Eens de technologie ons eigen is en we erin slagen iedereen op de werkvloer te brengen, komt dan niet de noodzaak om iedereen er ook op te kunnen houden? Hoe ga je daarmee aan de slag en wat betekent dit voor het bedrijf? Agoria bracht verschillende experten rond de tafel om de weg naar de arbeidsmarkt van 2030 uit te stippelen en deze proactief aan te pakken. Kitty Holsters nam plaats, gewapend met haar expertise: "Het bedrijf is enkel optimaal, als de mensen optimaal zijn."

Dit interview behoort tot een 5-delige reeks over de impact van de digitalisering op de arbeidsmarkt. De uitdagingen zijn enorm, maar gelukkig zijn er minstens evenveel kansen voor wie zich goed voorbereidt. Agoria, de organisatie die de technologisch geïnspireerde bedrijven in België verbindt, geeft met zijn 'Be the Change'-programma het startschot voor actie. Want Be the Change is een zaak van iedereen. In deze contentreeks leest u inspirerende getuigenissen, recht uit de praktijk.

Zelfleiderschap

De technologische evolutie en groeiende automatisering op de werkvloer maken de vraag naar human capital alsmaar groter. We zullen meer levensjaren op de werkvloer doorbrengen waardoor het geen overbodige luxe is om gelukkige mensen te hebben en te houden. Kitty Holsters gaf in 2018 het startschot van een project waar ze focust op de talenten van de werknemers. "Ik wil dat elke werknemer met goesting naar zijn werk komt. Als je dat duurzaam wil aanpakken, moet je beginnen graven." Kitty deed hiervoor een beroep op een talententool. "De eerste bevraging is individueel en geeft inzicht in jezelf: 'waar word ik gelukkig van, wat drijft mij, waar ben ik goed in, wat geeft mij een goed gevoel?'. Dat staat volledig los van de professionele context. Daarna bespreek ik met iedere werknemer individueel gedurende een tweetal uren zijn resultaten. De persoonlijke drijfveren delen ze later tijdens de teamsessie met elkaar. Een heel laagdrempelig gesprek, want geen enkele drijfveer is fout of beter dan de andere", zegt ze.

"We kunnen als bedrijf pas het optimale resultaat neerzetten als we inzetten op onze mensen."

"Er bestaan tal van methodes om inzicht te krijgen in je werknemers. Welke je ook verkiest, het is belangrijk dat je er daadwerkelijk iets mee doet en je werknemers stimuleert om dit in handen te nemen. Het helpt om de eerste fase los te koppelen van de professionele context. Ze zijn bezig met zichzelf als persoon en met hun persoonlijke drijfveren. Ik moet ook niet uitleggen dat mensen met zelfvertrouwen een meerwaarde betekenen voor je team en bedrijf."

Duurzame resultaten

"De hands-on mentaliteit bij Studio 100 stelt ons in staat om grootse dingen van A tot Z neer te zetten. Een fris idee is bij ons na zes maanden meestal al realiteit. Die gretigheid typeert ons. Alleen zat ik met een groot probleem toen ik eens een cultuurswitch wilde binnenloodsen. Iedereen wou dit afgerond hebben op zes maanden tijd, omdat ze dat tempo gewoon zijn. Vergeet het, zoiets is verloren moeite. Goesting hebben om te blijven leren, open minded naar jezelf en anderen kijken... Je moet het laten inwerken en verankeren om duurzame resultaten te behalen. Op dit moment, anderhalf jaar later, ben ik de teamsessies aan het afronden. Het geduld loont."

Wij-verhaal

Net zoals elk individu anders is, is dat bij een bedrijf ook het geval. Ons traject kun je niet zomaar copy-pasten. Het voornaamste om zelf aan de slag te gaan, is je bedrijfs-DNA kennen. We weten allemaal dat leider X het fantastisch kan doen in team Y, maar evengoed volledig de mist in kan gaan bij team Z. Zo is bij ons het wij-verhaal heel belangrijk en zijn persoonlijke successen minder van belang. Omdat we willen bijdragen in het team, zien we het nut van inzicht te hebben in onszelf."

Levenslang leren

Door drijfveren bespreekbaar te maken, kom je in een gesprekssfeer waar er geen 'goed' of 'slecht' is. "De onderliggende boodschap van deze aanpak luidt: communiceren is altijd beter. De zaken benoemen en bespreken, helpt. Zo kun je evolueren naar een open feedbackcultuur waar aanval en defensie plaats maken voor samenwerking. Daarom moet je het niet noodzakelijk eens zijn met je intro- of extraverte collega, maar kun je zijn standpunt beter begrijpen", zegt Kitty."Ikzelf ben opgegroeid met het idee dat mijn diploma de eindmeet was. Een vals gevoel van 'nu zijn we er'. In onze maatschappij moet je blijven leren, anders kom je vandaag niet tot je recht, en ga je vooral niet gelukkig zijn. Daarom is het net zo belangrijk om inzicht te hebben in je drijfveren, zodat je goesting kan blijven hebben om levenslang te leren. Ook bedrijven moeten mensen hebben die over dat inzicht beschikken. Moet dit altijd vanuit de organisatie opgelegd worden? Niet bepaald, maar het belang ervan is nog niet algemeen gekend. Daarom lijkt het me geen slecht idee om er als team mee aan de slag te gaan."

De studie 'Shaping the future of work' van Agoria ontwikkelde vier strategieën voor een duurzame arbeidsmarkt. Download de studie hier.