“Medewerkers moeten veel sterker een plaats krijgen in employer branding”

Ivana Pais, Professor Economische Sociologie aan de Universiteit van Milaan © Kris Van de Sande
Randstad
Trends Information Services

Trends Information Services verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

14 mei 2019, 15:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:01

Werknemers hebben in stijgende mate een eigen merk op sociale media. Dat merk heeft ook impact op het employer brand. Genoeg reden om met verhoogde aandacht naar de personal branding van je werknemers te kijken. Dat vertelde de Italiaanse Ivana Pais, Professor Economische Sociologie aan de Universiteit van Milaan, tijdens haar lezing op het Randstad Employer Brand Seminar.

Waarom mogen werkgevers de personal branding van hun werknemers niet negeren?

“De personal branding heeft een zeer duidelijke invloed op het employer brand. Employer branding is geëvolueerd en stelt mensen in sterke mate centraal. Dat maakt dat het merk van je werknemers op sociale media ook afstraalt op je employer brand.”

Waarin verschilt die impact van bijvoorbeeld klassieke word-of-mouth?

“Het verschil zit hem in het bereik. In onze onderzoeken hebben we geanalyseerd hoe een reputatie online kan evolueren. Vergelijk je dat met de traditionele mond-aan-mondreclame, dan zie je een belangrijk verschil. Dankzij de sociale media worden heel veel zaken zichtbaar voor vele mensen, terwijl dat bij klassieke word-of-mouth veel minder het geval is. De online tools zijn bovendien niet meer anoniem. De personal branding op sociale media straalt dan ook veel sterker af op je employer brand.”

Het is belangrijk om in je organisatiecultuur normen op vlak van sociale media te integreren

Hoe kan je daar als werkgever het best op inspelen?

“Door er rekening mee te houden in je strategie, van daaruit het gedrag van je werknemers te bekijken en dat te koppelen aan je merk. Het is met andere woorden een kwestie van organisatiecultuur. In die cultuur moet je normen op vlak van sociale media zien te integreren.”

Staat dat gelijk aan loskomen van de branding en meer kijken naar de werknemers?

“Inderdaad. Employer branding moet sterker inzetten op de impact van werknemers op het merk dan op de pure branding strategie. Medewerkers moeten veel sterker een plaats krijgen in employer branding. Het is zaak om als werkgever een scherp zicht te krijgen op de impact van personal branding. Monitoring is belangrijk. Ga na welke tools werknemers gebruiken om over hun bedrijf en hun werkgever te praten.”

Bots je daarbij ook op de risico’s van de online word of mouth, namelijk dat je onterecht negatief beoordeeld wordt?

“Die zijn inderdaad aanwezig. Daarbij denk ik in de eerste plaats aan het gebruik van peer-to-peer evaluatiesystemen op het internet. We zijn te sterk geneigd om zomaar geloof te hechten aan online commentaren over mensen. Bij de monitoring is het belangrijk om op dat vlak de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen. Let goed op de context van de beoordelingen en houd rekening met de mogelijke controle van designers op hoe mensen elkaar evalueren.”