De tijd staat niet stil. Tot vijftien jaar geleden positioneerde Kia zich als een goedkoop alternatief voor de Japanse merken. Sindsdien ligt de klemtoon op technologische innovatie, vernieuwend design en toekomstgerichte mobiliteitsoplossingen. Kia is in die korte tijdspanne geëvolueerd van een budgetvriendelijk naar een gerespecteerd kwaliteitsmerk en behoort tot de snelst groeiende autoconstructeurs. In vergelijking met tien jaar geleden steeg de Kia-verkoop in Europa met 40 procent.

Van meeloper tot koploper

De bewonderenswaardige gedrevenheid en werklust van de Koreanen hebben ervoor gezorgd dat een achtergesteld land zonder eigen bodemschatten in no time is geëvolueerd tot een toonaangevende industriestaat. Zuid-Korea voert vandaag de Bloomberg-index aan van de innovatiefste landen en dat wil wat zeggen.

De grootste sprong voorwaarts hebben de Koreaanse automerken gemaakt met Kia op kop, dankzij een intelligente en consequente langetermijnstrategie die just in time inspeelt op de vraag van de consument. Kia heeft bovendien geleerd van de fouten van zijn concurrenten. Het heeft in een vroeg stadium beslist om de ontwikkeling én productie van zijn Europese modellen in Europa te laten gebeuren, onder leiding van managers van Europese komaf. Op die manier is Kia vertrouwd met het dagelijkse leven in Europa en kan het beter én sneller inspelen op de behoeften en voorkeuren van de Europese consument. Tot de leidinggevenden behoren twee Belgen: Jochen Paesen en Luc Donckerwolke.

Design koopbepalend criterium

De explosieve groei van de verkoop bewijst dat Kia de juiste snaar heeft geraakt en dat zijn modellen beantwoorden aan de behoeften en smaak van de Europese consument, ook op het vlak van design. Naarmate elektrische aandrijving aan populariteit wint, wordt design een doorslaggevend criterium. De transitie van conventionele naar alternatieve aandrijving zorgt immers ook voor een omslag in de geest van de mensen. Met zijn allen leggen wij nieuwe klemtonen, duurzaamheid en emotionele beleving worden belangrijke aandachtspunten waarbij designers een brugfunctie vervullen.

Voor interieurdesigners gaat een nieuwe wereld open

Omdat een elektromotor kleiner is dan een benzine- of dieselmotor neemt het motorcompartiment vooraan minder plaats in binnen het groter geheel. Zo kunnen de designers een nieuwe invulling geven aan de interieurruimte én kunnen ze de stroomlijn van de wagen nog verbeteren. Voor autodesigners breekt een nieuwe episode aan.

Opposites United

Dat is ook de boodschap van Karim Habid, Senior Vice President en Head of Global Design Center bij de wereldpremière van de nieuwe Kia EV6 op basis van het nieuwe Electric-Global Modular platform. "Onze nieuwe designfilosofie 'Opposites United' is geïnspireerd door de contrasten in de natuur en mensheid. Opzet is de fysieke ervaring van ons merk vorm te geven wat in het geval van de EV6 een gedurfd, origineel en inventief ontwerp heeft opgeleverd."

Voor elk wat wils

De Kia EV6 is de eerste van zeven batterij-aangedreven elektrische voertuigen (BEV) tegen 2026 op het gloednieuwe E-GMP-platform. Tegen die tijd komen er ook nog vier full electric modellen op basis van bestaande platformen die ook verbrandingsmotoren benutten, zoals de e-Niro. In totaal gaat het dus om 11 volledig elektrische modellen, naast mild hybrides, zelfopladende hybrides en plug-in hybrides. Het accupakket in de vorm van een tafelblad bevindt zich bij de EV6 tussen de voor- en achterwielen en biedt plaats aan één of twee elektromotoren. De nieuwkomer is leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving en een accu van 58 of 77,4 kWh voor een elektrisch rijbereik van respectievelijk 400 of 500 kilometer. Dankzij een systeemvoltage van 800 volt en laadvermogen van 220 kW laadt de EV6 in minder dan 20 minuten op en is daarmee best in class in zijn segment. Van de EV6 komt er ook een GT-versie met 584 pk die in 3,5 seconden accelereert van 0 naar 100 km/u. Daarmee is de EV6 GT sneller dan de strafste sportwagens.

Het vernieuwend design van de Kia EV6 zet nieuwe maatstaven

Kia-woordvoerder Marc Coopmans: "Door de acceleratie van de elektrificatie en implementatie van innovatieve technologie breidt ons aanbod milieuvriendelijke auto's zich over alle segmenten uit. Daardoor is Kia groener dan de markt! Elektrificatie gaat in ons geval van mild hybrid over full hybrid tot full electric. Daarnaast blijven wij investeren in de verdere ontwikkeling van onze verbrandingsmotoren en aandrijving op waterstof. Terwijl onze concurrenten zich beperken tot deeloplossingen biedt Kia voor elk wat wils: een Kia-klant kiest wat het best aansluit bij zijn of haar mobiliteitsprofiel. Op die manier bereiken wij uiteenlopende doelgroepen en verstevigen wij onze positie op de belangrijke fleetmarkt. Bij de leasemaatschappijen ligt Kia in de bovenste schuif."

Ontdek hier het fleetaanbod van Kia.

De tijd staat niet stil. Tot vijftien jaar geleden positioneerde Kia zich als een goedkoop alternatief voor de Japanse merken. Sindsdien ligt de klemtoon op technologische innovatie, vernieuwend design en toekomstgerichte mobiliteitsoplossingen. Kia is in die korte tijdspanne geëvolueerd van een budgetvriendelijk naar een gerespecteerd kwaliteitsmerk en behoort tot de snelst groeiende autoconstructeurs. In vergelijking met tien jaar geleden steeg de Kia-verkoop in Europa met 40 procent.De bewonderenswaardige gedrevenheid en werklust van de Koreanen hebben ervoor gezorgd dat een achtergesteld land zonder eigen bodemschatten in no time is geëvolueerd tot een toonaangevende industriestaat. Zuid-Korea voert vandaag de Bloomberg-index aan van de innovatiefste landen en dat wil wat zeggen.De grootste sprong voorwaarts hebben de Koreaanse automerken gemaakt met Kia op kop, dankzij een intelligente en consequente langetermijnstrategie die just in time inspeelt op de vraag van de consument. Kia heeft bovendien geleerd van de fouten van zijn concurrenten. Het heeft in een vroeg stadium beslist om de ontwikkeling én productie van zijn Europese modellen in Europa te laten gebeuren, onder leiding van managers van Europese komaf. Op die manier is Kia vertrouwd met het dagelijkse leven in Europa en kan het beter én sneller inspelen op de behoeften en voorkeuren van de Europese consument. Tot de leidinggevenden behoren twee Belgen: Jochen Paesen en Luc Donckerwolke. De explosieve groei van de verkoop bewijst dat Kia de juiste snaar heeft geraakt en dat zijn modellen beantwoorden aan de behoeften en smaak van de Europese consument, ook op het vlak van design. Naarmate elektrische aandrijving aan populariteit wint, wordt design een doorslaggevend criterium. De transitie van conventionele naar alternatieve aandrijving zorgt immers ook voor een omslag in de geest van de mensen. Met zijn allen leggen wij nieuwe klemtonen, duurzaamheid en emotionele beleving worden belangrijke aandachtspunten waarbij designers een brugfunctie vervullen.Omdat een elektromotor kleiner is dan een benzine- of dieselmotor neemt het motorcompartiment vooraan minder plaats in binnen het groter geheel. Zo kunnen de designers een nieuwe invulling geven aan de interieurruimte én kunnen ze de stroomlijn van de wagen nog verbeteren. Voor autodesigners breekt een nieuwe episode aan. Dat is ook de boodschap van Karim Habid, Senior Vice President en Head of Global Design Center bij de wereldpremière van de nieuwe Kia EV6 op basis van het nieuwe Electric-Global Modular platform. "Onze nieuwe designfilosofie 'Opposites United' is geïnspireerd door de contrasten in de natuur en mensheid. Opzet is de fysieke ervaring van ons merk vorm te geven wat in het geval van de EV6 een gedurfd, origineel en inventief ontwerp heeft opgeleverd."De Kia EV6 is de eerste van zeven batterij-aangedreven elektrische voertuigen (BEV) tegen 2026 op het gloednieuwe E-GMP-platform. Tegen die tijd komen er ook nog vier full electric modellen op basis van bestaande platformen die ook verbrandingsmotoren benutten, zoals de e-Niro. In totaal gaat het dus om 11 volledig elektrische modellen, naast mild hybrides, zelfopladende hybrides en plug-in hybrides. Het accupakket in de vorm van een tafelblad bevindt zich bij de EV6 tussen de voor- en achterwielen en biedt plaats aan één of twee elektromotoren. De nieuwkomer is leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving en een accu van 58 of 77,4 kWh voor een elektrisch rijbereik van respectievelijk 400 of 500 kilometer. Dankzij een systeemvoltage van 800 volt en laadvermogen van 220 kW laadt de EV6 in minder dan 20 minuten op en is daarmee best in class in zijn segment. Van de EV6 komt er ook een GT-versie met 584 pk die in 3,5 seconden accelereert van 0 naar 100 km/u. Daarmee is de EV6 GT sneller dan de strafste sportwagens.Kia-woordvoerder Marc Coopmans: "Door de acceleratie van de elektrificatie en implementatie van innovatieve technologie breidt ons aanbod milieuvriendelijke auto's zich over alle segmenten uit. Daardoor is Kia groener dan de markt! Elektrificatie gaat in ons geval van mild hybrid over full hybrid tot full electric. Daarnaast blijven wij investeren in de verdere ontwikkeling van onze verbrandingsmotoren en aandrijving op waterstof. Terwijl onze concurrenten zich beperken tot deeloplossingen biedt Kia voor elk wat wils: een Kia-klant kiest wat het best aansluit bij zijn of haar mobiliteitsprofiel. Op die manier bereiken wij uiteenlopende doelgroepen en verstevigen wij onze positie op de belangrijke fleetmarkt. Bij de leasemaatschappijen ligt Kia in de bovenste schuif."