“Met deze wereldprimeur bouwen we aan de economie van morgen”

KBC
KBC
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

29 mei 2015, 15:12 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

KBC is de eerste bank en online broker ter wereld die met een eigen platform voor financiële crowdfunding is gestart. Via het Bolero Crowdfunding platform kunnen Belgische ondernemers en investeerders elkaar vinden.

Koen Schrever, CEO Bolero Crowdfunding: “Startende ondernemers zoeken hun beginkapitaal vaak eerst in hun onmiddellijke omgeving: vrienden, familieleden, kennissen, … . Mensen die sympathie hebben voor hun zaak en bereid zijn mee in het bedrijf te investeren. Bij de meeste banken kunnen de starters nog niet terecht voor een lening, omdat er te veel risico’s aan verbonden zijn. Het geld dat een bank ter beschikking krijgt, zijn spaarcenten van de klanten waarmee de bank geen gigantische risico’s hoort te nemen. En een jong, startend bedrijf zonder historiek, zonder klanten… daarvan is de kans op succes erg moeilijk in te schatten. Vandaar dat een jong bedrijf, zeker met een nieuw product, moeilijk aan een banklening geraakt en in eerste instantie op een andere manier zijn kapitaalsbasis moet versterken. Ook KBC moest omwille van dat risicoprofiel starters – die soms op de proppen kwamen met projecten die we zelf erg leuk, innovatief of creatief vonden – vaak teleurstellen.”

“Anderzijds hebben wij onder onze klanten tienduizenden beleggers die werken via het online platform Bolero. Dag in dag uit handelen die beleggers in obligaties en aandelen. Heel wat van onze klanten waren vragende partij om in jonge bedrijven te investeren vóór ze naar de beurs gaan. Ze willen de kans krijgen om vanaf de beginfase in te stappen in de succesvolle bedrijven van morgen. Op die manier kunnen ze rechtstreeks geld injecteren in de economie. Nog een drijfveer voor onze Bolero-klanten: het vooruitzicht op een hogere potentiële return. De risico’s zijn groter, maar lopen de zaken naar wens, deel je meer in de opbrengsten dan via klassieke beursbeleggingen.”

Financiële crowdfunding komt de werkgelegenheid, competitiviteit en economie rechtstreeks ten goede.

KBC maakte de optelsom van de noden van de ondernemers en de wensen van de beleggers en startte begin 2015 met het financiële-crowdfundingplatform van Bolero – een wereldprimeur. Schrever: “Sinds april staat het eerste project online, BenSBugS. Diverse andere initiatieven zitten in de pijplijn en rollen we de komende weken uit.”

Als startende ondernemers zichzelf op Bolero Crowdfunding mogen aanprijzen, staat dat gelijk met een koopadvies vanuit KBC?

Schrever: “Nee, koopadvies geven we niet. Wat we wel doen is kijken of het bedrijf correct is opgericht. We ontmoeten ook elke ondernemer persoonlijk. Pas dan bieden we de ondernemers de kans om via ons platform hun businessplan in te vullen en zo in contact te komen met onze beleggers. We geven ook heel duidelijk aan dat we geen due dilligence doen. De ondernemer is zelf verantwoordelijk voor de informatie die hij via ons platform prijsgeeft.”

Wat heeft KBC te winnen met dit initiatief?

Schrever: “Wij zien de return vooral op lange termijn. Als wij startende bedrijven op deze unieke manier kunnen helpen, zijn dat potentieel toekomstige klanten. Er is geen enkele verplichting voor de onderneming die op ons platform staat, maar het spreekt voor zich dat we graag de huisbankier worden van die bedrijven of hen in een latere fase eventueel begeleiden naar een beursgang. We hebben er vertrouwen in dat onze klanten tevreden zijn van onze service en uit zichzelf terugkomen. Daarom werken we niet met een contract vol verplichtingen. ”

3 X CROWDFUNDING

Crowdfunding is een vrij nieuwe manier van financieren waarbij je via een internetplatform je initiatief bekendmaakt om kapitaal bijeen te halen. Er zijn drie vormen van crowdfunding.

Donatie. Schrever: “Herinner je de uit de hand gelopen betoging in november vorig jaar in Brussel waarbij enkele heethoofden de oranje Peugeot 106 van Abdeslam Gharrafi in brand staken? Een spontane crowdfundingactie bracht in enkele dagen 20.000 euro bijeen. Dat is puur geven. Het gaat typisch om kleinere bedragen, maar als genoeg mensen schenken, maakt het toch een verschil. Wie doneert, verwacht ook geen return.”

Reward gedreven crowdfunding. Schrever: “Wie geld geeft, verwacht een beloning in ruil. Dat kan een nieuw product zijn of een deelname aan een event. Typisch voorbeeld van zo’n crowdfundingplatform is Kickstarter, waar potentiële consumentenproducten worden voorgesteld en die pas ontwikkeld worden als er voldoende kapitaal wordt opgehaald.”

Financiële crowdfunding. Schrever: “Wie geld belegt, gaat meteen ook een financiële verhouding aan met een bedrijf in de vorm van een lening of onder de vorm van kapitaal. Crowdfunding voor de opstart van bedrijven, zit meestal in deze categorie en is de specialisatie van Bolero Crowdfunding.”