Wil je als CEO een uit de kluiten gewassen onderneming doen groeien, in België en het buitenland? Of blijf je liever de inspirator van je medewerkers? Misschien verkies je om vanuit een bescheiden kantoor je product of dienst in de markt te zetten en daar een extra inkomen mee te verwerven?

Eerst jezelf ontdekken

Béatrice de Mahieu: "Ambitie is persoonlijk, maar het is belangrijk om dat aspect van jezelf goed te kennen. Ook je competenties moet je kennen. Beschik je vooral over hard of over soft skills? Verkijk je daarbij niet op je diploma, want dat ligt niet altijd in het verlengde van je competenties. En vooral: begin geen activiteit die je niet boeit. Met goesting, en beter nog met passie, kom je veel verder dan met alleen een gat in de markt."

Béatrice de Mahieu, Loïc Bonnevie
Béatrice de Mahieu © Loïc Bonnevie

Wie wil ondernemen kan perfect als een 'kleine' zelfstandige beginnen, zelfs in bijberoep. Op die manier beperk je de investering en het risico. "Bescheiden beginnen biedt bovendien het voordeel dat je een tijdlang je project, plannen en verwachtingen - letterlijk - op de proef kunt stellen. Ook je karakter, je doorzettingsvermogen en vaardigheden test je zo. Om daarna met des te meer ervaring en vertrouwen te groeien.In die aanlooptijd ontdek je welke ondernemer je wilt en kunt zijn, en welke ambities je koestert. Misschien ontdek je wel competenties die je eerder niet vermoedde."

Ambitie is persoonlijk, maar het is belangrijk om dat aspect van jezelf goed te kennen.

Dan naar de markt kijken

Zodra je weet wat je wilt, wie je bent en wat je kunt, is het moment rijp om de markt te analyseren. En wat als dan blijkt dat je product of dienst al bestaat? "Geen man overboord, want met je interesse én zelfkennis als competitief voordeel, zul je wellicht succesvoller zijn dan je concurrent. Je moet natuurlijk alle hindernissen en opportuniteiten grondig analyseren en je strategie daarop afstemmen."

© iStockphoto

Als je enige tijd op een bescheiden schaal - een dag per week, halftijds of wat dan ook - zelfstandig aan het ondernemen bent, dan voel je je hopelijk groeien in je business. "Na enige tijd kun je vanuit dat zelfvertrouwen de stap zetten naar een grootsere aanpak. Alleen of met (een) partner(s)."

Béatrice de Mahieu: "In die fase kunnen kmo's ook schaalgrootte ontwikkelen dankzij het gerichte en efficiënte gebruik van digitale instrumenten. Je hoeft daarbij trouwens niet meteen aan een stek in Silicon Valley te denken."

Op Bizcover lees je blogartikels van tientallen experts die kunnen helpen om je plannen als zelfstandig ondernemer te verwezenlijken.

Wil je als CEO een uit de kluiten gewassen onderneming doen groeien, in België en het buitenland? Of blijf je liever de inspirator van je medewerkers? Misschien verkies je om vanuit een bescheiden kantoor je product of dienst in de markt te zetten en daar een extra inkomen mee te verwerven?Eerst jezelf ontdekkenBéatrice de Mahieu: "Ambitie is persoonlijk, maar het is belangrijk om dat aspect van jezelf goed te kennen. Ook je competenties moet je kennen. Beschik je vooral over hard of over soft skills? Verkijk je daarbij niet op je diploma, want dat ligt niet altijd in het verlengde van je competenties. En vooral: begin geen activiteit die je niet boeit. Met goesting, en beter nog met passie, kom je veel verder dan met alleen een gat in de markt."Wie wil ondernemen kan perfect als een 'kleine' zelfstandige beginnen, zelfs in bijberoep. Op die manier beperk je de investering en het risico. "Bescheiden beginnen biedt bovendien het voordeel dat je een tijdlang je project, plannen en verwachtingen - letterlijk - op de proef kunt stellen. Ook je karakter, je doorzettingsvermogen en vaardigheden test je zo. Om daarna met des te meer ervaring en vertrouwen te groeien.In die aanlooptijd ontdek je welke ondernemer je wilt en kunt zijn, en welke ambities je koestert. Misschien ontdek je wel competenties die je eerder niet vermoedde."Dan naar de markt kijkenZodra je weet wat je wilt, wie je bent en wat je kunt, is het moment rijp om de markt te analyseren. En wat als dan blijkt dat je product of dienst al bestaat? "Geen man overboord, want met je interesse én zelfkennis als competitief voordeel, zul je wellicht succesvoller zijn dan je concurrent. Je moet natuurlijk alle hindernissen en opportuniteiten grondig analyseren en je strategie daarop afstemmen."Als je enige tijd op een bescheiden schaal - een dag per week, halftijds of wat dan ook - zelfstandig aan het ondernemen bent, dan voel je je hopelijk groeien in je business. "Na enige tijd kun je vanuit dat zelfvertrouwen de stap zetten naar een grootsere aanpak. Alleen of met (een) partner(s)."Béatrice de Mahieu: "In die fase kunnen kmo's ook schaalgrootte ontwikkelen dankzij het gerichte en efficiënte gebruik van digitale instrumenten. Je hoeft daarbij trouwens niet meteen aan een stek in Silicon Valley te denken."Op Bizcover lees je blogartikels van tientallen experts die kunnen helpen om je plannen als zelfstandig ondernemer te verwezenlijken.