cruciale nood én een digitale oplossing. Dus gingen ze ervoor, puttend uit hun kennis. Zie jij die zaken ook? Ga er dan ook voor, doordacht.June gaat maandelijks automatisch na of er geen goedkoper energietarief voor jou te vinden is. Tegelijk adviseert het platform hoe jij in jouw situatie het best investeert om zelf 'gratis' energie te maken. Voor dat alles moet June wel je energieverbruik kunnen opvolgen. En daar knelde hem lang het schoentje.Wat een gedurfde zet. Want wat als de digitale meters, waarover al lang sprake was, er dan plots toch zouden komen? Zou June dan niet ingehaald worden door de realiteit? Het kwam er voor June op aan snel te zijn: snel het nodige kapitaal vinden, snel de hardware ontwikkelen en daarmee snel genoeg klanten overtuigen. Spoileralert: het lukte hen.De les? Het is zoals Steve Winwood zong: 'While you see a chance, take it.' Maar dan wel na het nodige rekenwerk. Als je becijfert dat de kans op succes groot genoeg is en als dat succes cruciaal is voor je plan, grijp dan die kans.June automatiseert elke overstap naar een goedkoper energietarief en geeft gebruikers onafhankelijke advies op maat. Waardoor klanten makkelijker bereiken wat ze willen bereiken: minder betalen voor hun energie en mee strijden tegen de klimaatverandering. Dat alles dankzij digitalisering, door een digitale gamechanger.De les? Innoveer én digitaliseer doordacht. Om je gebruikers te helpen makkelijker hun doelen te bereiken. Waarbij ze, in dit geval, zelfs het algemeen belang dienen. Win-win-win, noemen we dat."Vandaag hebben we een kleine 10.000 betalende gebruikers," vertelt Vincent, "naast zo'n 10.000 gebruikers met op z'n minst een profiel. Tegelijk hebben we een totaaloplossing, waarmee we klaar zijn om sneller en harder te groeien. Daarvoor vonden we nieuw kapitaal bij Telenet. De komende drie jaar willen we meer dan 100.000 abonnementen bekomen. En we lonken naar Europa. Word vervolgd!"