Steeds meer mensen kiezen ervoor om online te winkelen, en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. Dit blijkt uit een PayPal-studie over het koopgedrag van consumenten. E-shops komen op als paddenstoelen uit de grond. Een onderzoek van PayPal, wereldleider in onlinebetaalsystemen, toont aan dat deze groei nog verder zal toenemen. Samen met PayPal hebben we vier mogelijkheden bedacht om uw webshop te upgraden. Winkeliers hebben diverse mogelijkheden om buitenlandse klanten naar hun lokale webshop te trekken: inspelen op lokale behoeften, transparant en efficiënt zijn en comfort bieden.

Lokale behoeften

Hoewel uw klanten steeds vaker online winkelen, mag u hun lokale relevantie niet onderschatten. Wie over de grens wil verkopen, moet dus rekening houden met de smaken, gewoonten en vrije dagen van de lokale landen. Als u online over de grens wilt verkopen, heeft u een uitstekende kans van slagen als u die lokale smaken, gewoonten en tradities nauwlettend in de gaten houdt en er het beste uithaalt.

Transparantie

Onlineshoppers hebben een hekel aan verborgen kosten. Daarom is het heel belangrijk dat u vanaf het begin heel transparant bent over alle kosten, ook bij verkoop over de grens. Denk aan verzendkosten, belastingen etc. Eerlijke en goede communicatie zorgt voor tevreden klanten. En tevreden klanten resulteren in tevreden verkopers. Denk aan duidelijke communicatie op uw website, door middel van knoppen of een duidelijke uitleg.

Efficiëntie

Hoe minder stappen een onlineshopper moet zetten, hoe beter. Te vaak zie je dat consumenten afhaken als ze te veel formulieren moeten invullen, te veel kliks verwijderd zijn van hun aankoop of allerlei tijdrovende velden moeten invullen. PayPal zorgt ervoor dat een groot deel van dat werk al op voorhand is gebeurd, zodat klanten zo snel mogelijk kunnen uitchecken.

Gemak

Onlineshoppers zijn al veel gewend. Een van de belangrijkste redenen om online te winkelen is comfort: de goederen worden thuis geleverd, vaak nog dezelfde dag. Als u over de grens verkoopt, is het belangrijk dat u ook rekening houdt met de verwachtingen van uw klanten en daarop inspeelt. Wanneer u besluit om in een andere of nieuwe markt te gaan verkopen met uw webwinkel, moet u zich bewust zijn van andere leveringsgewoonten. Zo kunnen leveringen 'dezelfde dag' of avondleveringen belangrijk zijn voor de klant.

Natuurlijk zijn er nog andere redenen om voor online te kiezen. Denk maar aan het unieke aspect of de exclusiviteit van bepaalde producten, of hun scherpe prijs. De prijs is voor de consument een belangrijk argument: online kopen kan goedkoper zijn en is dat meestal ook. Dit heeft niet alleen te maken met de lagere kosten aan de verkoopzijde (een onlinewinkel is duidelijk goedkoper dan het huren van een duur winkelpand aan de Louizalaan) maar ook met de groeiende tendens om online gekochte goederen gratis te versturen. Online kopen is vaak goedkoper en een stuk makkelijker. Consumenten kopen op het moment dat het hun het beste uitkomt. Het is duidelijk dat de winkelier profiteert van zoveel klanttevredenheid: hij ziet zijn omzet snel stijgen.

PayPal, wereldwijd actief met digitale betaalplatformen, en het onderzoeksbureau Ipsos hebben voor de vijfde keer het onlinekoopgedrag onderzocht. Aan 34.000 consumenten in 31 landen is gevraagd naar hun koopgedrag. Het goede nieuws voor onlineondernemers is dat 84 procent van de Belgische consumenten die online actief zijn, daadwerkelijk reeds een onlineaankoop heeft gedaan. Maar niet alleen dat: 49 procent van de Belgische consumenten heeft over de grens gewinkeld, en hetzelfde gebeurde in verschillende andere landen. Dat is een grote kans voor ondernemers met internationale ambities.

Met de internet-koopjesdagen tijdens de komende weken maken veel shoppers en ondernemers gebruik van PayPal. Iets over de grens kopen terwijl je enkel een e-mailadres nodig hebt, is erg handig. Het gemak, de verwachting dat de leveringskosten goedkoper zijn en het toenemend aantal webshops, zal de online-koop- en betaaltrend voorlopig niet tegenhouden.