Online handel klinkt soms te mooi om waar te zijn: je zet je producten op het Internet, loodst zoveel mogelijk surfers naar je webshop en biedt hen de mogelijkheid om online te kopen en makkelijk te betalen. Maar in werkelijkheid is het aantal bezoekers van je webshop dat ook echt iets koopt maar een fractie van het totale aantal bezoekers: een lage conversieratio dus. Dat weet PayPal al langer. Als wereldwijd leider op het vlak van online betaaltechnologie, streeft het er al twintig jaar lang naar om onlinebetalingen makkelijk, veilig en betaalbaar te maken. Zorgt PayPal er in werkelijkheid ook écht voor dat de conversieratio stijgt? Dat werd onlangs onderzocht door onafhankelijk researchbureau Nielsen Media*. Nielsen zoomde in op het online gedrag van klanten die wél en niét PayPal gebruiken. Wat blijkt? Klanten die PayPal als betaalmiddel gebruiken, scoren merkelijk hogere conversieratio's:

  • Groot-Brittannië: 24 % meer conversie
  • Duitsland: 60 % meer conversie
  • Frankrijk: 56 % meer conversie

Trouwe klanten

Dat zijn cijfers die er niet om liegen. Maar er zijn nog meer voordelen geconstateerd. Niet alleen koopt men sneller, men koopt ook vaker: PayPal verhoogt de klantentrouw, want klanten komen vaker naar je online webshop terug. De klantentrouw stijgt - afhankelijk van het land - met 5 tot 14 %*. De verklaring lijkt logisch: wie eenmaal met PayPal betaald heeft, ziet de voordelen van het systeem in. PayPal zorgt voor snelle, makkelijke, veilige betalingen. Dat schept vertrouwen bij de consument, en dus komt die sneller terug voor een volgende aankoop.

Die loyauteit is een opvallende vaststelling in de Nielsenstudie*. Die loyauteit zorgt ook voor een beter imago. In marketingmiddens wordt over de NPS gesproken: de Net Promoter Score, of de mate waarin iemand bereid is om een merk aan anderen aan te raden. Uit de studie blijkt dat die NPS tussen de 1 en de 5 punten hoger ligt als PayPal als betaalsysteem wordt aangeboden.

Tot slot: zijn die positieve effecten zichtbaar in alle sectoren? Uit het onderzoek blijkt alvast dat de waarschijnlijkheid dat een consument online via PayPal betaalt, stijgt in alle sectoren die werden onderzocht.

We kunnen dus besluiten dat de positieve effecten van PayPal als online betaalsysteem objectief bewezen zijn. Sterker nog: ze zijn groter dan velen vermoedden. Klanten kopen sneller, komen vaker terug en blijven langer trouw. Daar droomt toch elke webwinkel van?

De studie

'The PayPal Impactl*' analyseerde online transacties van iets meer dan 700.000 consumenten in vijf Europese landen (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië). Bovendien werd een mondelinge survey uitgevoerd bij 20.000 consumenten. Er werd ingezoomd op sectoren als elektronica, kruidenierswaren, mode en reizen. Er werd telkens een vergelijking gemaakt tussen consumenten die wél en niét via PayPal online betaalden. Het onderzoek gebeurde in opdracht van PayPal, maar verliep volledig onafhankelijk.

*The PayPal Impact: Nielsen Behavioral and Attitudinal Research 2021

Online handel klinkt soms te mooi om waar te zijn: je zet je producten op het Internet, loodst zoveel mogelijk surfers naar je webshop en biedt hen de mogelijkheid om online te kopen en makkelijk te betalen. Maar in werkelijkheid is het aantal bezoekers van je webshop dat ook echt iets koopt maar een fractie van het totale aantal bezoekers: een lage conversieratio dus. Dat weet PayPal al langer. Als wereldwijd leider op het vlak van online betaaltechnologie, streeft het er al twintig jaar lang naar om onlinebetalingen makkelijk, veilig en betaalbaar te maken. Zorgt PayPal er in werkelijkheid ook écht voor dat de conversieratio stijgt? Dat werd onlangs onderzocht door onafhankelijk researchbureau Nielsen Media*. Nielsen zoomde in op het online gedrag van klanten die wél en niét PayPal gebruiken. Wat blijkt? Klanten die PayPal als betaalmiddel gebruiken, scoren merkelijk hogere conversieratio's:Dat zijn cijfers die er niet om liegen. Maar er zijn nog meer voordelen geconstateerd. Niet alleen koopt men sneller, men koopt ook vaker: PayPal verhoogt de klantentrouw, want klanten komen vaker naar je online webshop terug. De klantentrouw stijgt - afhankelijk van het land - met 5 tot 14 %*. De verklaring lijkt logisch: wie eenmaal met PayPal betaald heeft, ziet de voordelen van het systeem in. PayPal zorgt voor snelle, makkelijke, veilige betalingen. Dat schept vertrouwen bij de consument, en dus komt die sneller terug voor een volgende aankoop.Die loyauteit is een opvallende vaststelling in de Nielsenstudie*. Die loyauteit zorgt ook voor een beter imago. In marketingmiddens wordt over de NPS gesproken: de Net Promoter Score, of de mate waarin iemand bereid is om een merk aan anderen aan te raden. Uit de studie blijkt dat die NPS tussen de 1 en de 5 punten hoger ligt als PayPal als betaalsysteem wordt aangeboden.Tot slot: zijn die positieve effecten zichtbaar in alle sectoren? Uit het onderzoek blijkt alvast dat de waarschijnlijkheid dat een consument online via PayPal betaalt, stijgt in alle sectoren die werden onderzocht.We kunnen dus besluiten dat de positieve effecten van PayPal als online betaalsysteem objectief bewezen zijn. Sterker nog: ze zijn groter dan velen vermoedden. Klanten kopen sneller, komen vaker terug en blijven langer trouw. Daar droomt toch elke webwinkel van?